2

کره‌شمالی و ایران می‌توانند از حماقت اتمی ترامپ استفاده کند

  • کد خبر : 243734
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴

آمریکا درصدد آن است تا بتواند از طریق تهدید هسته‌ای روسیه، چین و کره‌شمالی را آرام نگه دارد اما این موازنه بسیار خطرناک‌تر از هر سناریوی دیگر خواهد بود.

آمریکا درصدد آن است تا بتواند از طریق تهدید هسته‌ای روسیه، چین و کره‌شمالی را آرام نگه دارد اما این موازنه بسیار خطرناک‌تر از هر سناریوی دیگر خواهد بود.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد مختلف دکترین هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به طور کلی راهبرد جمهوری‌خواهان در طول حیات ایالات متحده علیه روسیه بوده است؛ در دکترین جدید هسته‌ای آمریکا علاوه بر روسیه، کره‌شمالی و چین مورد خطاب قرار گرفته‌اند. باید توجه داشت منشاء برخی از این سخنان، مواضع اخیر ژنرال «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده است که به دنبال آن «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان‌ملل هم به آن دامن زد. لذا پایه‌گذاران دکترین هسته‌ای ایالات متحده را باید این دو شخص دانست و دونالد ترامپ در سطوح بعدی قرار دارد.

در متن این دکترین آمده است که هدف آن اعمال فشار بر کشورهایی است که به عنوان یک تهدید هسته‌ای به حساب می‌آیند اما واقعیت این است که کاخ‌سفید، پنتاگون و به طورکلی جمهوری‌خواهان، هر کدام کشورهایی که در چارچوب راهبردهای آنها به عنوان یک تهدید شناخته می‌شود را مورد خطاب قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی و با توجه به اینکه ترامپ روی گزینه‌ای کاملاً خطرناک دست گذاشته است به نظر نمی‌آید که این دکترین حالت عملی به خود بگیرد و اجراء شود. آنها به دنبال افزایش جایگاه و پرستیژ ایالات‌متحده بر اساس شعار انتخاباتی کمپین ترامپ یعنی «احیای عظمت آمریکا» هستند. از این جهت شروع یک جنگ هسته‌ای و حتی حرف زدن در مورد آن به حدی خطرناک است که تمامی دنیا از زمان اعلام این دکترین، رویکرد خود را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند بفهمند چگونه باید با واشنگتن در این خصوص برخورد کنند. کنگره ایالات متحده با این طرح مخالفت‌هایی داشته اما به هر ترتیب اعلام این دکترین آن هم در وضعیت فعلی می‌تواند تهدید جهانی به حساب بیاید.

این استاد دانشگاه با بیان این که نگاه جمهوری‌خواهان در دکترین هسته‌ای جدید آمریکا حول سه محور اصلی می‌گردد، گفت: دو کشور چین و روسیه به طور مستقیم با منافع آمریکا درگیر هستند؛ البته پرونده سوم یا دولت دیگری که مورد خطاب ایالات متحده قرار می‌گیرد کره شمالی خواهد بود. چراکه باب گفت‌وگوها با این کشور همچنان بسته است و به‌رغم وعده‌های وزیر خارجه آمریکا، ترامپ به دنبال حمله به کره‌شمالی از حیث سیاسی است. موضوع اصلی این است که جمهوری‌خواهان و به خصوص طیف نئوکان‌ها اساس دکترین را تشکیل می‌دهند چراکه در زمان بوش پسر، شاهد چنین اظهاراتی بودیم و نمونه این اظهارات را باید پرونده لیبی بدانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دکترین نگاه تهدید و تنبیه هسته‌ای روسیه را به تصویر می‌کشد. این که دیده می‌شود بودجه پنتاگون افزایش پیدا می‌کند دقیقاً در همین راستا باید تحلیل شود اما به هر حال انتشار چنین راهبردی آن هم با برچسب هسته‌ای، فضای جهانی را مخدوش کرده و حتی عده‌ای معتقدند که اگر این دکترین عملیاتی شود، به نفع کره‌شمالی و ایران خواهد بود. البته روسیه در این چارچوب دست به اقدام سلبی و هرگونه موضع‌گیری ناسنجیده نخواهد زد؛ چراکه پوتین در آستانه انتخابات قرار دارد و از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی‌ها یک حس بی‌اعتنایی در انتخابات روسیه به وجود آمده که مجموعه این موضوعات می‌تواند به ضرر کرملین باشد؛ لذا مسکو سعی می‌کند که در این خصوص آرام آرام و حساب شده گام بردارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=243734

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر