1

دلایل تقویت و خیزش مجدد «القاعده» در سوریه

  • کد خبر : 244330
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

باز تعریف فعالیت سازمان تروریستی القاعده در سوریه که با نام جبهه النصره معرفی می‌شود، به صورت واضح شطرنج نظامی در شامات را به هم میریزد و جهت تحولات را با دگرگونی روبه‌رو خواهد کرد.

باز تعریف فعالیت سازمان تروریستی القاعده در سوریه که با نام جبهه النصره معرفی می‌شود، به صورت واضح شطرنج نظامی در شامات را به هم میریزد و جهت تحولات را با دگرگونی روبه‌رو خواهد کرد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تقویت فعالیت‌های جدید سازمان تروریستی القاعده در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پس از آن که جنگنده روسیه توسط موشک‌های دوش پرتاب هدایت شونده ساقط شد، اخبار مختلفی از علل و ریشه‌های این حادثه منتشر شد و نهایتاً مشخص شد که جبهه النصره (شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه) این مساله را به عهده گرفته است و چند روز پیش هم شاهد آن بودیم که جسد خلبان این جنگنده به مقام‌های روسیه تحویل شد. نکته اصلی که باید به آن اشاره شود، سرنگونی جنگنده روسی نیست چراکه قبلاً هم مشابه این حادثه را شاهد بوده‌ایم بلکه مساله اساسی قوت گرفتن تحرکات القاعده در سوریه است.

وی ادامه داد: سازمان تروریستی القاعده از شروع جنگ در سوریه اقدام به یارگیری در این کشور کرده بود و تا به امروز هم در زمین بازی شامات حضور دارد؛ به گونه‌ای که عناصر آنها در شمال شرق سوریه و خصوصاً استان ادلب حضور دارند و تا حدی توانسته‌اند چهره و قوای خود را بهبود دهند. این جریان تروریستی مدت‌ها پیش جبهه النصره را به شاخه‌ها مختلف تقسیم کرده بودند و ما شاهد هستیم که امروزه از القاعده جدید نام برده می‌شود. از این جهت ساقط کردن جنگنده روسیه را باید نقطه تحول مهمی در عرصه میدانی سوریه دانست. چراکه این موشک‌های دوش‌پرتاب به راحتی می‌تواند هر جنگنده‌ای که در آسمان سوریه پرواز می‌کند را مورد اصابت قرار دهد که معادلات در سوریه را تا حدی زیادی تغییر خواهد داد.

وقوع چنین تحولاتی آن هم در عرصه میدانی که با محوریت تروریست‌ها صورت می‌گیرد بدون تردید می‌تواند شطرنج نظامی سوریه را به هم بریزد و شرایط را دگرگون کند. از این جهت خیزش و تقویت القاعده به نوعی این پیام را می‌رساند که ایالات متحده دقیقاً به دنبال اعمال فشار بر روسیه از طریق این سازمان تروریستی است و بدون تردید دامنه درگیری‌ها را به سمت هزینه های غیر قابل جبران خواهد برد.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات ترکیه در عفرین را می‌توان موتور محرک تشدید تحرکات القاعده دانست یا خیر، گفت: ترکیه از سال‌های گذشته از ارتش آزاد سوریه در معادلات خود حمایت می‌کرد و در مقابل هم آمریکایی‌ها تحرکات القاعده را رصد می‌کردند اما تنها به ابراز نگرانی آنها خلاصه می‌شد؛ تا جایی که ایالات متحده نیروهای وابسته به النصره را غربال کرده و از آنها جریان‌های جدید تروریستی ساخته و پرداخته کرده است. از سوی دیگر ترکیه هم واکنش جدی به تحرکات القاعده نشان نمی‌دهد و این زمینه را برای زیستن این سازمان جهانی تروریستی مهیا کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه نیت آمریکا از تقویت سازمان تروریستی القاعده در سوریه دارای ابعاد سیاسی و میدانی متفاوتی است، خاطرنشان کرد: اینکه به یک‌باره شاهد فعال شدن القاعده در سوریه هستیم و حتی تسلیحات سنگین و زمین به هوا در اختیار آنها قرار می‌گیرد تنها می‌تواند نگاه و ذهن ما را به سمت ایالات متحده جهت‌دهی کند. آمریکا در وضعیت فعلی به دنبال ادامه و تشدید جنگ در سوریه است تا اولا بتواند توازن نظامی و میدانی را به نفع خود تغییر دهد و از سوی دیگر مسکو را وادار کند تا به این تحرکات واکنش نظامی نشان دهد؛ به خصوص آنکه ادلب منطقه کاهش تنش به حساب می‌آید و آمریکا از این طریق می‌تواند وجهه سیاسی کرملین را هم زیر سوال ببرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=244330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر