2

رابطه خروج تدریجی نیروهای آمریکا با انتخابات پارلمانی عراق

  • کد خبر : 244338
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

خروج نیروهای آمریکا از عراق به دلیل نامزد شدن نخست‌وزیر فعلی در انتخابات با احتیاط آغاز خواهد شد و البته تهدید داعش هم تاثیر مستقیم در این مورد دارد.

خروج نیروهای آمریکا از عراق به دلیل نامزد شدن نخست‌وزیر فعلی در انتخابات با احتیاط آغاز خواهد شد و البته تهدید داعش هم تاثیر مستقیم در این مورد دارد.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل خروج تدریجی نظامیان آمریکا از عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تشریح وضعیت سیاسی و میدانی عراق دو عامل تاثیرگذار به عنوان محور تحولات جاری این کشور باید مورد نظر قرار بگیرد؛ نخست عوامل منطقی که موجب شده تا وضعیت غرب‌آسیا به هم بریزد. به عبارت دیگر، بخشی از تحولات عراق متاثر از وضعیت میدانی و سیاسی سوریه است؛ به عنوان مثال حملات اخیر اسرائیل به خاک سوریه و همچنین پرونده فلسطین و در امتداد آن هدف قرار دادن حزب‌الله لبنان توسط تل‌آویو به علاوه تحولات میدانی در شمال سوریه موجب شده تا دولت عراق محیط خارج خود را خطرناک دیده و از این جهت شاهد هستیم که نخست‌وزیر عراق اعلام می‌کند خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور به صورت تدریجی صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: محور دوم، انتخابات پیش‌روی عراق خواهد بود که «حیدر العبادی» در آن نامزد شده و از این جهت تمامی تحلیل‌های سیاسی از چند هفته گذشته تا زمان برگزاری انتخابات رنگ و بوی انتخاباتی و حزبی به خود خواهد گرفت. نخست‌وزیر عراق به خوبی می‌داند تحولات میدانی و خارجی کشور با نیروهای داخلی عراق درهم آمیخته است و اظهار نظر در مورد هر موضوعی می‌تواند تبعات منفی و مثبت داشته باشد. از جهت دیگر، ایالات متحده به آسانی از خاک عراق خارج نخواهد شد و تمامی این مولفه‌ها نشان می‌دهد که تحولات پیش‌روی عراق بر محوریت و تحت تاثیر انتخابات این کشور خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق و جریان منتسب به او، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای دور بعدی فعالیت خود صورت دادند و از این جهت است که حیدرالعبادی سعی دارد تمامی جریان‌های داخلی و خارجی موثر در عراق را هدایت کند؛ لذا او به آرامی گام خواهد برداشت و ماه‌های قبل از انتخابات عراق را باید برای این کشور و منطقه خاورمیانه بسیار پیچیده و مهم بدانیم.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه بخشی از دلایل خروج تدریجی آمریکا از عراق ریشه در فعالیت داعش دارد، عنوان کرد: دلیل دیگری که نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت، حضور هسته‌های پنهان داعش در عراق و سوریه است. بسیاری از مفسران و تحلیلگران مسایل منطقه‌ای، تئوری‌ها و سناریوهای مختلفی را پس از عملیات موصل مطرح کرده و آدرس‌های متفاوتی را در خصوص مسیر جدید حضور داعش اعلام کردند. به عنوان مثال افغانستان، لیبی و حتی کشورهای شرق‌آسیا از مقصد‌هایی هستند که برای ادامه حیات داعش مطرح شده و حتی گستره این اظهارنظرها اروپا را هم در بر می‌گیرد. از این جهت بخشی از سخنان حیدر العبادی در مورد خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از همین عامل سرچشمه می‌گیرد؛ چراکه دولت‌های مختلفی درصدد استفاده مجدد از داعش در قالب گروه‌های تروریستی دیگری هستند.

وی در پایان با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق مبنی بر وضعیت بودجه و بازسازی این کشور، گفت: وضع مالی عراق در حالت فعلی در حد مطلوبی ارزیابی می‌شود و فروش نفت این کشور همچنان ادامه دارد. اینکه نخست‌وزیر عراق بحث بودجه ۲۰۱۸ را مطرح می‌کند، نشان می‌دهد که هزینه‌های دولت و همچنین هزینه‌های نیروها و جریان‌های نظامی در عراق بسیار سنگین است و از سوی دیگر، فساد اداری و مالی در این کشور همچنان ادامه دارد. از این جهت است که در مورد بازسازی عراق با محوریت «کنفرانس کویت» بسیاری معتقدند که کمک‌های خارجی به عراق برای بازسازی این کشور همچنان نامفهوم و گنگ است؛ چراکه مشخص نیست این کمک‌ها چگونه هزینه خواهد شد و دقیقاً مرجع رسیدگی به خرج‌کرد آنها کدام نهاد عراقی خواهد بود. لذا عدم حاکم بودن قانون و همچنین نبود عزم جدی برای مبارزه با فساد در این کشور باعث شده تا پرسش‌های مبهمی در این زمینه ایجاد شود و این نشان می‌دهد در حالت فعلی هیچ ضمانت اجرایی برای این هزینه‌ها وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=244338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر