1

ترکیه ناقض اصلی آتش‌بس سوریه/ احتمال درگیری نظامی دمشق با آمریکا در منبج

  • کد خبر : 245657
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

اعضای شورای امنیت درک مشخصی از وقایع سوریه و غوطه شرقی ندارند اما در روزهای آینده کنشگری علیه اقدام‌های آنکارا در عفرین شکل خواهد گرفت. «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد پنهان آتش‌بس یک ماهه در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: محور آتش‌بس یک‌ماهه در سوریه منطقه غوطه شرقی است […]

اعضای شورای امنیت درک مشخصی از وقایع سوریه و غوطه شرقی ندارند اما در روزهای آینده کنشگری علیه اقدام‌های آنکارا در عفرین شکل خواهد گرفت.

«حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد پنهان آتش‌بس یک ماهه در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: محور آتش‌بس یک‌ماهه در سوریه منطقه غوطه شرقی است که دلیل آن حملات خمپاره‌ای ترویست‌های القاعده به این منطقه به حساب می‌آمد؛ به‌گونه‌ای که آنها ده‌ها منطقه از دمشق را به صورت روزانه مورد حمله‌های خمپاره‌ای خود قرار می‌دهند و در مقابل دولت سوریه به دنبال آن بود که بتواند فعالیت این جریان‌ها را یکسره کرده و نهایتاً آن را خنثی کند. البته پیش‌نویس این قطعنامه توسط سوئد و کویت مطرح شد که نشان می‌دهد آنها به دنبال پایداری وضعیت فعلی و حفظ ترویست‌های جبهه النصره (شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه) هستند.

وی ادامه داد: اختلافی که نسبت به آن حملات دیپلماتیک صورت گرفت مواضع روسیه در خصوص این قطعنامه بود. مسکو معتقد است جبهه النصره باید از آتش‌بس و پیش‌نویس مذکور مستثنی باشد اما غربی‌ها با سیاست دوگانه به دنبال حفظ این تشکیلات تروریستی و فعالیت آنها علیه دمشق و غوطه شرقی هستند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود، این است که در پیش‌نویس مذکور دولت سوریه رسماً محکوم شد و این در حالی است که جبهه النصره همچنان به حملات خمپاره‌ای خود ادامه می‌داد. از این جهت شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مدل نگاه خود به این پرونده را اصلاح کند تا نتایج بهتر و سریع‌تر حاصل شود.

آنچه در وضعیت فعلی و توسط مقام‌های دمشق مطرح می‌شود این است که طی روند آتش‌بس ۳۰ روزه در هر نقطه‌ای از سوریه که داعش و النصره اقدام کنند؛ دمشق علیه آنها عملیات خواهد کرد و پاسخ آنها در کوتاه‌ترین زمان داده می‌شود که این موضوع دقیقاً برخلاف منافع و مواضع ایالات متحده و حتی کشوری مانند ترکیه است؛ چراکه ضمانت اجرای این آتش‌بس متوقف شدن عملیات‌های هوایی و زمینی توسط اسرائیل و ترکیه در خاک سوریه است. از این جهت به نظر نمی‌رسد که فهم فراگیر در میان اعضای شورای امنیت سازمان‌ملل در این خصوص وجود داشته باشد و همین موضوع می‌تواند آتش‌بس مذکور را شکننده کند.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر اینکه اقدام‌های ترکیه در سوریه منجر به شکست آتش‌بس خواهد شد، گفت: روزهای اخیر عملیات شاخه زیتون توسط ترکیه گسترش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که دو روز پیش یکی از گسترده‌ترین گلوله‌باران‌های ترکیه علیه مواضع کردها در عفرین را شاهد بودیم که چنین حمله‌ای در سوریه و آن هم توسط ارتش ترکیه بی‌سابقه است. باید توجه داشت که جاده عفرین منتهی به مناطق «نُبُل» و «اَلزهرا» است و در زمان گلوله‌باران ترکیه، آذوقه‌های مردم و بیش از ۲۵ خودرو مورد اصابت قرار گرفته که اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌تواند منتهی به بحرانی مانند غوطه شرقی شود و تلفات زیادی را به همراه خواهد داشت.

اقدام ترکیه در سوریه بسیار خطرناک و نگران‌کننده است و این موضوع می‌تواند موجب نقض مکرر آتش‌بس بشود. باید توجه داشته باشیم که قطعنامه اخیر با تفسیرهای گوناگون روبه‌رو است اما به نظر می‌رسد که شورای امنیت سازمان ملل در آینده‌ای نزدیک در خصوص ادامه حملات ترکیه به عفرین اظهارنظر خواهد کرد؛ چراکه ادامه این روند علاوه بر به هم‌ریختن وضعیت سوریه می‌تواند بستر مناسبی را برای خیزش مجدد تروریست‌ها در نقاط دیگر سوریه فراهم آورد.

وی در پایان با اشاره به امکان ورود ارتش سوریه به شهر منبج تصریح کرد: در منطقه عفرین شبه نظامیان کرد با ترکیه در حال جنگیدن هستند و روزهای اخیر شاهد بودیم که نیروهای مردمی سوریه وارد این منطقه شده‌اند. از این جهت برخوردهایی در روزهای آینده میان این نیروها و ارتش ترکیه متصور خواهد بود. از جهت دیگر اخباری که در خصوص ورود ارتش سوریه به شهر منبج منتشر شده است، می‌تواند صحنه برخورد میان ارتش سوریه و ایالات متحده را به وجود آورد؛ باید توجه داشت که راهبرد آمریکا اشغال منطقه شرق فرات است اما منبج در غرب فرات قرار دارد، از این جهت حضور نیروهای دولتی سوریه می‌تواند به خروج ایالات متحده از این منطقه منجر شود. لذا اگر آمریکایی‌ها از آن منطقه خارج نشوند احتمال وقوع درگیری وجود دارد؛ چراکه دمشق، نیروهای ایالات متحده را اشغالگر می‌داند و واشنگتن به احتمال زیاد برای کاهش هزینه‌های میدانی خود از منبج خارج خواهد شد. بنابراین اوضاع در سوریه بسیار متغیر بوده و آتش‌بس مذکور شکننده است و بهترین راه توقف عملیات‌های ترکیه از طریق فشار ایران و روسیه یا صدور قطعنامه علیه ادامه اقدام نظامی آنکارا خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=245657

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر