2

باید و نبایدهای غذایی مادران شیرده

  • کد خبر : 246921
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰:۱۷

مصرف برخی مواد غذایی به افزایش شیر مادران کمک شایانی می‌کند و بر رشد نوزاد تاثیر چشمگیری دارد.

مصرف برخی مواد غذایی به افزایش شیر مادران کمک شایانی می‌کند و بر رشد نوزاد تاثیر چشمگیری دارد.

به گزارش افق نیوز/ نوع و کیفیت غذا‌هایی که مادر شیرده میل می‌کند هم بر روی بنیه مادر و هم بر روی رشد نوزاد تاثیر چشمگیری دارد؛ برای بررسی اینکه چه مواد غذایی برای مادران شیرده مناسب هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مناسب‌ترین میوه‌ها برای مادران شیرده

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مناسب‌ترین میوه‌ها برای مادران شیرده اظهار کرد: مصرف میوه‌هایی مانند خربزه، طالبی و گرمک برای افزایش شیر مادران شیرده مفید است.

مناسب‌ترین آب سبزیجات برای مادران شیرده

وی درباره مناسب‌ترین آب سبزیجات برای مادران شیرده بیان کرد: این افراد باید پنج عدد هویج متوسط، یک عدد چغندر (لبو) و سه تا پنج برگ کاهو را با هم داخل مخلوط‌ کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مادران شیرده همچنین می‌توانند پنج عدد هویج متوسط، سه تا پنج برگ کاهو و ۲ قاشق غذاخوری جوانه بذر یونجه را با هم داخل مخلوط‌ کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

عظمایی مصرف سالاد فصل همراه با روغن زیتون بودار را برای مادران شیرده مفید دانست و تاکید کرد: حبوبات رنگ تیره غنی از آهن و منبع مناسب پروتئین حیوانی هستند بنابراین مصرف آن‌ها برای مادران شیرده ضروری است.

وی تصریح کرد: اسفناج به علت آهن، ویتامین‌ها و املاحی که دارد برای مادران شیرده مفید است؛ این افراد همچنین باید روزانه ۶ تا هشت لیوان آب بنوشند؛ مادران شیرده نباید بلافاصله پس از نوشیدن آب به فرزندشان شیر بدهند، زیرا این کار موجب نفخ و دل‌درد در نوزاد می‌شود.

طرز تهیه دمنوشی موثر برای افزایش شیر مادران شیرده

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه دمنوشی موثر برای افزایش شیر مادران شیرده گفت: افراد برای تهیه این دمنوش باید ۳۰ گرم رازیانه، ۱۰ گرم شنبلیله، ۱۰ گرم شوید و ۱۰ گرم زیره‌سبز را با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق غذاخوری پُر از این مخلوط را به همراه سه تا چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دَم‌کرده باید در طول روز به همراه نبات یا عسل میل شود؛ مصرف این دمنوش علاوه بر افزایش شیر مادران شیرده به رفع نفخ و دل‌درد مادر و نوزاد هم کمک می‌کند.

عظمایی مصرف لبنیات به ویژه شیرگاو را برای مادران شیرده مفید دانست و اظهار کرد: این افراد باید روزانه ۲ تا سه لیوان شیرگاو بنوشند؛ لبنیات مانند ماست و شیر به علت کلسیم، ویتامین D و پروتئینی که دارند موجب رشد نوزاد می‌شوند.

وی بیان کرد: مصرف روزانه هفت عدد بادام خام برای مادران شیرده مفید است؛ این افراد همچنین باید غلات سبوس‌دار و جوانه‌ها را هم در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

پرهیزات غذایی برای مادران شیرده

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره پرهیزات غذایی برای مادران شیرده افزود: مادران شیرده باید از مصرف غذا‌های تند و پُرادویه خودداری کنند، زیرا استفاده از این غذا‌ها موجب بروز جوش و آلرژی در نوزاد می‌شود؛ این افراد باید در استفاده از بادام‌زمینی هم احتیاط کنند، زیرا مصرف بادام‌زمینی موجب آلرژی در نوزاد می‌شود.

عظمایی تاکید کرد: مادران شیرده نباید در مصرف چای زیاده‌روی همچنین این افراد باید از استفاده از قهوه و نسکافه هم پرهیز کنند، زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها به داخل شیر مادر نفوذ می‌کند و باعث کج‌خلقی و بداخلاقی نوزاد می‌شود.

وی تصریح کرد: مادران شیرده باید از استعمال مواد مخدر مانند سیگار و قلیان، مصرف گوشت پُرچرب و غذا‌های کنسروشده و ساندویچی هم پرهیز کنند.

عظمایی یادآور شد: مادران شیرده تا پایان دوران شیردهی نباید از رژیم‌ها و دارو‌های لاغری استفاده کنند، زیرا مصرف دارو‌های لاغری صدمات جبران‌ناپذیری را به مادر و نوزاد وارد می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=246921

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر