2

«اصلاحات در برابر انقلاب» / تأمل بر یک پرسش اساسی: انقلاب به اصلاحات نیاز دارد یا اصلاحات به انقلاب ؟!

  • کد خبر : 247855
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱:۱۲

گویی تاریخ دگرگون شده است و ناقدان و حافظان وضع موجود جا پای همدیگر میگذارند. آنانکه نقدشان در ۸۸ راهشان را به سوی اوین برده بود, اینک حافظ وضع موجودند و دیگرانی که در همان سال حفظ اوضاع را ستایش میکردند ٬ امروز منتقدینی جدی شده و مسیر ِ کوتاه ولنجک تا اوین را طی کرده و ساکن آن شدند.

 

گویی تاریخ دگرگون شده است و ناقدان و حافظان وضع موجود جا پای همدیگر میگذارند. آنانکه نقدشان در ۸۸ راهشان را به سوی اوین برده بود, اینک حافظ وضع موجودند و دیگرانی که در همان سال حفظ اوضاع را ستایش میکردند ٬ امروز منتقدینی جدی شده و مسیر ِ کوتاه ولنجک تا اوین را طی کرده و ساکن آن شدند.

روزگار عجیبی ست…

✍بهاری ها یا همان احمدی نژادی های امروز در گفتمان ِ معترضانه چند گامی جلوتر از اصلاح طلبان هستند. اینگونه است که در نظر دیگران معترض نامیده میشوند و اصلاح طلبان به کنایه استمرارطلبانی خوانده میشوند که لبخندِ رضایت از شرایط کنونی به موجب حذف رقیب بر لب دارند.

✍گویی انقلابیون در برابر اصلاحاتیون قرار گرفته اند و فارغ از ژست های روشنفکری هرگاه یکی از این دو به قدرت میرسند ٬ خوشایندشان حذف رقیب است.

✍شاید شروع داستان از نامه ی اسفندیار به سیدمحمد رنگی جدی به خود گرفت و حالا عیان تر هم شده است. همان نامه ای که مشایی از خاتمی خواست مرزبندی خود را با مردم و حاکمیت مشخص کند که البته از سوی مبدع گفتگوی تمدن ها بی جواب ماند.

✍ پیشقراولان دو جریان ِ امروز اما محمود احمدی نژاد و سید محمد خاتمی هستند که پرچمدار انقلاب و اصلاح خوانده میشوند که اینک اولی فریاد برمی آورد و دیگری در سکوت نظاره گر ِ این بازی پرریسک و سوزاننده است.

✍آنکه فریاد میزند در قدم اول خواهان برخورد جدی با قوه قضاییه است و اوییکه در موضع سکوت قرار گرفته در دل اصلاحات در پیکره ی شورای نگهبان را آرزو میکند.

✍آنکه یارانش را در بند میبیند به نفی چپ و راست می‌پردازد و در طرف مقابل اصلاح طلبان هنوز چپ و راست را دو بازوی توانمند نظام میدانند.

✍بهاریون که از فقر و تبعیض و نابرابری میگفتند حالا شعار قدیمی ِ اصلاح طلبان یعنی آزادی را فریاد می‌زنند و در آنسو اصلاح طلبان ِ امروز آزادی را تنها در صندوق رأی جستجو میکنند و از اوضاع ریاست جمهوری و مجلسی با لیست امید و شورای شهر کنونی رضایت دارند.

✍تفاوت دیگر در این است که بهاریون٬ نظام را دارای مریضی صعب العلاج میدانند و اصلاح طلبان آن را بیماری قابل درمان.

✍بهاریون دورافتادگان از قدرتی شده اند که فریادرسی ندارند و اصلاح طلبان چون بالشتکی ضربه گیر اینک به یاری ِ حاکمیت آمده اند.

روزگار عجیبی است…

✍معترضان به اصلاح اعتقاد ندارند و اصلاح طلبان با اعتراض بیگانه شده اند. شاید احمدی نژادی ها میبایست یک بار دیگر گذشته ی خود را مرور کنند. همان خودی و غیر خودی دیدن و سکوت در بزنگاه های سیاسی را و اصلاح طلبان هم باید نیم نگاهی به حل معضلات اجتماعی و طبقات پایین جامعه بیندازند و تنها حضور در انتخابات را برای مردم تجویز نکنند.

✍این دو جریان باید بدانند که به واقع راه برون رفت از مشکلات و مسائل٬ تنها رسیدنشان به قدرت نیست.

حالا محمود احمدی نژاد تنهاست٬ او تک سردمدار ِ بهاریون شده است. شعار عدالت سر میدهد و جز تحول در نهادهای موجود چیزی نمیخواهد اما باید به نقد از درون ِ دوران یکه تازی خود نیز بپردازد.

✍ از طرفی اصلاحات٬ گویی بی سر مانده است. سران ِ امروزش ٬ همان انقلابیون اوایل انقلابند. حجاریان ها٬ عبدی ها ٬ تاج‌زاده ها و نبوی ها٬ که حجاریان ها با طعنه به احمدی نژادی ها میگویند « شتر خوابیده ی ما از خر ِ ایستاده ی شما بلندتر است» و نبوی ها از گذشته ی انقلابی خود پشیمان شده اند.

✍ بنظر اصلاحات باید برای این تئورسین های خود فکری کند٬ نسل اولی هایی که باید گردش نخبگان پاره تو را دوباره بخوانند و برای پاسخ به مسائل نسل سوم و چهارم بد نیست جای خود را به تازه نفس ترها بدهند.

روزگار عجیبی ست٬ انگار همچون صفحه ی آخر کتاب قلعه ی حیوانات تشخیص نگاه سیاسیون و تفکیک مهره های سیاه و سفید دشوار شده است.

✍انقلابیون و اصلاحاتیون روبروی هم قرار گرفته اند و این سؤال سخت را در ذهن ها بوجود می آورند که انقلاب به اصلاحات نیاز دارد یا اصلاحات به انقلاب؟!

✍ روی صفحه شطرنج ٬ پشت ِ سربازان ِ پیاده ی سیاه و سفید اما بازی جوری دیگر در جریان است…

آری٬ روزگار غریبی ست نازنین ٬
چشم ها را باید شست٬
جور دیگر باید دید…!

???

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=247855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر