1

صدرالحسینی: ریاض در قبال دوحه ناچار به عقب‌نشینی از خواسته‌های گذشته است

  • کد خبر : 249060
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

به ‌اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، ریاض دعوتی از قطر برای شرکت در اجلاس سران عرب به عمل آورد که این موضوع نشان از عقب‌نشینی عربستان از خواسته‌های غیرمعقول گذشته است.

صدرالحسینی: ریاض در قبال دوحه ناچار به عقب‌نشینی از خواسته‌های گذشته است

«سید رضا صدرالحسینی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در خصوص دعوت عربستان از دوحه برای حضور در اجلاس سران عرب علی‌رغم تلاش ریاض برای تبدیل قطر به یک جزیره، با اشاره به اینکه ریاض در قبال دوحه ناچار به عقب‌نشینی از درخواست‌های غیرمعقول گذشته است، بیان داشت: همان­گونه که پیش‌بینی می­‌شد عربستان با شکنندگی شدیدی که در شورای همکاری خلیج فارس پدید آمده بود، نتوانست در موضوعات مهمی همچون یمن و تداوم اقدامات تروریستی در سوریه از توانمندی همه کشورهای عربی استفاده کند.

وی با توجه به تداوم اختلاف بین سعودی­‌ها و قطر گفت: عربستان با نزدیکی به کشورهایی همچون کویت تلاش کرد آن­ها را به پادرمیانی برای حل اختلاف بین ریاض و دوحه وادارد؛ اما این اقدام نتوانست راهی را در مقابل این کشور قرار دهد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر عدم پذیرش شروط عربستان از سوی دوحه اشاره داشت: قطر با عنایت به اینکه درخواست‌های عربستان بسیار غیرمنطقی و غیرمعقول بود، حاضر به پذیرش خواسته‌های این کشور نشد. ریاض حتی در این رابطه بعضی از مقامات آمریکایی‌ و انگلیسی را با اصرار زیاد برای میانجیگری و حل بحران قطر فراخواند که همچنان در این باره نیز به هدف خود نرسید.

وی با اشاره به تصمیم ریاض برای تبدیل قطر به یک جزیره تأکید داشت: اخباری اخیراً دال بر جداسازی قطر و از بین بردن ارتباط زمینی این کشور با عربستان منتشر شده است. گفته می­‌شود که عربستان به دنبال قطع ارتباط زمینی با قطر است تا این کشور به یک جزیره مهجور در میان آب­ها تبدیل شود.

صدرالحسینی با توجه به دعوت از دوحه برای حضور در اجلاس سران عرب علی­رغم مطرح شدن طرح مذکور سعودی­‌ها برای جداسازی قطر از عربستان گفت: آنچه در اخبار و رسانه‌ها شنیده می‌شود و از سوی مقامات قطری نیز مورد تأیید قرار گرفته، حکایت از این موضوع دارد که عربستان برای همکاری با قطر اعلام آمادگی کرده است. ریاض دعوتی از قطر برای شرکت در اجلاس سران عرب به عمل آورد که این موضوع نشان از عقب‌نشینی عربستان از درخواست‌های غیرمعقول گذشته است.

وی با تأکید بر ناکامی ریاض در قبال دوحه اشاره داشت: نباید فراموش کرد قطر هیچیک از شروطی را که عربستان برای برقراری ارتباط با این کشور اعلام کرده بود، نپذیرفته و اعلام کرده است که به‌عنوان یک کشور مستقل در روابط خود می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی داشته باشد. این موضوع نیز یکی از شکست‌های مهم عربستان در منطقه محسوب می‌شود

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به چشم­ انداز مناسبات سعودی­‌ها با کشورهای عربی مطرح کرد: موضوع عقب‌نشینی عربستان از خواسته‌های ناحق خود نشان می‌دهد که این کشور حتی با دوستان و هم‌پیمانان گذشته خود نیز نمی‌تواند مانند دوره­‌های پیشین برخورد کند. پیش­ بینی می­‌شود که رفتار آینده ریاض نسبت به کشورهای مستقل عربی محترمانه‌تر و دیپلماتیک‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر