2

امنیت ملی کشورهای عربی دچار چالش های بی سابقه است

  • کد خبر : 249187
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر روز یکشنبه در نشست سران عرب در ظهران عربستان گفت: این روزها امنیت ملی عربی با چالش‌های بی‌سابقه روبه رو است و برخی کشورهای عربی برای نخستین بار از زمان تاسیس خود، با تهدیدهای وجودی حقیقی مواجهند.

به گزارش افق نیوز به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، السیسی بدون نام بردن از طرفی خاص ادعا کرد که برخی کشورهای منطقه‌ حقوق همسایگان را زیر پا می گذارند و شروع به ایجاد مناطق نفوذی در داخل کشور های عربی کرده‌اند و این روزها ارتش یکی از کشورهای منطقه‌ای در دو کشور عربی حضور دارد.
وی افزود: در حالی نشست هایی برای تعیین سرنوشت مردم یکی از کشورها ی عربی (سوریه) در جریان است که هیچ طرف عربی در این نشست حضور ندارد . بیش از ۵۰۰ هزار سوری کشته شده اند و سرنوشت مردم سوریه و آینده آن در گرو بازی کشورها و توازن قوای منطقه‌ای و بین‌المللی است .
رئیس جمهوری مصر همچنین گفت: فلسطین مساله اصلی و مرکزی عرب ها است، هر روز شماری از فلسطینی ها شهید می شوند و در عین حال درگیری فلسطینی ها با هم و چند دستگی میان آنها ، سبب فرسایش نیروها و منابع ناچیزشان شده و این راه را برای کسانی که می خواهند سرزمین های عربی را به اشغال درآورند، هموار کرده است .
السیسی تاکید کرد: کشورهای عربی با بدترین بحران ها از زمان استقلال خود روبه رو هستند و به همین دلیل عرب ها باید برای متوقف کردن این اوضاع وخیم در کشورهای خود تلاش کنند و حداقل هماهنگی مطلوب را برای نجات کشور های عربی داشته باشند.
رئیس جمهوری مصر یادآورشد: ما امروز نیاز به یک راهبرد فراگیر ملی عربی داریم تا بتوانیم با تهدیدهای وجودی که کشورها ی ما با آن روبه رو بوده ، مقابله کنیم و با کشورهای همسایه بر اساس اصولی روشن که اساس آن احترام به استقلال و حاکمیت کشورهای عربی است، رفتار کنیم.
السیسی ادامه داد: باید به استقلال کشورهای عربی احترام گذاشته شود و ازدخالت در امور این کشورها جلوگیری شود، مصر طرح های ابتکاری برای متوقف کردن تلاش ها برای دخالت در کشورهای عربی ارائه داده و باید از فلسطین و حق کشورهای عربی در قدس شروع کرد.
وی همچنین گفت: جامعه بین الملل باید به وظایف خود مقابل مصادره حقوق فلسطینی ها و محروم شدن آن ها از ساده ترین حقوقشان عمل کند و در این میان مصر به فلسطینی ها برای پایان دادن به چنددستگی ها و متحد شدن آن ها کمک می کند.
السیسی به تحولات اخیر در سوریه اشاره کرد و ادامه داد: مصر از افزایش تحرکات نظامی در این کشور نگران است و تاکید می کند استفاده از هرگونه سلاح ممنوعه قابل قبول نیست و قاهره خواستار تحقیق در این باره است.سوریه سرزمینی عربی است و مردم این کشور خود باید سرنوشتشان را تعیین و در این میان مصر با عربستان برای متحد کردن مخالفان سوری تلاش می کند، باید یکپارچگی سوریه و وحدت مردم آن حفظ و یکپارچگی لیبی و یمن نیز ضروری است.
وی بدون اشاره به تجاوز نظامی سعودی و متحدانش به یمن گفت: مصر نمی پذیرد یمنی ها اراضی عربستان را با موشک های بالستیک هدف قرار دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249187

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر