1

باید ایران را در سوریه مهار کنیم

  • کد خبر : 249193
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱

سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای روز یکشنبه ضمن تکرار ادعاهای همیشگی علیه ایران گفت کشورش باید ایران را در سوریه مهار کند.

کاخ سفید: باید ایران را در سوریه مهار کنیم

به گزارش افق نیوز، «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه با تکرار اتهامات همیشگی ایران را به «رفتارهای تهاجمی» در سوریه متهم کرد و مقابله با آن را یکی از اهداف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه غرب آسیا عنوان کرد.

«سندرز» در پاسخ به سؤال مجری شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز مبنی بر اینکه حمله موشکی سه کشور غربی به سوریه تغییری در وضعیت میدانی جنگ در این کشور پدید نخواهد آورد و ترامپ با گفتن «مأموریت تکمیل شد» شتابزده عمل کرده، گفت: «مطمئناً مأموریتی که ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف ما در سوریه داشتند به ۱۰۰ درصد اهداف خود رسید و اشاره رئیس‌جمهور هم به همین بود».

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد این حمله توانسته آنچه را به‌ادعای وی «زیرساخت‌های تسلیحات شیمیایی در سوریه» بوده نابود کرده و «پیام قدرتمندی» هم به ایران و روسیه ارسال کرده است.

این در حالی است که  بسیاری از رسانه‌های غربی، از جمله نشریه نیویورکر و روزنامه واشنگتن‌پست قبل از آغاز حملات اذعان کرده بودند که توازن جنگ در سوریه را شرایط میدانی تعیین می‌کند و با یک حمله موشکی محدود نمی‌توان نتایج جنگ را تغییر داد.

سندرز در بخش دیگری از مصاحبه با ای‌بی‌سی‌نیوز گفت ترامپ سه هدف را در سوریه دنبال می‌کند: شکست داعش، مهار «رفتار تهاجمی ایران» و جلوگیری از تکرار استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور.

وی گفت: «رئیس‌جمهور سه هدف دارد، اولی شکست داعش. کار دیگری که باید انجام دهیم این است که باید ایران را مهار کنیم. باید مطمئن شویم رفتارهای بدی که آنها داشته‌اند تکرار نمی‌شود و توسعه پیدا نمی‌کند؛ مورد آخر هم باید از استفاده و تکثیر سلاح‌های شیمیایی جلوگیری کنیم».

تجاوز موشکی کشورهای غربی به سوریه یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد که ممکن است به‌زودی به سوریه حمله کند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که ارتش سوریه در حال پیشروی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق بود و به‌گفته تحلیلگران و کارشناسان نیازی به انجام حمله شیمیایی یا هر اقدام تحریک‌آمیز دیگر برای پیروزی نداشت. این چندمین بار است که دولت‌های کشورهای غربی در آستانه پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه بهانه حمله شیمیایی را مطرح می‌کنند.

علاوه بر این، مقام‌های رسمی آمریکا در بالاترین سطوح حتی در محافل علنی درباره نقش دولت سوریه در این حمله شیمیایی ادعایی ابراز تردید کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال «جیمز متیس» روز پنجشنبه در یک جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد علی‌رغم گزارش‌های رسانه‌ای، مستندات کافی درباره اینکه دولت سوریه عامل حمله شیمیایی دوما بوده وجود ندارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز جمعه به‌نقل از مقام‌های پنتاگون نوشت با آنکه قطعیتی درباره نقش دولت سوریه در حمله شیمیایی «دوما» وجود ندارد، توئیت «دونالد ترامپ» امکان عقب‌نشینی را از دولت آمریکا سلب کرده است.

از طرف دیگر، دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249193

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر