1

حس بویایی موش های صحرایی، قویترین ردیاب سل/جوندگان، جایگزین آزمایشات تشخیصی ‏متداول می گردند+فیلم

  • کد خبر : 249248
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶

براساس مقاله منتشر شده در مجله تحقیقات امراض کودکان (‏Pediatric Research‏)، که در ۴ ‏آوریل امسال منتشر گردید، با اضافه نمودن و استفاده از قدرت سیستم بویایی موش های صحرایی ‏پرورشی، میزان حساسیت تشخیص بیماری سل (‏TB‏)، نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.‏

ظاهرا موش های صحرایی می توانند بیماری سل را استشمام نمایند. در حقیقت، آنها نه تنها می توانند آن را استشمام نمایند، بلکه بطور قابل توجهی می توانند به بهترین نحو ممکن و فارغ از آزمایشات متداول، بیماری را استشمام نموده و پزشکان می توانند برای تشخیص بیماری در کودکان، از آنها استفاده نمایند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از لایو ساینس (livescience)،در حال حاضر، آزمایشات مربوط به تشخیص بیماری سل در کودکان (pediatric tuberculosis)، دارای حساسیت تشخیص، درحدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می باشد، این بدان معنی است که اگر آزمایشات مربوط به تشخیص بیماری سل برروی کودک بیمار صورت پذیرد، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد احتمال مثبت بودن آزمایش وجود خواهد داشت.

براساس مقاله منتشر شده در مجله تحقیقات امراض کودکان (Pediatric Research)، که در ۴ آوریل امسال منتشر گردید، با اضافه نمودن و استفاده از قدرت سیستم بویایی موش های صحرایی پرورشی، میزان حساسیت تشخیص این بیماری نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

با توجه به اینکه این بیماری مهلک، تهدیدی جهانی بشمار آمده و تشخیص آن در کودکان بسیار مشکل می باشد،این کشف، رویدادی عظیم در دنیای پزشکی محسوب می گردد.

گزارش محققان حاکی از این بود که در سال ۲۰۱۶ میلادی، تعداد ۱٫۳ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری سل جان خود را از دست دادند و در این میان، تعداد ۱۳۰٫۰۰۰ کودک که بیشتر آنها مربوط به جنوب آفریقا بودند، در این آمار ناراحت کننده قرار گرفتند. آنها اذعان نمودند، کودکان دارای مشکلاتی در در تولید خلط (مخلوط مخاط و بزاق) کافی، بمنظور کشت باکتری ها و رشد نمونه ها می باشند و بروز این مشکل، آزمایش تشخیصی این بیماری مهلک را در رده سنی مذکور، بسیار سخت نموده است.

میزان حساسیت پایین در این آزمایشات متداول، باعث شده است که پزشکان، اطمینان لازم را در تشخیص بیماری و ابتلاء بیمار نداشته باشند، و این بدان معنی است که اگر نتیجه آزمایش بیمار مثبت شود، وی قطعاً مبتلاء به سل بوده و پای بیماری دیگری در میان نمی باشد.

محققانی در تانزانیا (Tanzania) و موزامبیک (Mozambique) ، تصمیم گرفتند مطالعاتی را براساس داستان های شنیده شده پیرامون ارتباط برخی از بیماری های مهلک ریوی و قابل شناسایی بودن آنها از طریق سیستم بویایی، بانجام رسانند.

بنابراین، آنها کرایسیتومیز آنسورگی(Cricetomys ansorgei) یا موش صحرایی آفریقایی غول پیکر را پرورش دادند تا ترکیبات خاصی که از سلول های بیماری سل تهیه شده بود را استشمام نماید و نتایج بررسی ها، افزایش میزان حساسیت را نزدیک به ۴۰ درصد نشان داد، دانشمندان در این تحقیقات از سیستم های تشویقی و اعطاء جایزه های غذایی به موش های صحرایی نیز استفاده نمودند که در افزایش میزان حساسیت آنها تأثیرگذار بوده است.

محققان اذعان نمودند که در سری اول و پس از انجام آزمایشات متداول، این بیماری مهلک در ۳۴ کودک بین سنین ۱ تا ۵ سال تشخیص داده شد، اما در سری دوم و پس از استفاده از سیستم بویایی موش های صحرایی و انجام مجدد آزمایش، تعداد ۲۳ مورد دیگر نیز به این تعداد افزوده گردید.

به طور مشابه و در سری آزمایشاتی دیگر، هنگامیکه نتایج آزمایشات متداول، تعداد ۹۴ کودک مبتلاء به سل را در سنین بین ۶ تا ۱۰ سالگی مشخص نمود، موش های صحرایی تعداد ۳۵ مورد دیگر را به لیست مبتلایان اضافه نمودند.آزمایشات توسعه یافتند و اینبار در رده سنی نوجوانان، تعداد ۱۷۷ مورد ابتلاء به بیماری سل توسط موش های صحرایی تشخیص داده شد و به تعداد ۷۷۵ مورد ابتلاء تشخیص داده شده توسط روش های آزمایشی متداول افزوده گردید.

و در نهایت، در رده سنی بزرگسالان، تشخیص از طریق سیستم بویایی موش های صحرایی، تعداد ۲۵۱۰ نفر مبتلاء به سل را به تعداد ۷۴۴۸ مورد ابتلاء تشخیص داده شده توسط روش های آزمایشی متداول افزود.

به عبارت دیگر، نتایج آزمایشات نشان داد که با بالا رفتن رده های سنی، موش های صحرایی کمتر مفید بوده اند، اما این جوندگان در هر گروه سنی، برتری خود را نسبت به آزمایشات متداول به اثبات رسانیدند و نشان دادند که این کشف، پایان راه برای این تحقیقات بحساب نخواهد آمد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249248

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر