3

صالحی بر ضرورت افزایش تبادلات فرهنگی ایران و عراق تاکید کرد

  • کد خبر : 249536
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین و پنجمین روز سفر به عراق در بازدید از چند مرکز فرهنگی در شهرهای نجف اشرف و بغداد بر ضرورت افزایش تبادلات فرهنگی میان ایران و عراق تاکید کرد.

به گزارش افق نیوز، ‘سیدعباس صالحی’ پس از بازدید از مراکز، با اشاره به وجود مشترکات تاریخی، تمدنی و فرهنگی فراوان میان دو ملت ایران و عراق و همکاری های گسترده و خوب کنونی، زمینه را برای تقویت هر چه بیشتر روابط و تبادلات فرهنگی فراهم دانست.
وزیر ارشاد روز جمعه در پایان سفر پنج روزه خود به عراق از ‘شارع (خیابان) المتنبی’ بعنوان بازار فرهنگی بغداد و تعدادی از مراکز فرهنگی دیگر در این منطقه دیدن کرد و از نزدیک با فعالیت های آن آشنا شد.
از جمله این مراکز مجموعه فرهنگی تاریخی مشهور ‘القشله’ و همچنین مرکز فرهنگی ‘البغدادی’ و کتابفروشی های مردمی در حاشیه خیابان های منطقه بود.
مجموعه فرهنگی ‘القشله’در قلب پایتخت عراق مرکز اجرای انواع برنامه های فرهنگی، تبادلات فرهنگی و بازار تولیدات و کالاهای فرهنگی است.
این مجموعه روزهای جمعه محل گردهمایی هنرمندان عراقی و هزاران نفر از شهروندان این کشور است و همچنین مرکزی برای عرضه آخرین محصولات و تولیدات فرهنگی توسط هنرمندان می باشد.
در گردهمایی های روزهای جمعه هنرمندان در این مراکز تعدادی از شعرا و برخی مسئولین عراقی حضور می یابند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از مرکز فرهنگی ایران وابسته به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد بازدید کرد.
وی در این مرکز ضمن گفتگو با مسوولان و دست اندرکاران مرکز از نزدیک با فعالیت های متنوع آن آشنا شد.
در مرکز فرهنگی ایران که در سال ۱۳۹۴ در بغداد تاسیس شده است، دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلف در انواع رشته های هنری برای هنرجویان و علاقمندان عراقی و با حضور اساتید ایرانی برگزار می‌شود.
این برنامه‌ها در سالهای گذشته به شدت مورد استقبال هنرجویان و علاقمندان به هنر در کشور عراق قرار گرفته است
برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی به علاقمندان عراقی از دیگر فعالیت‌های این مرکز می باشد.
طی سال‌های فعالیت این مرکز تاکنون دهها دوره آموزش زبان فارسی با شرکت صدها نفر از شهروندان عراقی برگزار شده است.
به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی همچنین روز چهارشنبه در سفر به نجف اشرف از بیت حضرت امام خمینی (ع) و نیز کتابخانه علامه شیخ محمد باقر شریف قرشی از علمای بزرگ نجف در این شهر بازدید کرد.
سید عباس صالحی با حضور در بیت امام راحل در شهر نجف اشرف با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور نماینده موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) در نجف اشرف دیدار و گفتگو کرد.
وزیر ارشاد همچنین از قسمت های مختلف بیت امام و نیز کتابخانه و مدرسه علمیه امام خمینی در جوار آن بازدید کرد و در جریان فعالیت های این مراکز قرار گرفت.
سید عباس صالحی در جریان سفر یک روزه به نجف اشرف، همچنین با حضور درکتابخانه علامه شیخ محمد باقر شریف قرشی از علمای بزرگ نجف در این شهر با شیخ مهدی شریف قرشی مدیر کتابخانه دیدار و گفتگو و از بخش های مختلف این کتابخانه دیدن کرد.
شیخ مهدی شریف قریشی در این دیدار ضمن تقدیر از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد به علاقمندی ویژه علامه قریشی به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
وی با اشاره به علاقمندی عمیق ملت ایران به اهل بیت (ع) گفت: علامه قرشی ملت ایران را هدیه خداوند به اهل بیت عصمت و طهارت در قبال ظلم های تاریخی که در حقشان صورت گرفت می‌دانست.
در این دیدار دو طرف بر همکاری در زمینه نشر و ترویج معارف صحیح و مقابله فکری با افکار الحادی و انحرافی به ویژه در میان جوانان تاکید کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از بخش‌های مختلف کتابخانه علامه قرشی بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت های علمی و دینی متنوع این عالم دینی آشنا شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه در سفری پنج روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد.
صالحی را در این سفر چندتن از معاونان وی همراهی می کردند.
دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین (ع)، از جمله برنامه های صالحی در نخستین روز از سفرش به این کشور بود.
نشست دو هیات فرهنگی ایران و عراق و بررسی زمینه های کنونی و جدید همکاری های فرهنگی، بازدید از موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ عراق، دیدار با رییس شبکه العراقیه و دیدارهای جداگانه با همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی این کشور از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز بود.
صالحی در روز سوم سفر خود (چهارشنبه) بطور جداگانه با روسای فقه شیعی و سنی عراق و نیز نوری مالکی’ معاون رئیس جمهوری عراق دیدار و گفتگو کرد.
چهارمین روز سفر به حضور در نجف اشرف اختصاص یافت که طی آن وزیر ارشاد پس از زیارت حرم مطهر امام علی (ع) با آیات عظام اسحاق فیاض، سید محمد سعید حکیم و بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق دیدار و گفتگو کرد.
وی عصر پنجشنبه با سفر به کربلای معلا پس از زیارت حرم مطهر امام حسین (ع)، با آیت الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع تقلید در کربلا و شیخ عبدالمهدی کربلایی دبیرکل تولیت آستان مقدس حسینی و امام جمعه کربلا دیدار و گفتگو کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه به بغداد بازگشت و پس از بازدید کردن از چند مرکز فرهنگی در این شهر بغداد را به مقصد تهران ترک کرد.
صالحی در راستای اعلام برنامه و رویکردهای خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید بر تقویت دیپلماسی فرهنگی، نخستین سفر خارجی خود را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عراق رقم زد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر