1

بیمه بیکاری / زمان و نحوه درخواست برای بیمه بیکاری + فرم

  • کد خبر : 249810
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴

چه کسانی می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند و شرایط و نحوه درخواست بیمه بیکاری به چه صورت است؟

عنوان

چه کسانی می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند و شرایط و نحوه درخواست بیمه بیکاری به چه صورت است؟

 افق نیوز/ امروزه مسئله بیکاری از مهم ترین پدیده های اجتماعی و اقتصادی یک جامعه محسوب می شود و در این بین اهمیت بیمه هایی هم چون “بیمه بیکاری” نیز بیش از پیش می گردد. به همین خاطر مسئولین و مردم باید با نگرشی باز  و مطلع تر  از قبل به موضوع  بیکاری توجه کنند. نحوه درخواست بیمه بیکاری و چگونگی دریافت آن دارای مراحل و شرایط مختلفی است که قصد داریم در ادامه تمامی آن ها را برای شما بازگو کنیم.

بیمه کاری به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در وضعیت اقتصادی امروز بیکار بودن افراد یک خانواده تاثیر بدی در روند زندگی شان خواهد داشت. تمامی آمار و درصد ها زنگ هشداری برای جامعه است  و باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بیکاری موضوع مهم و خطرناکی برای نسل جوان به شمار می رود و  می تواند زمینه ساز اعتیاد ، فساد، جرم و … شود. به دور از  آمار افراد شاغل و دارای کار هم  همواره در معرض از دست دادن کار خود هستند. با اوضاع اقتصادی فعلی کشور مردم به طور حتم نمی توانند  از یک فعالیت برای مدت های طولانی  و دائمی بهره ببرند. اکثر قشر جامعه متکی  به کلام و پشت میز نیستند و باید به این موضوع از طرف دولت و خود مردم توجه زیاد گردد.

افراد مشمول بیمه بیکاری

  1. کارگران فعال نهاد های دولتی و عمومی که با یک شرکت  قرارداد بسته و دارای بیمه نیز هستند.
  2. کارگرانی که مشغول فعالیت در بخش های خصوصی اند و دارای بیمه نیز هستند.
  3. کارگرانی که دارای قرارداد پیمانی یا شبه رسمی با نهادهای دولتی و بیمه نیز هستند.
  4. کارگرانی که در برخی از کارخانه ها یا واحدهای صنعتی دارای قرارداد دائم  هستند.
  5. کارگرانی که در چه نهاد های دولتی و چه در بخش های خصوصی دارای قرارداد فصلی، کار موقت یا معین هستند.

در هر ۵ مورد گفته شده احتمال دارد که بیمه بیکاری آنان به سازمان تامین اجتماعی توسط کارفرمایان پرداخته شده یا نشده باشد. به همین خاطر علاوه بر بهره مندی  از خدمات بیمه درمانی  در طول فعالیت ، در زمان بیکاری جایگاه آنان ارتباط مستقیمی با نحوه پرداخت یا قصور در پرداخت حق بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی خواهد داشت.  اما در هر صورت سازمان مربوطه موظف به پرداخت حق بیمه بیکاری است.

نکته مهم در رابطه با کارگرانی که دارای قرارداد دائم می باشند، است به گونه ای که اگر در اثنا یا اتمام قرارداد بیکار گردند،   مشمول بیمه بیکاری خواهند بود. ولی کارگران فصلی یا دارای قرارداد موقت زمان اخراج از کار می توانند از بیمه بیکاری برخوردار شوند. مهم ترین مسئله که همواره موجب رنجش نیروی کار می شود این است که چرا قرارداد های آن ها که برای سال های متوالی تمدید می گردد باز هم کارگران موقت نامیده می شوند.

بیمه بیکاری/ زمان و نحوه درخواست برای بیمه بیکاری+فرم

مقررات و شرایط جاری برای اقدام به درخواست بیمه بیکاری

طبق قوانین درخواست بیمه کاری  گروه ها و افراد زیر از این قانون  استثنا هستند که عبارتند از؛

  • از کارافتادگان کلی و بازنشستگان
  • افراد صاحب شغل های آزاد و بیمه شدگان اختیاری
  • اتباع خارجی

توجه

تمامی کارگران مشمول  قانون تامین اجتماعی تابع قانون کار به غیر از  اتباع خارجی  می توانند تقاضای بیمه بیکاری بکنند.

میزان حق بیمه بیکاری چقدر است؟

حق بیمه بیکاری سه درصد حقوق  یا مزد بیمه شده  و پرداخت آن بر عهده کارفرما است. هم چنین با توجه به مدت اشتغال  پیش از بیکاری  او چه میزانی است، مدت پرداخت مقرری مربوط متفاوت  و در هر صورت سقف معینی دارد.

شرایط استحقاق مزایای بیمه بیکاری شامل چیست؟

کارگری بدون میل و اراده بیکار گردیده و آماده کار کردن است. تشخیص دادن بیکاری بدون اراده  تعیین کردن تاریخ  رخ دادن بیکاری بیمه شده بر عهده واحد کار و امور اجتماعی محل می باشد. اما اگر  کارگری بنا به قصور در انجام فعالیتش در مراجع حل اختلاف احراز گردد، حق استفاده از مقرری بیمه کاری را ندارد. فرد بیمه شده بیکار پیش از بیکار شدن  باید حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه کاری  را دارا باشد.  هم چنین اگر فرد بر اثر حوادث غیر مترقبه  مانند زلزله، سیل، آتش سوزی و جنگ  و … بیکار شود، اما سابقه کار کم تر از شش ماه داشته باشد با او همانند  افرادی که حق بیمه شش ماه را پرداخته اند رفتار خواهد شد.لازم به ذکر است که بیمه شده موظف است در مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری اش به واحد های کار و امور اجتماعی  آمادگی خود را برای اشتغال اطلاع دهد. حتما باید در این بازه زمانی اقدام به درخواست بیمه بیکاری کند.

بیمه بیکاری/ زمان و نحوه درخواست برای بیمه بیکاری+فرم

میزان مقرری بیکاری چقدر است؟

میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار برابر و معادل ۵۵ درصد مزد یا کارمزد بیمه شده است. هم چنین اگر فرد متاهل بوده و یا افرادی را تحت تکفل خود داشته باشد، برای هر یک از افراد تحت تکفل تا ۴ نفر  در حدود ده درصد حداقل دست مزد روزانه به دریافتی وی اضافه می گردد. ( این به شرطی اجرا می شود که از ۸۰ درصد متوسط مزد دریافتی  او در زمان کار کردن  بیش تر نباشد  و در هر صورت دریافتی مقرری بیمه بیکاری نبایستی از  حداقل دست مزد کارگر ساده کم باشد).

نکته!

بعد از مشغول شدن به کار مجدد  بیمه شده بیکار، مقرری قطع می گردد . اما اگر با معرفی واحد کار و امور اجتماعی  به کاری گمارده گردد و حقوق آن از مقرری بیمه بیکاری کم تر باشد، با  اعلام نمودن این مسئله از واحد کار و امور اجتماعی  به شعبه تامین اجتماعی مربوطه ، ما به التفاوت آن به وسیله سازمان تامین اجتماعی  پرداخت می گردد.

زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری

مقرری بیمه بیکاری از همان روز اول بیکاری پراخت می شود و  سقف زمانی  پرداخت برای افراد مجرد  تا ۳۶ ماه و برای افراد متاهل و متکلفین تا ۵۰ ماه از تاریخ بیکاری بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه است. در رابطه با کسانی که دارای ۵۵ سال و بالای آن هستند، سقف زمانی ذکر شده رعایت نگردیده و پرداخت مقرری بیمه بیکاری تا بازنشستگی آنان ادامه پیدا می کند.

نکته !

اگر بیمه شده بیکار در زمان استفاده از مقرری بیمه بیکاری به سربازی برود یا زندانی شود، چنان چه متاهل باشد مقرری بیمه بیکاری او قطع نخواهد شد ولی اگر مجرد باشد قطع می گردد. بعد از پایان خدمت و آزادی اگر بیکار باشد  مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری  خواهد بود.  هم چنین اگر کارگری در چند نوبت جداگانه از مقرری بیمه بیکاری  استفاده کند، جمع مدت با احتساب دوره های پیش  ملاک بوده و مازاد بر سقف زمانی  قانونی  پرداختی صورت نخواهد گرفت.  از این گذشته مدت دریافت مقرری بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه از لحاظ بازنشستگی ، فوت و از کار افتادگی به شمار می رود.

بیمه بیکاری/ زمان و نحوه درخواست برای بیمه بیکاری+فرم

نمونه فرم درخواست فرم بیمه بیکاری

در پایان این خبر لازم به ذکر است که استفاده از مزایای بیمه بیکاری فقط برای بیمه شدگان دارای کار مستمر نیست و کارگرانی که  بدون اراده و میل بیکار شده اند نیز می توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249810

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر