1

از رنسانس اقتصادی جهان عقب نمانیم

  • کد خبر : 250064
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

مهندس ولی آذروش
مدیر عامل هلدینگ آتیه صبا

ایران به لحاظ ژئوپلتیکی جزو معدود کشورهایی است که موقعیتی استثنایی در منطقه و (حتی جهان) دارد و به طور بالقوه یک کشور تجاری – لجستیکی است. بنابراین بسیاری از امکانات طبیعی کشور تنها باید همگام با فناوری های نوین در عرصه های اقتصادی به بهره برداری برسند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه رشد اقتصادی چند سال اخیر خود را مدیون تحول و خروج از شیوه های سنتی در کسب و کار بوده اند. با این حال ایران علیرغم دارا بودن امکانات فراوان به خصوص در زمینه حمل و نقل و گردشگری هنوز برای رسیدن به جایگاه اصلی فاصله معناداری دارد.
باید بپذیریم که در اقتصاد جهانی یک رنسانس مهم اتفاق افتاده است که حتی از مرزهای عصر اطلاعات نیز در حال عبور است. کسب و کارهای نوین (استارت آپ ها) اگر چه در کشورهای توسعه یافته بسیار قدرتمند عمل می کنند اما استفاده از آن در ایران باید با تدبیر همه جانبه صورت بگیرد. چنانچه در برخی موارد این کسب و کارهای نوین که عموماً در حوزه فناوری رخ می هد تهدیدی برای برخی کسب و کارهای پایدار به حساب می آیند. این تجربه ای است که کشورهایی مانند هند نیز از آسیب آن در امان نماندند. با این حال یک مدیریت با تدبیر و دارای استراتژی می تواند از ترکیب امکانات بالقوه و طبیعی با فناوری های نوین، انقلاب بزرگی در حیطه فعالیت اقتصادی خود و به تبع آن کشور فراهم آورد.
در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات یک امری ضروری محسوب می شود. باید خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به این خاطر ضروری است که اولاً وجود این فناوری، عملکرد بازارها را بهبود می بخشد، زیرا این فناوری به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر همه مقولات بازار از جمله تعیین نوع تولید، چگونگی تولید، میزان و محل فروش کالاها و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد. اینها مواردی است که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند مستقیماً رشد اقتصادی کشورها را متاثر سازد.
در این میان شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا که در سه حوزه حمل و نقل، گردشگری و صنعت و معدن مشغول فعالیت است و زیرساخت های لازم برای استفاده از فناوری های نوین در شرکت های زیر مجموعه خود را در دستور کار قرار داده است. در زمینه گردشگری و حمل و نقل هیچ شکی وجود ندارد که ایده های خلاقانه در فضای اینترنتی و نوین می تواند رقابت را با سایر فعالان اقتصادی معنا دهد. در غیر این صورت باید منتظر فرو رفتن در مرداب تکرار و عقب ماندگی بود.
هلدینگ آتیه صبا در نظر دارد با شناخت درست از فضای اقتصادی جهانی و با کار گیری نیروها جوان و متخصص در زمینه کسب و کار های نوین به کمک توسعه اقتصادی در کشور حرکت کند. به طور قطع استفاده راهبردی از ۱۹ اصل برنامه های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه می تواند سال ۱۳۹۷ را برای حمایت از تولید ایرانی متفاوت رقم بزند.
درک درست از تحولات اقتصادی جهان و رصد دقیق آن، می تواند ما را از ورطه تکرار خارج و پویایی اقتصاد را در چند سال آینده به همراه داشته باشد. موضوعی که همواره در کنار سایر مسائل مهم استرتژیک برای کشور مهم خواهد بود. لازمه این تحول عقب نماندن از تحولاتی است که در عرصه های اقتصادی و تجاری رخ داده است. تحولی که بدون شک می توان آن را رنسانس اقتصادی در عصر حاضر دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=250064

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر