1

بورس ارز راه نیفتد بازار سیاه ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 250150
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

یک اقتصاد دان می‌گوید دولت چاره‌ای جز آن چه در مورد ارز تصمیم گرفت و اعمال کرد نداشت ولی اکنون باید حلقه نقص سیاستگذاری خود را تکمیل کند. اکنون میزان ارزی که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد در شان مردم نیست و پیشنهاد من این است که دولت بورس ارز راه بیاندازد تا مردم بتوانند ارز مورد نیاز خود را از آن محل تامین کنند.

مستخدمین حسینی

یک اقتصاد دان می‌گوید دولت چاره‌ای جز آن چه در مورد ارز تصمیم گرفت و اعمال کرد نداشت ولی اکنون باید حلقه نقص سیاستگذاری خود را تکمیل کند. اکنون میزان ارزی که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد در شان مردم نیست و پیشنهاد من این است که دولت بورس ارز راه بیاندازد تا مردم بتوانند ارز مورد نیاز خود را از آن محل تامین کنند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر من تصمیم دولت درباره ارز لازم ولی کافی نبود. حتما باید حلقه نقص در حوزه سیاست ارزی هرچه سریع‌تر کامل شود. برای دولت در این مقطع راهی به جز تصمیمی که برای آن گرفت، وجود نداشت. ناگزیر باید تصمیم آنی می‌گرفت و فرصتی می‌یافت که حلقه سیاست‌های ارزی را کامل کرده و نقصی که اکنون وجود دارد برطرف کند.

این اقتصاد دان ادامه داد: اکنون برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی این شبهه وجود دارد که چه برنامه‌ای برای وضعیت ارز مد نظر دولت خواهد بود؟ اکنون درباره وضعیت ارز دو دیدگاه وجود دارد؛ ابتدا اینکه ارزی که در اختیار دولت است و از محل فروش نفت به دست می‌آید باید برای فعالیت‌های زیربنایی کشور لحاظ شده و این نفت نباید وارد حیطه بازار و توزیع بین فعالان اقتصادی شود. طبق این دیدگاه این ارز باید صرف جاده‌ها، سیستم‌های ریلی کشتی‌رانی و … هزینه شود. این دیدگاه همچنین مخالف ارز مسافرتی و دانشگاهی و … است.

او افزود: یک دیدگاه دیگر هم وجود دارد که می‌گوید ارزی که به دست دولت آمده باید تامین کالاهای اساسی کشور و همچنین واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای به کار رود. در کنار این، نظر دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه بورس ارز شکل بگیرد و ارز مورد نیاز جامعه که ضروری نیست در آن بورس عرضه شود و تابع عرضه و تقاضا برای مصارف مردم برقرار شود.

مستخدمین حسینی بیان کرد: دقیقا حلقه نقص تصمیمات ارزی در کشور همین است. بانک مرکزی اخیرا گفته است مسافرین مسافرت خود را عقب بیندازند؛ از نظر من این حرف درست نیست. چطور کسانی که از قبل تدارک سفر دیده‌اند و ویزا گرفته‌اند مسافرت خود را عقب بیندازند تا بانک مرکزی تصمیم بگیرد؟! دولت و بانک و مرکزی نباید زمینه‌ای فراهم کنند که ایرانیانی که به سفر می‌رود با کمبود ارز روبه‌رو شوند. باید تصمیماتی گرفته شد که شان مردم در شرایط فرامرزی حفظ شود. اکنون ارزی که تخصیص داده می‌شود ممکن است برای هزینه هتل مسافران هم کافی نباشد؛ این مسافران چه باید بکنند؟ طبیعتا به بازار سیاه رو می‌آورند.

معاون وزیر اقتصاد اسبق توضیح داد: به نظر من با توجه به اینکه دولت نفت می‌فروشد و ارز آن را در اختیار دارد می‌تواند آن را با هر قیمتی که می‌خواد عرضه کند، اما در کنار آن برای ارزهای متفرقه که ضروری نیست، به جای اینکه مردم را به سمت فعالیت‌های زیرزمینی بکشاند و به این ترتیب نیروی انتظامی را هم وارد عرصه کرده که با مردم درگیر شوند، بهترین کار این است که بورس ارز محدود راه بیاندازد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: اکنون گفته می‌شود حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌ها وجود دارد؛ اگر بورس ارز ایجاد شود این ارز در آنجا ارایه شده و مردمی که به آن نیاز دارند از آن استفاده می‌کنند. اکنون می‌بینبم که سیاست سپرده‌گذاری ارزی مردم در بانک‌ها چندان موفقیت آمیز نبوده است چون مردم هنوز به برنامه‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی اعتماد ندارند بنابراین خوب است که دولت با ایجاد بورس ارز زمینه افزایش اعتماد را فراهم کند.

وی گفت: لازم است تاکید کنم که اقدام دولت یکسان‌سازی نرخ ارز نبود. همین حالا ارز به صورت زیرزمینی با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود، در صورتی‌که در شرایط یکسان‌سازی چنین اتفاقی نمی‌افتد. مثل وضعیت ارز از سال ۱۳۸۱ تا۱۳۹۰ که در این سال‌ها مردم به میزانی که نیاز داشتند با یک قیمت واحد ارز می‌گرفتند.

به گزارش ایسنا، به دنبال نوسانات شدید ارز در ابتدای سال ۱۳۹۷ دولت برای ارز نرخ ۴۲۰۰ تومانی تعیین کرد. تصمیم که رئیس‌جمهور از آن ابراز ناخرسندی کرده و گفت به دنبال راه سوم برای حل مشکل ارز است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=250150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر