3

ایران از برجام بدون بُرد، خارج می شود

  • کد خبر : 250337
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر برای ایران بُرد در برجام تصور نشود از آن خارج می شود و برنامه هسته ای خود را دوباره از سر می گیرد.

سید محمد صدر درمورد بهترین اقدام ایران در صورت خروج آمریکا از برجام اظهارداشت: اگر چنین اتفاقی بیافتد اتحادیه اروپا، روسیه و چین می توانند در مقابل اقدام آمریکا بایستند و اعلام کنند که از برجام حمایت و روابط تجاری و بانکی خود را تضمین می کنند که در این صورت این شرایط گزینه مناسبی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.
وی ادامه داد: اما اگر با خروج آمریکا، اروپا هم صرفا با گفتار از برجام حمایت کند و در عمل کاری برای پیاده کردن اهداف برجام انجام ندهد، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم دیگری بگیرد.
مشاور وزیر امورخارجه به بازی برد – برد در برجام اشاره کرد و یادآور شد: قرار بود در این توافق دو طرف از آن بهره مند شوند.
صدر یادآور شد: طرف های مقابل در برجام خیال می کردند که جمهوری اسلامی دنبال سلاح اتمی است در حالی که نبود، آنها می خواستند این اعتماد را پیدا کنند که ایران بدنبال سلاح هسته ای نمی رود و برجام این موضوع را تایید کرد.
وی تصریح کرد: از طرفی قرار بود تمامی تحریم های بین المللی و تحریم های دیگری که علیه ایران وجود داشت، برداشته شود که تا حدودی این کار انجام شد اما به صورت کامل اتفاق نیفتاد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در هر صورت باید این تحریم ها به صورت کامل برداشته شود و اروپا باید روابط بانکی و تجاری خود را با ایران تضمین کند.
صدر درمورد فشار آمریکا به اروپا در صورت خروج این کشور از برجام هم گفت: اروپا توافق برجام را نتیجه کار خود می داند و بر ایستادگی در این توافق تاکید می کند.
وی خاطرنشان کرد: اما اگر برجام ازسوی اروپا هم کنار گذاشته شود، این بدان معنا است که اروپا هیچ نقشی در مسائل مهم بین المللی ندارد و این آمریکا است که تصمیم می گیرد و آنها مجبور به پیروی از آن کشور هستند.
صدر تاکید کرد: اگر برای ایران بردی در برجام تصور نشود، طبیعی است که جمهوری اسلامی مقابله به مثل خواهد کرد و از آن خارج می شود و برنامه های اتمی خود را دوباره از سر خواهد گرفت؛ حتی احتمال خروج ایران از ان پی تی هم وجود دارد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قرار است ۲۲ اردیبهشت درباره تمدید توقف تحریم های کنگره آمریکا بر ضد ایران تصمیم بگیرد و به کنگره این کشور اعلام کند؛ تصمیمی که تحلیلگران و بیشتر دیپلمات های حوزه برجام معتقدند بار سنگین هزینه آن به لحاظ اعتبار بین المللی، سیاسی و حتی اقتصادی آن نه تنها متوجه دولت آمریکا و شرکای برجام، بلکه متوجه امنیت جهانی خواهد بود.
ترامپ در طول ۱۸ ماه گذشته نیز هر بار با فضاسازی های رسانه ای تلاش کرده است آینده برجام را با چالش مواجه کند و اکنون نیز که قرار است در ۲۲ اردیبهشت تصمیم خود را برای یک دوره سه ماهه دیگر اعلام کند، اروپایی ها را با دغدغه و اما و اگرهای «شاید آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود» رو به رو کرده است.
این در حالی است که ترامپ در ماه اکتبر ۲۰۱۷ (مهرماه ۹۶) نیز گفته بود که این بار آخر است که توقف اجرای تحریم ها بر ضد ایران را تمدید می کند، البته او در ابتدای سال ۲۰۱۸(ماه ژانویه) نیز به نوع دیگری توقف تحریم ها بر ضد تهران را تایید و تکرار کرد و حالا باید ببینیم وی در ماه می ۲۰۱۸ برای تداوم توقف تحریم ها چه تصمیمی می گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=250337

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر