6

واژگون شدن یک کامیون کتابهای ناشران خارجی نمایشگاه کتاب در ترکیه

  • کد خبر : 250375
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با تایید واژگون شدن یک کامیون حامل کتاب های ناشران لبنانی در ترکیه گفت: این حادثه نمی تواند خللی در کار بخش ناشران خارجی نمایشگاه ایجاد کند.

نمایشگاه کتاب تهران
قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با تایید واژگون شدن یک کامیون حامل کتاب های ناشران لبنانی در ترکیه گفت: این حادثه نمی تواند خللی در کار بخش ناشران خارجی نمایشگاه ایجاد کند.

به گزارش افق نیوز/ نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام این نمایشگاه، همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه و رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه امسال و حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه در سالن زنده یاد علی عاشوری موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران برگزار شد.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در رابطه با مشکل به وجود آمده پیرامون استقرار ناشران غیرپزشکی در بخش ناشران پزشکی در قسمت ناشران دانشگاهی گفت: مجری قسمت ناشران دانشگاهی انجمن ناشران دانشگاهی است که سال گذشته تصمیم گرفت برای رفاه حال دانشجویان ناشران حوزه پزشکی را در محلی مستقل، مستقر کنند و امسال هم قرار شد بر همین اساس عمل شود با این تفاوت که زیر نظر انجمن ناشران دانشگاهی فعالیت کنند.

وی افزود: در جریان چینش غرفه ها در این بخش، جا برای ناشران دانشگاهی کم آمد ولذا تعدادی از ناشران غیرپزشکی را در سالن ناشران پزشکی جای دادند که مورد اعتراض ناشران پزشکی قرار گرفت. ما به این موضوع ورود کردیم و مشکلات را با نصب بنرهایی جهت اطلاع رسانی و تفکیک این ناشران غیرپزشکی که تعدادشان حدود ۳۰ ناشر بود، حل کردیم.

همچنین همایون امیرزاده در پاسخ به سوالی درباره علت عدم تخصیص بن دانش آموزی در این دوره از نمایشگاه کتاب گفت: ما امسال حمایت از دانش آموزان را به مدارس معطوف کردیم  و علت اینکه یارانه در نظر گرفته شده با این عبارت «بن دانش آموزی» نبود، این بود که سال گذشته، بخش کمی از اعتباری که تخصیص یافت، جذب شد. به همین خاطر این یارانه به حوزه تجهیز کتابخانه های مدارس شهر تهران اختصاص یافت که معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و از طریق وزارت آموزش و پرورش خرید و تجهیز انجام خواهد شد.

وی در خصوص افزایش تعداد عناوین منتشر شده از سوی هر ناشر برای دادن مجوز به او جهت حضور در نمایشگاه در دوره سی و یکم گفت: امسال هر ناشری که ۴۰ عنوان کتاب در بخش بزرگسال و یا ۴۵ عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان منتشر کرده باشد، می توانست مجوز حضور در نمایشگاه را بگیرد. البته این موضوع تبصره ای هم داشت و آن این بود که چنانچه ناشرانی باشند که تعداد کتاب های منتشرشده آنها کمتر از این سقف باشد اما آثاری فاخر و جریان ساز عرضه کرده باشند، پس از بررسی وضعیت شان در کارگروهی که تشکیل شد، در مورد وضعیت حضور آنها در نمایشگاه امسال تصمیم گیری خواهد شد.

در این نشست همچنین یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همانگونه که فضای نمایشگاه کتاب تهران در این دوره بیشتر شده است آیا تعداد ناشران هم بیشتر شده است، گفت: در برخی از بخش ها، بله و در برخی از بخش ها خیر؛ به عنوان مثال در بخش کودک و نوجوان تعداد ناشران بیشتر شد اما در بخش ناشران دانشگاهی و آموزشی، این تعداد کمتر شد.  همچنین در بخش ناشران بین الملل فضا بسیار بیشتر و مناسب تر از پارسال شده است و می شود گفت فضای این بخش ۳۵ درصد بیشتر از دوره قبل است.

همچنین در این نشست خبری امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر حضور کشور میهمان ویژه بر این نمایشگاه بر صنعت نشر کشورمان گفت: حضور کشور میهمان ویژه در واقع بهانه ای برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و ادبیات و همچنین بازار کتاب آن کشور. ضمن اینکه می توانیم به بهبود و توسعه ارتباطات فرهنگی با آن کشور کمک کند.

وی افزود: به عنوان مثال سال گذشته که ایتالیا کشور میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران بود، مزایای قابل توجهی برای بازار کتاب کشورمان داشت به طوری که حداقل سه ناشر از این کشور علاقه نشان دادند به طور تخصصی در ترجمه و عرضه آثار ایرانی به زبان ایتالیایی ورود کنند که یکی از آنها از پارسال تاکنون ۱۰ رمان ایرانی را به ایتالیایی ترجمه و منتشر کرده است و در نمایشگاه امسال کتاب تهران هم حضور دارد.

شهرام نیا با اشاره به آنچه روحیه ضدآمریکایی مردم صربستان و ایران دوستی آنها نامید، انتخاب این کشور را به عنوان کشور میهمان ویژه در دوره سی و یکم، توجیه پذیر دانست و در مورد هزینه های حضور این کشور در نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: هزینه های مربوط به طراحی و ساخت دکور غرفه صربستان کاملا بر عهده مسئولان این کشور است و در مورد اجاره غرفه هزینه های مربوطه بر اساس مبادله غرفه با این کشور در نمایشگاه کتاب بلگراد محاسبه می شود.

وی تعداد میهمانان خارجی نمایشگاه امسال را که تاکنون حضورشان قطعی شده است ۱۰۷ نفر اعلام کرد و در عین حال گفت: تعداد قابل توجهی هم میهمان ناشران ایرانی هستند که قطعا در زمان حضورشان در ایران برنامه هایی برای آنها برگزار خواهد شد.

در این نشست همچنین یحیی دهقانی در پاسخ به سوالی در مورد غلبه جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب و جنبه نمایشگاهی آن گفت:  با توجه به اینکه فروش کتاب در کتابفروشی ها و موسسات انتشاراتی در ایام سال به جز ایام برگزاری نمایشگاه به صورت نقدی نیست و این اتفاق تنها در نمایشگاه کتاب تهران رخ می دهد، لذا نمی توان نسبت به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب از جهت گردش چرخه صنعت نشر کشور بی تفاوت بود.

وی در عین حال گفت: مطابق یکی از آیین نامه های نمایشگاه کتاب تهران ۵ درصد از نمایشگاه کتاب تهران می تواند به صورت رایگان در اختیار ناشرانی قرار گیرد که الزاما کتاب نمی فروشند که البته این موضوع را باید بررسی کرد و دید تاکنون چه مقدار از این فضا تخصیص یافته است.

در ادامه این نشست خبری امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، واژگون شدن یکی از کامیون های حامل کتاب های ناشران لبنانی را در ترکیه تایید کرد و گفت: متاسفانه در این سانحه راننده این کامیون جان خود را از دست داد و کتاب ها هم تقریبا غیرقابل استفاده شده است. البته کامیون بیمه بوده و هزینه های به وجود آمده از طریق بیمه به ناشر مبدا پرداخت خواهد شد.

وی از تلاش مسئولان اجرایی نمایشگاه کتاب تهران  برای انتقال محموله کتاب های دیگر این ناشر به این نمایشگاه خبر داد و در عین حال تاکید کرد: این محموله که ممکن است حجم آن ۱۰ تن کتاب بوده باشد در مقایسه با صدها تن کتاب خارجی دیگر که به نمایشگاه رسیده و یا در حال انتقال به نمایشگاه است، چندان به چشم نمی آید و نمی تواند خللی در کار بخش ناشران خارجی وارد کند.

در این نشست خبری همچنین همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات این نمایشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود عدم تحقق درآمد کافی توسط کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب در دوره سی ام که مسئولیت آن را تشکل های نشر بر عهده داشتند، باز هم مسئولیت این کمیته به بخش خصوصی سپرده شده است، گفت: ما معتقدیم که صنف نشر آنقدر به بلوغ رسیده که می تواند مسئولیت کمیته مهم با عنوان تبلیغات را بر عهده بگیرد.

وی با اعلام اینکه کمیته تبلیغات و بازرگانی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تا امروز که هنوز این نمایشگاه آغاز به کار نکرده است ۹۰۰ میلیون تومان به نمایشگاه پرداخت کرده است، از واگذاری مدیریت این کمیته به بخش خصوصی نشر دفاع کرد و گفت: ما به عنوان دولت وظیفه داریم که از همکاران صنف نشر حمایت کنیم و مطمئن باشید غیر از این هم نخواهد بود. استنباط شخص بنده این است که امسال یکی از موفق ترین سال های درآمدی نمایشگاه کتاب خواهد بود.

یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران هم در این خصوص تاکید کرد: مجموعه نمایشگاه کتاب تهران باید از قِبل تبلیغات نمایشگاه کتاب حدود دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به مصلی پرداخت کند که نهایت تلاش انجام خواهد شد که این اتفاق بیفتد.

در پایان این نشست خبری همایون امیرزاده رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه در خصوص وضعیت محتوایی کتاب هایی که در این دوره عرضه خواهد شد، گفت: هر محتوای مکتوبی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشد و بندهای آیین نامه نمایشگاه را رعایت کرده باشد، اجازه عرضه درنمایشگاه را دارد البته در برخی از موارد شاهد بوده و هستیم حساسیت هایی از طرف مجموعه هایی خارج از نمایشگاه کتاب نسبت به عرضه برخی کتاب ها وجود دارد. ما تلاش خواهیم کرد با کاهش اختلاف سلایق به کمترین میزان، مدیریت یکپارچه در این خصوص اعمال کنیم.

وی تاکید کرد: ممکن است در بین ۵۱۵ هزار عنوان کتاب عرضه شده در نمایشگاه یکی، دو مورد هم به صورت غیرقانونی عرضه شده باشد با این وجود ما نسبت به همین موارد اندک حساسیت های قانونی را داریم و مطابق قانون در این خصوص عمل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=250375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر