6

خروج از برجام می تواند بر مبادلات فرهنگی تاثیر بگذارد

  • کد خبر : 250779
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر فضای فرهنگی کشور، گفت: برجام یک موضوع سیاسی است، اما تأثیر آن می‌تواند بر میزان مبادلات فرهنگی میان کشورها دیده شود.
 

خبرگزاری فارس: خروج از برجام می تواند بر مبادلات فرهنگی تاثیر بگذارد

اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران در رابطه با میزان مطالعه در کشور گفت: در رابطه با سرانه مطالعه آمار دقیقی نداریم تا بتوانیم دقیقا بگوییم چقدر مطالعه داریم. چون تعریف درستی از امر مطالعه وجود ندارد. در مجموع به نظرم اگر بخواهیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم باید میزان دریافت مردم از اطلاعات را بسنجیم. به این معنا که میزان تحلیل و درک درست مردم از وقایع و اتفاقات را اگر نگاه کنیم می‌توان گفت شرایط خوبی داریم. ارزیابی من این است که میزان اطلاعات مردم امروز متوسط به بالاست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر فضای فرهنگی کشور، گفت: برجام یک موضوع سیاسی است. اما تأثیر آن می‌تواند بر میزان مبادلات فرهنگی میان کشورها باشد و ما تلاش می‌کنیم روابط فرهنگی‌مان با دنیا ادامه پیدا کند و فرهنگ را به عنوان نماد هویتی ملت‌ها از آن یاد می‌کنیم و فکر می‌کنم این نکته‌ای است که مردم دنیا طالب آن هستند.

رئیس کتابخانه ملی در پاسخ به سؤالی در رابطه با قطع همکاری مصطفی رحماندوست با این نهاد و دلایل آن گفت: ایشان همچنان حکم مشاور دارند و در خدمت‌شان هستیم و اتاق‌شان پابرجاست. دیگر به اراده خود ایشان بستگی دارد و اگر بیشتر حضور پیدا کند، ما استقبال می‌کنیم.

او در پاسخ به سؤالی پیرامون شعار نمایشگاه کتاب گفت: چون عبارت «نه» واژه‌ای است که معمولا شنونده دلش می‌خواهد بداند نه به چه چیزی است و چون این شعار نه به کتاب نخوانی است، فکر می‌کنم این باعث می‌شود که مردم فکر کنند و به این مسئله بیندیشند.

بروجردی گفت: امروز روز اسناد ملی است و ما در سازمان برای آن برنامه برگزار کردیم. در رابطه با کتاب ما ۴۰ هزار نسخه خطی عبور کردیم و اقبال بسیاری برای اینکه نسخ وارد سازمان شود، صورت گرفته است. نکته مهمی که ما داریم و می‌تواند گمان شاخص تلقی شود افزایش سطح درخواست‌های ما در سایت کتابخانه است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر افزایش حق عضویت کتابخانه  از ۳۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان گفت: گمان نمی‌کنم به ۷۰ هزار تومان رسیده باشد اما اکنون احتمالا مبلغی به ۳۰هزار تومان اضافه شده اما ۷۰ هزار تومان نشده است.

رئیس کتابخانه ملی در رابطه با محدودیت‌های دسترسی به مخزن کتابخانه ملی،‌ گفت: به خاطر بالا بودن سطح مطالبات درخواست‌ها و از آنجا که ما باید به همه خدمات ارائه کنیم، پس طبیعی است ظرفیت فیزیکی ما محدود باشد و من قبول دارم این مشکل وجود دارد و تمام تلاش‌ و درخواست ما هم بر این است که دولت فضای بیشتری را به مراجعین تخصیص دهد اما همواره محققین از اعضا جدا بوده‌اند و هر چه خواسته اند در اختیارشان قرار گرفته اما ممکن است اعضا با محدودیت‌هایی روبرو بوده باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=250779

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر