1

۷ چالش پیش روی مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

  • کد خبر : 252883
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

ایرانی ها در شرایطی به دیدن مسابقات جام جهانی می روند که تورهای روسیه بدون بلیت مسابقات و گران تر از هر زمان دیگری فروخته می شود، ضمن اینکه مسافران جام جهانی در تهیه ارز نیز مشکل دارند.

بلیت جام جهانی 2018 روسیه

ایرانی ها در شرایطی به دیدن مسابقات جام جهانی می روند که تورهای روسیه بدون بلیت مسابقات و گران تر از هر زمان دیگری فروخته می شود، ضمن اینکه مسافران جام جهانی در تهیه ارز نیز مشکل دارند.

به گزارش افق نیوز/ پس از چهار سال ایران به مسابقات جام جهانی فوتبال صعود کرد اما این بار در فهرستی قرار گرفت که تیم های قدرتمندی مانند مراکش اسپانیا و پرتغال در مقابلش قرار گرفتند با این وجود بسیاری از فوتبال دوستان به دلیل حضور ایران در این مسابقات راهی کشور روسیه خواهند شد تا تیم ایران را همراهی و تشویق کنند آنها در شرایطی به این سفر خواهند رفت که چند چالش پیش رو دارند یکی از این چالش ها ارز مسافرتی است.

بازار بسته صرافی ها و ارزی که در دسترس تماشاگران نیست

تامین ارز مورد نیاز برای مسافرت یکی از مهمترین چالش های مسافران جام جهانی است. اکنون صرافی ها بسته است و خرید و فروش آزاد ارز نیز در حال حاضر غیر قانونی محسوب می شود. از سوی دیگر آنها به عنوان یک مسافر تنها می توانند در صورت سفر به کشور روسیه که با ایران مشترک المنافع است، حداکثر ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت کنند . چند روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد که تماشاگران بازی‌های جام جهانی فوتبال روسیه برای دریافت ارز مسافرتی، مجوز «فن آی دی» (FAN ID) خود را که توسط فدراسیون روسیه صادر شده است ارائه کنند.

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، تأمین و پرداخت ارز به مسافرانی که به منظور تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ قصد سفر به کشور روسیه را دارند، ارایه مجوز صادره از سوی سفارت فدراسیون روسیه توسط مسافر تحت عنوان FAN ID به جای ویزای آن کشور از نظر این بانک بلامانع است و مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها، به متقاضیان تعلق می گیرد.

هر روز گران تر از دیروز

به نظر می رسید با این ابلاغیه بخشی از مشکلات مسافران روسیه حل شود اما ۵۰۰ یورو پاسخگوی هزینه های گزاف آنها در روسیه نخواهد بود.  در نهایت اگر مسافری بتواند ارز مورد نیاز و یا بیشتری از بازار آزاد ایران تهیه و با خود به خارج از کشور ببرد، این اجازه را دارد که حداکثر ۵ هزار یورو از کشور خارج کند.  بنابراین اگر هزینه های آنها مازاد بر این شود،  به طور حتم بلاتکلیف خواهند شد.دومین چالش نرخ ارز است که گران شدن روز به روز آن، موجب شده تا هر روز سفر آنها به روسیه از روز قبل گران تر شود اکنون بیشتر پکیج ها به نرخ ارزی فروخته می شود تا آژانسهاکمترین ضرر را از نوسانات ارز داشته باشند و مسافر هر روز گران تر این پکیج را خریداری کند.

کمبود وقت برای رسیدن به دیدن بازی ها

سومین چالش تعداد روزهایی است که برای تورهای جام جهانی در نظر گرفته شده است. معمولا پکیج مسافرتی برای دیدن مسابقات جام جهانی ۵ یا ۱۲ روزه است، ۵ روز برای شهر سنت پترزبورگ و ۷ شب برای اولیانوفسک و یا در تور آژانسهای دیگر سه شب برای شهر کازان و چهار شب برای شهر اولیانوفسک  و ۵ شب برای شهر سنت پترزبورگ در نظر گرفته شده است.

این درحالی است که این سه شهر در ایام جام جهانی بسیار شلوغ خواهد بود و پروازها و جاده ها به طور حتم ترافیک عظیمی خواهند داشت بنابراین بعید به نظر می رسد که در این مدت کم آن هم بدون در نظر گرفتن هیچ تاخیری در پروازها، مسافران بتوانند خود را به دیدن مسابقات برسانند. این پیش بینی حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران است که به خبرنگار مهر گفت به احتمال زیاد مسافران پس از بازگشت از روسیه با انبوهی از شکایات و نارضایتی ها برمی گردند.

بلیت بازی ها در دست چه کسی است؟

چهارمین چالش تهیه بلیت مسابقات بوده است. اکنون زمان تهیه بلیت برای مسافران روسیه تمام شده است. برخی از آژانسها به مسافران وعده داده بودند که تور جام جهانی با ارائه بلیت اجرا می شود. این در حالی است که به گفته رئیس دفاتر مسافرتی ایران هیچ آژانسی بلیت مسابقات را در اختیار ندارد و مسافران شخصا می بایست نسبت به تهیه بلیت اقدام میکردند.

پنجمین چالش، گران بودن تور روسیه نسبت به زمان های دیگری غیر از مسابقات است. تور کشور روسیه در زمان های دیگر حدود ۳ میلیون تا ۵ میلیون تومان برای یک هفته سفر فروخته می شد  اما در این ایام نرخ این تورها به ۲۱ میلیون تومان رسیده است بنابراین اگر قرار باشد که مسافران از دیدن مسابقات محروم شوند، این تور برای آنها بسیار گران تمام شده است.

ازدحام جمعیت در شهرهای میزبان

ششمین چالش شلوغی بیش از حد شهرهای میزبان مسابقات است.  در ایام مسابقات جام جهانی، کشور روسیه به خصوص در این سه شهر بسیار شلوغ خواهد بود، مراکز دیدنی مملو از گردشگر و فوتبال دوست است و ممکن خواهد بود که ارائه خدمات در مراکز خدماتی و رفاهی نیز به درستی انجام نشود.

سرگردان برای اعلام شکایت

هفتمین و مهمترین چالش مسافران ناراضی جام جهانی بعد از سفر به روسیه خواهد بود آنها پس از بازگشت از سفر در صورت اعلام نارضایتی و یا شکایت از دفاتر مسافرتی به هر دلیل از کیفیت نامناسب هتل، خدمات تور و یا …. گرفته تا نداشتن بلیت باید سرگردان در معاونت گردشگری و بخش نظارت و ارزیابی دفاتر مسافرتی و انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران شوند. بحث قیمت، کیفیت و یا بلیت هر کدام مربوط به یکی از این نهادهاست و باید برای هر بخشی سراغ مسئولش رفت. اگر بتوان جواب گرفت!

اینها نکاتی است که باید مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ در هنگام سفر به روسیه در نظر بگیرند و خود را برای مواجه با چنین شرایطی از هم اکنون آماده کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252883

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر