2

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا ممکن است ایده‌آل ایران نباشد

  • کد خبر : 252971
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

سفیر ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا ممکن است ایده‌آل ایران نباشد. ما نباید فکر کنیم که اروپایی‌ها می‌توانند بسته کامل، جامع و ایده‌آلی را می‌توانند به ایران ارائه کنند. این مسئله نیز به خاطر مسائل سیاسی نیست بلکه به خاطر میزان توانایی‌های آنها است.

سفیر ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا ممکن است ایده‌آل ایران نباشد. ما نباید فکر کنیم که اروپایی‌ها می‌توانند بسته کامل، جامع و ایده‌آلی را می‌توانند به ایران ارائه کنند. این مسئله نیز به خاطر مسائل سیاسی نیست بلکه به خاطر میزان توانایی‌های آنها است.

سیدعلی خرم با اشاره به حمایت سیاسی اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای گفت: اتحادیه اروپا اهدافی را در رابطه با خود، امنیتش، جایگاه حقوقی و روابط دوجانبه با ایران دارد. این عوامل هم‌اکنون در جهت حمایت از برجام و ایران قرار گرفته که بخشی از آن به خاطر ایران و بخشی به خاطر رویکردهای جدید اروپایی‌ها است.

اروپا دیگر نمی‌خواهد متحد مطیع و کورکورانه امریکا باشد 

وی با بیان اینکه با ریاست جمهوری ترامپ، شاهد شکاف و فاصله‌ای میان اروپا و ایالات متحده هستیم، اظهار داشت: رویکردهای ترامپ نسبت به اروپایی‌ها و نگاه تحقیرآمیزی که وی نسبت به آنها داشت، موجب شده است تا اروپا دیگر نخواهد متحد مطیع و کورکورانه امریکا باشد و به همین خاطر است که رقابت‌های فراآتلانتیکی شدت گرفته و کاخ سفید برای اولین بر فولاد و آلمینیوم اروپا تعرفه گذاشته است.

اختلاف اروپا و امریکا درباره برجام، جنگ زرگری نیست

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دفاع برجام و رقابت تجاری میان اروپا و امریکا به یک موضوع حیثیتی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است، تصریح کرد: اروپایی‌ها از برجام می‌خواهند از جایگاه‌شان و دستاوردی که آن را میراث خود می‌دانند، دفاع کنند و برخلاف نظر برخی از افراد، جنگ زرگری نیست. در این شرایط، اگر ایران خوب بازی کرده و یارگیری کند، می‌تواند اروپا را با خود داشته باشد.

امریکا با اعمال تعرفه علیه اروپا می‌خواهد اروپایی‌ها را تحت فشار قرار دهد

خرم در پاسخ به سوالی درباره ارتباط تعرفه‌گذاری بر فولاد و آلمینیوم اروپا و حمایت اتحادیه اروپا از برجام خاطرنشان کرد:‌ حتما بخشی از این مسئله به خاطر حمایت اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای و ایران است. در واقع، امریکا با این کار می‌خواهد اروپایی‌ها را تحت فشار قرار دهد تا آنها پیرو و مطیع ایالات متحده باشند. کاخ سفید از اینکه اتحادیه اروپا در موضوع برجام ایستاده و سینه سپر کرده است و سران ۲۸ کشور از ادامه اجرای برجام حمایت کرده‌اند، خشنود نیست.

اروپا باید بفهمد می‌تواند با ایران همکاری کند

وی در پاسخ به این سوال که با خروج امریکا و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران شاهد خروج برخی از شرکت‌های اروپایی بوده‌ایم. اتحادیه در برابر این مسئله چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ ابراز داشت: اتحادیه اروپا برای محافظت از سرمایه‌گذاران اروپایی در برابر تحریم‌های امریکا در موضوع ایران، باید ابتدا به این نتیجه برسد که می‌تواند با ایران به همکاری برسد و اینکه ایران قصد همکاری با اروپا درخصوص موضوعات دیگر را دارد یا خیر؟

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: اروپایی‌ها اگر بفهمند و به این درک برسند که می‌توانند با ایران همکاری داشته باشند، تمام تلاش خویش را می‌کنند تا با تحریم‌های امریکا مقابله کرده، آن را دور بزنند و حتی خسارت‌های ناشی از تحریم را بپردازند.

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا ممکن است ایده‌آل ایران نباشد/ میزان توانایی‌های آنها همینقدر است

خرم در پاسخ به این سوال که بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران برای تداوم بخشیدن به اجرای برجام بیان کرد: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا ممکن است ایده‌آل ایران نباشد. ما نباید فکر کنیم که اروپایی‌ها می‌توانند بسته کامل، جامع و ایده‌آلی را می‌توانند به ایران ارائه کنند. این مسئله نیز به خاطر مسائل سیاسی نیست بلکه به خاطر میزان توانایی‌های آنها است.

پیشنهاد اروپایی‌ها شاید ۶۰ تا ۷۰ درصد منافع ایران در برجام را تامین کنند

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در بسته پیشنهادی‌شان شاید ۶۰ تا ۷۰ درصد منافع ایران در برجام را تامین کنند، یادآور شد: این ۶۰ تا ۷۰ درصد به دلیل خست اروپا نیست بلکه به خاطر آن است که میزان توانایی اروپایی‌ها به همین اندازه است. حال باید منتظر ماند و دید اروپا چه چیزی را به ایران پیشنهاد می‌کنند و آنگاه ایران براساس آن پیشنهادات باید اقدام به تصمیم‌گیری کند.

سفیر ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو افزود: ایران باید در مقابل بسته پیشنهادی اروپا باید سبک و سنگین کند و بسنجد که منافعش در کدام حالت بیشتر تامین می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252971

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر