1

تصویب کنوانسیون FATF به صلاح کشور نیست/ استفاده از همه اهرم‌ها برای جلوگیری از تصویب FATF

  • کد خبر : 252979
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب کنوانسیون FATF به صلاح کشور نیست و از همه اهرم‌های خود برای جلوگیری از تصویب آن استفاده می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: تصویب کنوانسیون FATF به صلاح کشور نیست/ استفاده از همه اهرم‌ها برای جلوگیری از تصویب FATF

یحیی کمالی‌پور با اشاره به موضوع الحاق ایران به کنوانسیون FATF اظهار داشت: اصل این قانون در راستای مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم است اما تعاریفی که از تروریست در این کنوانسیون شده است با معیارها مورد نظر ما تطبیق ندارد.

افق نیوز/نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در این نشست مطرح شد که در این کنوانسیون تروریست را از منظر خود تعریف کردند و ایران نیز چهار شرط گذاشته است که با وجود این شرایط حاضر به پذیرش این کنوانسیون هستیم.

کمالی‌پور با اشاره به اعتقاد شخصی خود مبنی بر اینکه در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده، اروپایی‌ها نیز تکلیف خود را با برجام روشن نکرده و ایران نیز به یک جمع‌بندی کاملی در رابطه با ابقای برجام و ادامه آن نرسیده‌ است، ادامه داد: تصمیم زودهنگام در رابطه با پیوستن به کنواسیون FATF به صلاح کشور نیست.

وی به امضای خود پای نامه ۵۰ تن از نمایندگان مبنی بر تعویق پیوستن به این کنوانسیون تا زمان روشن شدن نحوه توافق ما بر سر برجام با اروپا اشاره و تصریح کرد: اگر اروپا تضمین‌های مورد نظر مقام معظم رهبری را بپذیرد و نهایتاً معتقد به حفظ مبانی برجام باشد در آن صورت می‌توانیم بررسی این کنواسیون را در دستور کار مجلس قرار داده و با معیارهای مورد قبول خودمان آن را به تصویب برسانیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که این کنوانسیون در جلسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس آیا مطرح شده و نظر کمیسیون چیست و شما از تصویب آن می‌توانید جلوگیری کنید، اظهار کرد: با توجه به امضاهای جمع شده خواستار توقف طرح این کنواسیون در صحن علنی مجلس شدیم به نظر می‌رسد رئیس مجلس بتواند آن را به رأی گذاشته و اگر نمایندگان نیز به تعویق آن رأی دهند خود به خود از دستور کار مجلس خارج خواهد شد اما اگر این اتفاق صورت نگیرد مطمئناً ما تدابیری می‌اندیشیم تا این کنوانسیون که تصویب آن به صلاح کشور نیست در مجلس مورد تصویب قرار نگیرد.

کمالی‌پور با بیان اینکه پذیرش این کنوانسیون در شرایط فعلی نوعی خودزنی و خودانتحاری است، بیان کرد: معاهدات، قراردادها و کنوانسیون‌ها در عرصه حقوق بین‌الملل یک جانبه نیستند یعنی صد درصد به نفع یک کشور نگارش پیدا نمی‌کنند امتیازی داده شده و امتیازاتی در قبال آن اخذ می‌شود اما در وضعیت فعلی حاکم بر شرایط بین‌المللی کشور چون نمی‌توانیم امتیازی دریافت کنیم به همین دلیل نباید امتیازی را هم واگذار کنیم.

وی ادامه داد: اگر شرایط مناسب و بستر آماده باشد کشور امتیازی داده و امتیازی را می‌گیرد چون در شرایط فعلی نمی‌توانیم امتیازی دریافت کنیم ضرورتی برای پیوستن ما به این کنوانسیون وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر