1

 تا وقتی قدرت بازدارندگی ایران بالاست آمریکا اقدام به جنگ نمی‌کند

  • کد خبر : 253160
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴

کارشناس مسائل سیاسی یکی از دلایل نامحتمل بودن جنگ آمریکا با ایران را، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که جمهوری اسلامی از چنین قدرتی برخوردار باشد حتماً آنها وارد چنین جنگی نمی‌شوند.

خبرگزاری فارس: دستور رهبری کمک مهمی به پیشرفت مذاکرات می‌کند/ تا وقتی قدرت بازدارندگی ایران بالاست آمریکا اقدام به جنگ نمی‌کند

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دستور رهبر انقلاب برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام اظهار داشت: طراحی آمریکایی‌ها این بود که با خروج از برجام، یک موضع فعّال و کنش‌گری مطلق را برای خود ایجاد کنند و جمهوری اسلامی را در موضع انفعال قرار دهند.

کنش‌گری فعّال رهبر انقلاب و خنثی‌کردن طراحی آمریکا

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب با سخنان خود در جمع کارگزاران نظام و نیز حرم مطهر امام(ره)، معادله آمریکایی‌ها را کاملاً بر هم زدند، تصریح کرد: ایشان در این دو سخنرانی نشان دادند که نه‌تنها منفعل نشده‌اند و آن‌ها نتوانسته‌اند جمهوری اسلامی را منفعل کنند، بلکه کاملاً کنشگری تهاجمی را در پیش گرفته‌اند. دستور ایشان برای شروع مجدد فعالیت‌های هسته‌ای، یکی از کنش‌گری‌هایی بود که روز گذشته در حرم امام(ره) شاهد بودیم.

فضائلی، این قسمت از بیانات رهبر انقلاب که «معنی ندارد جمهوری اسلامی تحریم‌ها و محدودیت هسته‌ای را همزمان تحمّل کند» را مهم ارزیابی و تصریح کرد: ما محدودیت‌ها را قبول کردیم برای اینکه تحریم‌ها برداشته بشود و امروز که تحریم‌ها به قوّت خود باقی است و آمریکایی‌ها آن‌ها را تشدید می‌کنند معنی ندارد محدودیت‌های هسته‌ای ادامه داشته باشد. لذا رهبر انقلاب، بر ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای و پیگیری دستور رئیس جمهور تأکید کردند.

وی ادامه داد: البته ایشان، قید «فعلاً در چارچوب برجام» را گذاشتند؛ یعنی اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و اروپایی‌ها بخواهند همین مسیر را ادامه دهند، جمهوری اسلامی هم ممکن است خارج از برجام، فعالیت‌های هسته‌ای را آغاز کند.

دستور رهبری، کمک مهمی به پیشرفت مذاکره با اروپایی‌ها خواهد کرد

کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه دستور رهبر انقلاب برای ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای، کمک بسیار مهمی به پیشرفت مذاکرات با اروپایی‌ها خواهد کرد، افزود: درواقع آنها متوجه خواهند شد که جمهوری اسلامی در پیگیری مطالبات به‌حق و قانونی خود جدّی است.

فضائلی ادامه داد: اگر اروپایی‌ها طبق ادعایشان، سیاست‌های آمریکا را قبول ندارند و بخواهند یک حرکت عملی در مقابل آمریکا نشان دهند، این رفتار جمهوری اسلامی باعث می‌شود که آن‌ها مذاکرات را به سمتی ببرند که نتیجه‌بخش باشد.

وی تصریح کرد: اگر آن‌ها چنین اراده‌ای نداشته باشند، جمهوری اسلامی با شروع فعالیت‌های هسته ای، درواقع فرصت‌های خود را از دست نمی‌دهد و برنامه آن‌ها در هدر دادن زمان به نفع خودشان، به‌هم می‌خورد.

واقعیات صحنه، نامحتمل بودن جنگ را نشان می‌دهد

فضائلی در مورد دروغ بودن این سناریو که اگر برجام معیوب پذیرفته نشود، گزینه جایگزین جنگ است، اظهار داشت: نکته اوّل در این مورد، واقعیت صحنه است؛ به این معنا که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی می‌دانند که در سال‌های اخیر، در جنگ‌های به مراتب محدودتر که طرف مقابل‌شان هم ضعیف تر از جمهوری اسلامی بوده‌اند، موفق نشده‌اند.

وی، ناکامی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در نهایت مجبور شدند که هم افغانستان را به میزان زیادی ترک کنند و هم عراق را.

فضائلی با بیان اینکه تحلیل همه تحلیلگران سیاسی و نظامی این بود که آمریکایی‌ها در این دو جنگ شکست خوردند، تصریح کرد: مهم تر از این دو جنگ، جنگ‌های نیابتی بود که در منطقه داشتند و در این جنگ هم جمهوری اسلامی، صرفاً با حمایت‌های مستشاری خود از نیروهای مسلّح سوریه و عراق توانست جریان‌های مورد حمایت آمریکا که در رأس آن‌ها داعش بود را شکست دهد.

آمریکا تجربه شکست در جنگ غیرمستقیم با ایران را دارد

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها وقتی این سوابق شکست در مواردی که جمهوری اسلامی با آنها به طور مستقیم وارد جنگ نشده را در کارنامه خود می‌بینند، حتماً این ریسک را نخواهند کرد که وارد یک جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی شوند؛ زیرا مطمئن هستند که نمی‌توانند از آن پیروز خارج شوند.

کارشناس مسائل سیاسی، شرایط داخلی نامناسب آمریکا و رژیم صهیونیستی را یکی دیگر از عوامل عدم توان آمریکا برای ورود به جنگ با ایران دانست و اظهار داشت: اگر واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی آمریکا و رژیم صهیونیستی را ببینید متوجه خواهید شد که آن‌ها به هیچ وجه آمادگی جنگ با ایران را ندارند.

فضائلی، اعترافات ترامپ مبنی بر هزینه ۷ تریلیون دلاری آمریکا در جنگ در خاورمیانه، بدون گرفتن نتیجه‌ای خاص را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بنابراین به طریق اولی، آن‌ها این آمادگی را ندارند و حاضر نخواهند شد وارد جنگی بشوند که هزینه‌هایش به مراتب از هزینه‌های جنگ‌های قبلی برای آن‌ها سنگین‌تر است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در جنگ‌های قبلی خود خیلی بیشتر اطمینان داشتند که پیروز شوند تصریح کرد: آن‌ها در به نتیجه رسیدن جنگ با ایران، بیش از جنگ‌های قبلی تردید دارند.

فضائلی ادامه داد: در ارتباط با سوریه، حدود ۸۰ کشور در اجلاس ترکیه شرکت کردند و تصمیم گرفتند که بشار اسد را از حکومت خارج کنند، امّا نتوانستند و امروز می‌بینید که با شرایط سوریه به نحوی کنار می‌آیند.

قدرت موشکی ایران مانع از جنگ می‌شود

وی، یکی دیگر از دلایل نامحتمل بودن جنگ آمریکا با ایران را، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: آن‌ها تمام فشارشان را روی این می‌گذارند که جمهوری اسلامی را از قدرت موشکی محروم کنند؛ چرا که معتقدند قدرت موشکی جمهوری اسلامی، قدرت بالایی در بازدارندگی است. پس تا زمانی که جمهوری اسلامی از چنین قدرتی برخوردار باشد حتماً آنها وارد چنین جنگی نمی‌شوند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این نکته مهمی است که آمریکایی‌ها، زمانی وارد جنگ با ایران می‌شوند که جمهوری اسلامی ضعیف شده باشد و مؤلفه‌های قدرت خود را از دست داده باشد. یکی از مؤلفه‌های قدرت، همین توان بازدارندگی است.

نفوذ منطقه‌ای ایران، یکی از موانع مهم ورود آمریکا به جنگ

فضائلی، نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: همین حضور و نفوذ منطقه‌ای به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های قدرت، مانع از شروع جنگ علیه جمهوری اسلامی است؛ چرا که آنها مطمئن هستند که اگر جمهوری اسلامی تهدید شود تمام منافع‌شان در منطقه تهدید خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر آمریکا وارد جنگ با ایران شود، رژیم صهیونیستی زیر آتش موشک‌های حزب‌الله قرار خواهد گرفت و دوام نخواهد آورد. در عراق همینطور؛ یعنی هم‌پیمانان ایران در منطقه، اجازه نمی‌دهند که جمهوری اسلامی مورد هجمه و آسیب قرار بگیرد. لذا آن‌ها می‌دانند که نفوذ منطقه‌ای ایران، در شرایط جنگ چقدر می‌تواند برای آن‌ها آسیب‌زا باشد و و منافع آن‌ها را به خطر بیاندازد.

فضائلی با یادآوری اینکه امروز در سراسر منطقه، پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی حضور دارند، تصریح کرد: ناوهای آمریکا، زیر آتش موشکی ما قرار دارند؛ بنابراین آمریکایی‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند و می‌دانند که اگر شروع‌کنده یک جنگ علیه ایران باشند، حتماً پایان‌دهنده به آن نخواهند بود، و همین باعث می‌شود که چنین خطر و ریسکی را نپذیرند.

وی افزود: البته آن‌ها به تهدید ادامه می‌دهند و چنین فضای روانی را به وجود می‌آورند و متأسفانه عده‌ای هم در داخل، یا از روی ضعف تحلیل و ایمان مرعوب می‌شوند و یا آگاهانه، به فضایی که ستون پنجم در داخل کشور به وجود می‌آورد، ایفای نقش می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=253160

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر