1

نقشه راه نجات فلسطین در کلام امام و رهبری

  • کد خبر : 253303
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

روز جهانی قدس مظهر اراده عمومی ملت های مسلمان برای مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی است و ملت ایران در راهپیمایی روز قدس با توجه به توصیه های امام راحل و مقام معظم رهبری با دفاع مقتدرانه و آگاهانه از مردم مظلوم فلسطین تنفر عمیق خود را از صهیونیست ها نشان خواهند داد.

به گزارش افق نیوز/ از همان نخستین سال ‏های اشغال فلسطین، مردم ایران هم همراه با سایر انسان های آزاده جهان به این امر اعتراض کردند. این مهم یکی از مولفه های مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت، به ‌گونه‌ای که امام خمینی(ره) از آغازین روزهای نهضت خویش مساله خطر رژیم صهیونیستی را به جهانیان گوشزد کردند. این مساله سبب شد تا بنیانگذار انقلاب اسلامی آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامگذاری کنند تا مسلمانان جهان، همبستگی خود را با فلسطینیان بیش از پیش اعلام دارند.

نامگذاری روز قدس، موضوع اشغال فلسطین را در صدر مسایل جهان اسلام قرار داد و تمامی مسلمانان و مستضعفان جهان را در اتحادی بزرگ برای نجات سرزمین مظلوم فلسطین بسیج کرد تا با یاری یکدیگر نخستین قبله مسلمانان را از چنگال غاصبان درآورند و آرامش و استقلال را برای مردمان آن سامان به ارمغان آورند.

در آستانه روز قدس گروه اطلاع رسانی ایرنا به محوریابی و بازتاب سخنان امام امت و رهبر انقلاب اقدام کرده است.

– روز قدس در بیانات امام خمینی(ره)
یکی از محورهای اصلی و مداوم پیام های امام خمینی(ره) مربوط به مساله قدس و فلسطین است. حمایت های همه جانبه بنیانگذار انقلاب از آرمان فلسطین و دوراندیشی ایشان در زمینه مردمی و اسلامی کردن مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و تعیین روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، نور امیدی در جوامع اسلامی ایجاد کرد که امروزه با گذشت بیش از سه دهه از حضور ملت ها در صحنه نمایش اقتدار علیه رژیم صهیونیستی، با پیدایش بیداری اسلامی زمینه های لازم برای آزادی قدس شریف فراهم شده است.

** نامگذاری روز همبستگی مسلمانان
«من در طی سالیان دراز خطر اسراییل غاصب را گوشزد مسلمین نموده ام که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنیم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند…» (پیام امام خمینی برای نامگذاری روز جهانی قدس، هفدهم مرداد ۱۳۵۸)

**روز قدس، روزحکومت اسلامی
«روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می دانم، روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند.»(صحیفه امام، جلد ۹، ص ۲۷۸)

**روز اجرای قوانین اسلام
«…روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید… روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حیات اسلام است.» (صحیفه امام، جلد ۹، ص۲۷۷)

**روز مقابله با ابرقدرت ها
«روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است…روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می کنند به آنچه باید بکنند. منافقین آنهایی که با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسراییل دوستی در این روز بی تفاوت هستند یا ملت ها را نمی گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت های مستضعف معلوم شود، باید ملت های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. »(صحیفه امام، جلد ۹،ص ۲۷۶)

**تکیه مسلمانان به قدرت اسلام
«مستضعفان جهان باید قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده های شرق و غرب و وابستگان و تفاله های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتکال به قدرت اسلام و ایمان بپاخیزند و دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند و آزادی قدس شریف و فلسطین را سرلوحه برنامه خود قرار دهند ….روز قدس را زنده نگه دارند. امید است با زنده نگه داشتن این روز، بی تفاوتی ها زایل شود و غفلت ها مرتفع گردد.»(صحیفه امام، جلد ۱۵، ص۶۱)

** روز ایستادگی در برابر مستکبران و جهانخواران
«مسلمین، از لبنان و قدس عزیز پشتیبانی نمایند. مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستکبرین و جهانخواران بایستند و تا رهایی مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پای ننشینند.»(صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۶۲)

**روز قدس مقدمه ی تشکیل حزب مستضعفان
«روز قدس یک روز اسلامی است و یک بسیج عمومی اسلامی است. من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از برای یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا.»(صحیفه امام، جلد۹، ص ۲۸)

– روز قدس در بیانات مقام معظم رهبری
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، مساله اشغال فلسطین را یکی از مشکلات پایه ای و عمده جهان اسلام می دانند و نسبت به آن اهمیت فراوانی قایل هستند. ایشان روز قدس را بر دیگر ایام الله ارحج دانسته و فلسطین را مهمترین و اصولی ترین مساله انقلاب اسلامی دانسته و تنها راه ‌ریشه‌ کن ‌کردن‌ ‌غده‌ سرطانی‌ رژیم صهیونیستی را مقاومت ‌و مبارزه می دانند.

** فلسطین مساله اول دنیای اسلام
یکی از خطرهای بزرگی که امروز دنیای اسلام را تهدید می کند کم رنگ کردن و فراموشی سپردن مساله مهم فلسطین است؛ متاسفانه این کاری است که دارد انجام می گیرد. بعضی از کشورهای مسلمان جوری رفتار می کنند، جوری حرف می زنند جوری عمل می کنند که قضیه فلسطین نادیده گرفته بشود. مساله فلسطین به فراموشی سپرده بشود. این خیلی خطر بزرگی است. فلسطین مساله اول دنیای اسلام است. یک کشور اسلامی یکسره غضب شده است، بحث یک سرزمین کوچک یا یک شهر و یا روستا نیست. بحث یک کشور است، یک ملت از آنهایی از فلسطین ها هم که امروز در خود با کمال عرست با کمال فشار زندگی می کنند. دائم در معرض کشتار و تحقیر و دلیل و فشار هستند این مساله ای کوچکی است؟…» (در دیدار مسوولان و سفرای کشورهای اسلامی، ۵ تیر۱۳۹۶)

** عمکرد جریان رسانه ای دشمن با انعکاس نیافتن حضور مردم در راهپیمایی روز قدس
«…راهپیمایی روز قدس در روز جمعه در هوای بسیار گرم و با زبان روزه، حقیقتاً یک پدیده است اما این پدیده کم نظیر در رسانه های بیگانه انعکاس لازم را پیدا نمی کند، در حالی که اگر نقطه ای منفی وجود داشته باشد، آن را صدها برابر بزرگنمایی می کنند.» (در دیدار دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی، ۱۲ تیر۱۳۹۵)

** حضور فعال جوانان در راهپیمایی روز قدس
«…یکی از بزرگ ترین فرصت های ما همراهی مردم ما و جوان های ما با نظام و هدف های نظام و امام بزرگوار است. من به شما برادران و خواهران عزیز توجه می دهم که نگاه کنید در این راهپیمایی های روز قدس یا بیست ودوّم بهمن، عمده جوان ها هستند…» (حرم مطهر رضوی، یکم فروردین ۱۳۹۴)

**مسجد الاقصی اولویت دنیای اسلام
«… من قلباً متأسّفم ما [یعنی ] دنیای اسلام – که باید همه نیروی خودمان را صرف کنیم برای مقابله با توطئه ی رژیم صهیونیستی و این حرکتی که علیه قدس شریف و مسجدالاقصی انجام دادند که همه دنیای اسلام را بایستی به حرکت در بیاورد – امروز ناچاریم به گرفتاری هایی که استکبار در درون دنیای اسلام به وجود آورده مشغول بشویم؛ چاره ای نیست. در واقع پرداختن به مساله تکفیر، چیزی است که بر علمای دنیای اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیای اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به صورت مشکل دست ساز وارد دنیای اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مساله ی اصلی، مساله ی رژیم صهیونیستی است؛ مساله اصلی، مساله قدس است؛ مسئله ی اصلی، مساله قبله اوّل مسلمین، مسجدالاقصی است؛ اینها مسائل اصلی است…» ( در دیدار شرکت کنندگان در کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، چهارم آذر ۱۳۹۳)

**ایران، حامی مظلومان
«… ان شاءالله در روز قدس هم دنیا خروش عظیم ملت ایران را خواهد دید؛ ملت ایران ان شاءالله در روز قدس نشان خواهد داد که چقدر انگیزه نسبت به فلسطین [در ایران ] موج می زند…»( در دیدار دانشجویان، یکم مرداد ۱۳۹۳)

** تشکر از ملت ایران برای حضور در راهپیمایی
«…امیدواریم خدای متعال عبادات شما را قبول کند و رحمت و تفضل خود را بر ملت ایران سرازیر و مرحمت فرماید و اجر فراوانی به خاطر تلاش هایی که در این ماه انجام دادید، به شما بدهد. یکی از تلاش های بزرگ این ماه، راهپیمایی روز قدس بود که حقیقتاً با هیچ زبانی نمی توان اهمیت کار شما را توصیف کرد؛ که در هوای گرم، با زبان روزه، در این خیابانها، در سرتاسر کشور، حرکت کردید برای اینکه ایستادگی ملت ایران را درباره این مساله مهم جهان اسلام و تاریخ اسلام اثبات کنید. ملت زنده یعنی این. لازم است با همه وجود و از اعماق دل، از این همت ملت ایران تشکر کنیم …» (خطبه های نماز عید سعید فطر، هجدهم مرداد ۱۳۹۲)

**فلسطین؛ محفوظ از ترفندهای دشمن
«…امروز مساله فلسطین به برکت بیداری اسلامی، بار دیگر به یک مساله اصلی دنیای اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگی و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه ها و ترفندهای دشمنان مسلمانها و دشمنان امت اسلامی پنهان بماند. مساله فلسطین یک مساله اصلی است. در طول زمان، ملت ها دولت های خودشان را با موضع گیری آنها در قضیه فلسطین محک می زدند. البته فشار استبداد و استکبار و اختناق و زور نمی گذاشته است که خواسته ملت ها آشکار شود. امسال در قضایای روز قدس و راهپیمایی ملت های منطقه، به کوری چشم صهیونیستها، ملت ها توانستند حرف دل خودشان را در این قضیه بزنند و ان شاءاللّه روزبه روز بیشتر و گرمتر خواهد شد…»(در دیدار مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر، بیست و نهم مرداد ۱۳۹۱)

** روز فریاد حق خواهی
«…روز قدس یک روز بین المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملت های مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل شصت سال برای خاموش کردن آن سرمایه گذاری کرده بود، فریاد می کنند. تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد. روز قدس پشتوانه امنیت کشور نیز است و هر ایرانی که روز قدس به خیابان می آید، در واقع به امنیت کشور و ملت و حفظ دستاوردهای انقلاب کمک کرده است. به لطف خداوند امسال نیز روز قدس در کشور و در کشورهای اسلامی با عظمت تر برگزار خواهد شد…» (در دیدار جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، دوم شهریور ۱۳۹۰)

** ایران حامی فلسطین
«…ملت ما بیدار است؛ ملت ما متحد است؛ ملت ما مسایل جهانی را با علاقه و دلسوزی دنبال می کند؛ به مسایل دنیای اسلام می پردازد؛ درباره آنها موضع می گیرد، که یک نمونه از آن، همین راهپیمایی عظیم روز قدس است که در سرتاسر کشور در همه شهرها، در بسیاری از روستاها حتی مردم اجتماع کردند، راه افتادند، شعار دادند به نفع برادران مسلمانشان که هرگز آنها را نه دیده اند و نه از نزدیک می شناسند؛ لکن مساله آنها را مساله ی خودشان به حساب می آورند. این به برکت ایمان است؛ به برکت بیداری اسلامی است و این، آن راهی است که امام بزرگوار ما که رحمت و رضوان خدا بر او باد پیش پای ما گذاشت و ما این راه را طی می کنیم و تهدیدها و مخالفت ها و خصومت ها و غرض ورزی ها و نانجیبانه عمل کردن هایی که انسان مشاهده می کند در بخش های مختلف آن جبهه گسترده، نخواهد توانست این ملت را از این راه باز بدارد…» (در دیدار مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، نوزدهم شهریور ۱۳۸۹)

**مقاومت ملت فلسطین در گرو ایمان و توکل به پروردگار
«…دشمن صهیونیست و طرف های دیگر با وارد آوردن فشارهای سنگین و مختلف به مردم غزه و ساحل غربی، در تلاشند آنها را از مقاومت رو گردان کنند و به گزینه تسلیم سوق دهند اما ملت فلسطین با روحیه مضاعف و امیدواری بیشتر، مطمئن باشد که حرکت عظیم آنان، حتما به نتیجه خواهد رسید. استحکام و پیشرفت نمایان جبهه مقاومت، نتیجه «وارد کردن عنصر معنویت به مبارزه» و ایمان و توکل بر خداوند است بنابراین باید روحیه دینی و ایمان حقیقی را در ملت فلسطین عمیق تر کرد و «توکل، امید، حسن ظن به تحقق وعده های پروردگار صادق» را افزایش داد…» (در دیدار رهبران گروه های مبارز فلسطینی، هشتم اسفند ۱۳۸۸)

** روز قدس، صف بندی حق علیه باطل
«…چقدر سعی کرده اند در طول این سال ها که روز قدس را که نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهنده ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده صهیونیزم است که به وسیله دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است…» (خطبه های نماز عید سعید فطر، بیست و نهم شهریور ۱۳۸۸)

** جمهوری اسلامی، پرچمدار حمایت از فلسطین
« …دستگاه استکبار و خود صهیونیست های خبیث معترفند، معتقدند و ناراحتند از اینکه جمهوری اسلامی پرچم فلسطین را برافراشته است و نمی گذارد که با سازشکاری هایی که می خواهند انجام بدهند، مساله فلسطین را از دور خارج کنند. روز قدس، روز زنده کردن این یاد و این نام است. امسال هم به توفیق الهی، به هدایت الهی، ملت عظیم ما در تهران و در همه شهرستانها روز قدس را گرامی خواهند داشت، راهپیمایی خواهند کرد. در کشورهای دیگر هم بسیاری از مسلمانان در روز قدس از ملت ایران تبعیت میکنند…» (خطبه های نماز جمعه تهران بیستم شهریور ۱۳۸۸)

**قدس روزی برای تمام دنیا
«… این حرکت عظیم در دنیای اسلام روز به روز جا افتاده تر شده است و گسترش بیشتری پیدا کرده است. امسال دنیای اسلام شاهد تظاهرات بخش هایی از اغلب ملتهای مسلمان بود؛ از شرق دنیای اسلام یعنی از اندونزی، تا غرب دنیای اسلام یعنی آفریقا و نیجریه. در کشورهای مسلمان هرجا به آحاد مردم اجازه داده شد که بتوانند نیت و اراده خود را در روز قدس نشان دهند، مجموعه هایی از مردم آمدند و نشان دادند که نسبت به مساله قدس چه احساساتی دارند. حتی مسلمانانی که در اروپا زندگی می کردند، اقلیت هایی که زیر فشارهای عصبیت دولت ها و مؤسسات اروپایی قرار دارند، آنها هم روز قدس را گرامی داشتند. این نشانه این است که مساله فلسطین علیرغم آنچه که غاصبان فلسطین و حامیان آنها می خواستند، روز به روز در دنیای اسلام زنده تر می شود…» (نماز عید سعید فطر دهم۱۰ مهر ۱۳۸۷)

** فلسطین مساله اساسی جهان اسلام
…آنچه که در عرصه منطقه ی ما امروز مساله اساسی است، باز همان مساله قدیمیِ فلسطین است. مساله فلسطین، بسیار مساله اساسی و مهمی است. رژیم اشغالگر و غاصب شدت عمل را علیه فلسطینی ها زیاد کرده است و این واکنش آنها به ضعف های درونی خودشان و به شکست های پی در پیِ خودشان است. نتوانستند آن هیمنه ای را که بدروغ از خودشان ساخته بودند، حفظ کنند؛ آن رعبی که در دل ملت های عرب انداخته بودند، با مجاهدت مجاهدان فداکار؛ لبنانی و فلسطینی، حالا شکست، فشار را بر مردم فلسطین وارد می کنند. حکومت موجود در غزه، امروز یک حکومت قانونی است؛ حکومت حماس یک حکومت قانونی است. همه دنیا باید این حکومتی را که با آرا مردم از طریق انتخابات به وجود آمده است، بپذیرند…(خطبه های نماز جمعه تهران، بیست و نهم شهریور ۱۳۸۷)

**حضور در راهپیمایی دلگرم کننده ی مردم فلسطین
«…دشمنان اسلام برای فراموش شدن مساله فلسطین در افکار عمومی جهان تلاش فراوان می کنند اما راهپیمایی ملت ها در روز جهانی قدس این توطئه بزرگ را خنثی می کند و به ملت مظلوم و تنهای فلسطین امید و دلگرمی می دهد… فلسطینی ها… با وجود همه فشارها محکم ایستاده اند و می دانند که فلسطین را ملت فلسطین باید نجات دهد و حمایت امت اسلامی از آنها این استقامت و پایداری را افزایش می دهد…»(خطبه های نماز عید سعید فطر، بیست و یکم مهر ۱۳۸۶)

** قدس روز فریاد مسلمانان علیه ظلم
«… روز قدس در پیش است؛ روز فریاد امت اسلامی علیه ظلم و عدوان پنجاه ساله دشمنان امت اسلامی است. روز قدس را باید همه امت اسلام و همه ی ملت های اسلامی گرامی بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال، به توفیق الهی این روز را گرامی خواهید داشت…» ( خطبه های نماز جمعه ی تهران، بیست و یکم مهر ۱۳۸۵)

** استکبار متاثر از راهپیمایی روز قدس
« … راهپیمایی عظیم و پُرشکوه مردم در روز قدس، حرکت نمادین عظیمی بود که یقیناً در عرصه سیاست عالم و در مقابله با استکبار، تأثیرات عمیقی را باقی گذاشته است و خواهد گذاشت. آنچه کام رمضانیان را در همه دنیای اسلام، بخصوص امسال، تلخ کرد، حوادث فاجعه آمیز فلسطین و عراق بود؛ اینها قطعه های تن دنیای اسلامند…» (خطبه های نماز عید سعید فطر، بیست و چهارم آبان ۱۳۸۳)

** دفاع مقتدرانه از ملت مظلوم فلسطین
«…روز جهانی قدس مظهر اراده عمومی ملت های مسلمان برای مقابله با آمریکا و اسراییل است و ملت بزرگ، مومن و متحد ایران در روز قدس امسال پیشتازی و عظمت اراده ملی خود را در این عرصه نیز ثابت کرد و با دفاع مقتدرانه و آگاهانه از ملت مظلوم فلسطین تنفر عمیق خود را از صهیونیست ها… نشان داد و ایران و جمهوری اسلامی را در جهان سرافراز کرد…» (خطبه های نماز عید سعید فطر، پنجم آذر ۱۳۸۲)

** خشم مسلمانان از رژیم صهیونیستی و حامیانش
«… امسال روز قدس، ملت های مسلمان باید نشان دهند که نسبت به رژیم صهیونیستی و حامیانش خشمگینند و هر کس در این زمینه بی تفاوت باشد و هر سیاستی که در آن جهت باشد، با او خشمگینند و خشمگین برخورد خواهند کرد…» (خطبه های نماز، شانزدهم آذر ۱۳۸۰)

** فلسطینیان در طلب حق مسلم خود
«…مساله مهمِ این دوران، مساله ی فلسطین است که انتفاضه ی بزرگ فلسطین و بیت المقدّس همچنان ادامه دارد. کسانی که گمان می کردند می توانند با اِعمال زور و فشار، ملت فلسطین را از مطالبه حقِ ّ مسلّمِ خودش منصرف کنند، اشتباه کرده بودند؛ نتوانستند و نخواهند توانست ملت فلسطین را از ادامه این راه برگردانند. ممکن است با سرکوب و فشار و ارعاب، چند صباحی این نسل را به سکوت تحمیلی و اجباری وادار کنند؛ اما این خوابِ خوشِ بی تعبیری است که صهیونیست ها گمان کرده اند خواهند توانست از این پس به راحتی بر سرزمین غصب شده فلسطین حکومت کنند… امسال در همه دنیای اسلام، روز قدس با کیفیت ویژه ای برگزار شد؛ همچنان که پیش بینی می شد این طور بشود و این به خاطر حقّانیت فریاد مظلومانه ی ملت فلسطین است… آن مردم مظلوم و مقهور و محاصره شده به وسیله سنگدل ترین و سبع خوترینِ دشمنان، احتیاج به کمک دارند. هم ملت ما، هم دولت ما، هم ملت ها و دولت های مسلمانِ دیگر وظیفه دارند تا آن جا که می توانند، به این ملت مظلوم کمک کنند. این یک وظیفه ی دینی و انسانی و خردمندانه است که عقل به آن حکم می کند و یک وظیفه تاریخی است که تاریخ درباره آن قضاوت خواهد کرد…» (خطبه های نماز عید سعید فطر، هفتم دی ۱۳۷۹)

** روشنگری موضع ایران با کمال قدرت و وضوح
«…در راهپیمایی روز قدس ملت ایران در مقابل همه جنجال های تبلیغاتی دشمنان، موضع خود را با کمال قدرت و وضوح و بدون هیچ ابهامی نشان داد، بنابراین راهپیمایی روز قدس، امسال از لحاظ مضمون سیاسی پرمضمون تر و پرمعناتر و برای دشمنان، ناراحت کننده تر و خشم برانگیزاننده تر بود…» (در دیدار هزاران تن از مردم انقلابی و متدین قم، نوزدهم دی ۱۳۷۸)

**قدس؛ حافظ نام فلسطین
«… امروز ملت ایران کاری که می تواند بکند – که از همه کارها هم مهمتر است، تظاهرات – مثل همین تظاهرات امروز- است. این کار بسیار مهمّی است. از هدف های اینها این است که نام فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. کاری کنند که اصلاً فراموش شود که چنین چیزی وجود داشت؛ اما شما نمی گذارید؛ روز قدس نمی گذارد؛ امام بزرگوار ما با تدبیر خودش نگذاشت. این کار بزرگی بود…»(خطبه های نمازجمعه دهم دی ۱۳۷۸)

** روز قدس؛ مشت محکمی به دهان دشمن
«… روز قدس، از روزهای بسیار مهم و تعیین کننده است. سال های متمادی است که سعی می شود مسأله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثت آمیزی که استکبار و صهیونیسم و طرفداران و همکارانشان دست به یکی کرده اند تا به کلی مسأله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. روز قدس را بزرگ بدارید. این روز، مخصوص ملت ایران هم نیست؛ در خیلی از نقاط عالم، مردم مؤمن و پرشور، با محدودیت هایی که در کشورهای خود دارند – چون حکومت ها خیلی جاها اجازه نمیدهند – روز قدس را گرامی می دارند – به هر حال جمعیت هایی که می توانند این کار را می کنند – ان شاءاللَّه امیدواریم امسال هم در مقابل توطئه های ناجوانمردانه ای که علیه ملت فلسطین شده است، روز قدس بتواند مشت محکمی به دهان دشمنان ملت فلسطین و دشمنان دنیای اسلام بزند…» (خطبه های نمازجمعه، هجدهم دی ۱۳۷۷)

**ایرانیان سرمشق حمایت از فلسطین
«…ان شاءالله جمعه آینده که جمعه آخر ماه رمضان است مردم ایران به عنوان متولیان روز قدس، باید کاری کنند که برای دیگر ملت ها سرمشق شود؛ چون هر سال ملت های دیگر در گوشه و کنار، حتّی در خود اروپا و جاهای دیگر، به تبع شما روز قدس را گرامی می دارند. شما باید روز به روز این پرچم را سرافرازتر و این کانون درخشندگی و نور را درخشان تر کنید، تا عده بیشتری بتوانند استفاده کنند…» (خطبه های نماز جمعه تهران، بیست و ششم دی ۱۳۷۶)

** ملت ایران یکپارچه در دفاع از فلسطین
«…پیش بینی ها از قبل از انقلاب این بود که چون در مجموعه ملت ایران، اقوام مختلف حضور دارند و زبان های مختلف رایج است، پس، زمینه اختلاف زیاد است؛ اما خلافش ثابت شد و همه دیدند که ملت ما یک ملت متّحد و متّفق است. شما ببینید در مراسم گوناگون و در صحنه هایی که جای ابراز عقیده نسبت به یک مساله سیاسی است مثل مراسمِ «روز قدس» که پریروز برگزار شد و شما ملاحظه کردید که چه غوغایی در سراسر ایران، چه در شرق و غرب و چه در مرکز بود ملت یکپارچه ما چگونه وحدت خود را به نمایش می گذارند! اقوام مختلف، در هر جا که هستند فارسشان، ترکشان، کردشان، عربشان، بلوچشان و ترکمنشان همه یکسان حرکت می کنند، یک شعار می دهند و یک حرف را می زنند. این همه، نشانگر وحدتی عجیب و بزرگ است…» (در دیدار کارگزاران نظام، به مناسبت عید سعید فطر، بیست و یکم بهمن ۱۳۷۵)

**ایستادگی در برابر دشمن
«…در روز بیست و دوم بهمن ماه و روز قدسِ این ماه رمضان، مردم ایران با همه وجود و با همه شور و شوق و انگیزه و شجاعت و غیرت و ایمانی که دنیا در این ملت سراغ دارد، بار دیگر نشان دادند که ایستاده اند… شما امسال، روز قدس و شاید روز بیست و دوم بهمن را از سال های قبل هم پرشورتر گرفتید. این، نشانِ آگاهی ملت ایران است. معلوم است ملت ایران می داند که امسال حضورش در صحنه، به خاطر وضع نابسامان مسلمانان و تجاوز طلبی روزافزون دشمنان اسلام، لازمتر است… ملت های دیگر، باید از ملت ما یاد بگیرند. دولت ها هم باید قدر این نعمت عظیم را که نعمت اسلام و ملت های اسلامی است بدانند…» (خطبه های نماز عید فطر، یکم اسفند ۱۳۷۴)

**حمایت جهانیان از فتوای امام خمینی
«…این که می بینید ملت های مسلمان در آسیا و اروپا و آفریقا به نفع انقلاب اسلامی سخن می گویند؛ از یک فتوای امام، آن طور حمایت می کنند؛ از انقلاب اسلامی، از روز فلسطین روز قدس؛ جمعه آخر ماه رمضان و دیگر مناسبت ها آن طور استقبال می کنند و درباره اش شعار می دهند، همه حاکی از عمق استراتژیک جمهوری اسلامی است، که دشمنان این را هم نمی توانند ببینند…»(خطبه های نماز جمعه تهران، چهاردهم بهمن ۱۳۷۳)

** اهمیت اتحاد مسلمان ها در دفاع از فلسطین
«…متحدا محکوم کنند، متحداً مؤاخذه کنند، متحداً قضایا را نسبت به مساله ی فلسطین تعقیب کنند و متحداً امنیت صاحبان فلسطین را در خانه خودشان تأمین و تضمین کنند. چنانچه این کار از طرف مسلمان ها انجام نگیرد، خود آن مردم مظلوم، انجام خواهند داد. اگر دولت های اسلامی نتوانند از آن ملت مظلوم که در خانه خودش غریب است، دفاع جهانی کنند، تا آنها بتوانند لااقل در خانه خودشان امنیّت داشته باشند، خود فلسطینی ها کاری خواهند کرد که در خانه ی خودشان امنیت به وجود آورند. این کار را خواهند کرد و این به برکت اسلام، عملی است…» (در دیدار کارگزاران نظام در عید فطر، بیست و دوم اسفند ۱۳۷۲)

** ملت فلسطین در انتظار حمایت جهانی
«…از باب این که مساله قدس مهم است و از این باب که امروز متاسفانه صهیونیست ها در وارد آوردن فشار مضاعف به فلسطینی ها حمایت می شوند و با توجه به این که بسیاری از کسانی که شعار فلسطین را می دادند، در بین راه، این ملت مظلوم را وا گذاشتند و امروز، مبارزین فلسطینی و ملت مظلوم فلسطین، نیاز به حمایت جهانی و دلگرمی از سوی برادران مسلمان خودشان دارند، من به مردم عزیزمان و همین طور به همه ی ملت های مسلمان توصیه می کنم که ان شاءاللَّه این روز را از گذشته گرمتر و پرشورتر برگزار کنند. این، به مبارزه و اصلاح امور فلسطینی ها کمک خواهد کرد. اصلاح امور فلسطینی ها به این است که ان شااللَّه مردم فلسطین که صاحبان خانه شان هستند حق خودشان را به دست آورند…» (گفت و گو رهبری با صدا و سیما درباره روز جهانی قدس، بیست و هفتم اسفند ۱۳۷۱)

**حمایت از فلسطین نشان دهنده پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی
«…هر چیزی که در کشور ما حاکی از حضور مردم است، دشمن در تبلیغات جهانی سعی می کند آن را پوشیده بدارد. میلیون ها نفر در شهرهای مختلف و در تهران، در مراسم روز قدس و در اجتماعات عظیم به مناسبت های مختلف اجتماع می کنند؛ این ها را در تبلیغات شان منعکس نمی کنند؛ چون حاکی از پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی است؛ نمی خواهند این در دنیا مسجل بشود؛ نمی خواهند برای ذهن عمومی ملت ایران این باور به وجود بیاید؛ بلکه سعی می کنند آنها را هرچه کوچکتر هم نشان بدهند. یک میلیون جمعیت را می گویند ده ها هزار نفر! در تبلیغات جهانی این طوری است! دیگر فکر هم نمی کنند که حالا مردمی که خودشان این اجتماع عظیم را دیده اند، درباره آنها چه قضاوتی خواهند کرد! تیری می اندازند، شاید به هدف خورد…» (در دیدار با فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم قم ، نوزدهم دی ۱۳۷۰)

** ملت ایران حامی فلسطین
«… روز قدس را گرامی بدارید و آن را بزرگ بشمارید. البته تبلیغات جهانی منعکس نمی کنند؛ نکنند. آن کسانی که در زندانهای فلسطینی هستند، به ما گفته اند که از شعار شما و حضور شما و مشت گره کرده شما – که حاکی از نیت و عزم صادقانه شماست – احساس قوت و قدرت می کنند و ایستادگی می نمایند. آن کسی که در پشت دیوارهای زندان فلسطینی است، باید احساس تنهایی نکند، تا بایستد. آن زن و مردی که در کوچه ها و خیابان های بیت المقدس و نوار غزه و شهرهای دیگر فلسطین اشغالی مورد تهاجم اراذل و اوباش صهیونیست است، باید احساس کند که شما پشت سرش هستید، تا بتواند مقاومت کند…» (خطبه های نمازجمعه،شانزدهم فروردین ۱۳۷۰)

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=253303

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر