1

خلع سلاح هسته ای زودهنگام است

  • کد خبر : 254021
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که آغاز روند خلع سلاح هسته ای جهانی زودهنگام است.

به گزارش افق نیوز به نقل از خبرگزاری های تاس و ریانووستی، «سرگئی ریابکوف » مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه امروز در کنفرانس «۵۰ سال از گشودن قرارداد کاهش سلاح هسته ای برای امضا: دستاوردها، چالش ها و دورنما» در مورد خلع سلاح هسته ای جهانی گفت: چنین پیشنهادهایی را حداقل زودهنگام می خوانیم.
وی ادامه داد: دعوت می کنیم در مورد موضوع خلع سلاح هسته ای با هوشیاری و واقع بینانه رفتار کرد.
معاون وزیر خارجه روسیه یادآورشد: حرکت به سوی خلع سلاح هسته ای باید سنجیده و مرحله به مرحله باشد.
وی توضیح داد که این موضوع بسیار جدید و فوق العاده پیچیده و روند با مسئولیت بالاست که بتوان در مورد آن با احساسات رفتار کرد.
ریابکوف افزود: کاهش تسلیحات هسته ای، نابودی موجودی سلاح های هسته ای کشورها و حذف این نوع سلاح ها و تسلیحات حمل آن از زرادخانه های ملی نمی تواند جدا از تلاش های برای عقد قرارداد جامع خلع سلاح هسته ای تحت کنترل موثر بین المللی تحقق یابد.
به گزارش ریانووستی، ریابکوف همچنین گفت: نمی توان امکان پیدایش قدرت های جدید دارای توانمندی هسته ای نظامی را رد کرد.
وی ادامه داد: در این شرایط اهمیت قرارداد ان.پی.تی افزایش می یابد.
ریابکوف یادآورشد که قرارداد ان.پی.تی نمونه ای از دیپلماسی چندجانبه موثر و الگوی همکاری جامعه جهانی در طول چند دهه اخیر برای حل دشوارترین مسائل جهانی است.
مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: اگر قرارداد منع انتشار سلاح های هسته ای نبود در شرایط کنونی تا ۵۰ کشور می توانستند به سلاح اتمی دست یابند.
ریابکوف افزود: هر چند که ما نمی توانیم بطور کامل امکان پیدایش قدرت های هسته ای نظامی را ازبین ببریم با این وجود بدون قرارداد منع انتشار سلاح اتمی وضعیت بسیار بد می شد.
معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: بدیهی است که قرارداد منع انتشار سلاح هسته ای بطور قابل توجهی امکان سیاسی و اقتصادی برای ساخت یا خرید سلاح هسته ای را کاهش داد.
ریابکوف توضیح داد: متاسفیم که قرارداد ان.پی.تی در طول دوره اعتبار خود (در ۵۰ سال اخیر) آزمون سختی را تجربه کرد.
به گفته وی، شرایط کنونی بین المللی بر قرارداد ان.پی.تی تاثیر منفی می گذارد از جمله اختلاف ها بین کشورهای شرکت کننده در این قرارداد تشدید می شود.
کنفرانس «۵۰ سال از گشودن قرارداد کاهش سلاح هسته ای برای امضا: دستاوردها، چالش ها و دورنما» در کاخ ضیافت های وزارت خارجه روسیه برگزار شد و در آن آنتونی گودفری معاون سفیر آمریکا در مسکو، پیتر تش سفیر استرالیا در روسیه و نمایندگان سفارتخانه های ایران، برزیل، سنگاپور و برخی کشورهای دیگر در آن حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، انبارهای سلاح های هسته ای جهان تا سال ۲۰۱۶ شامل ۱۵ هزار و ۱۹۵ کلاهک بوده که نزدیک ۱۰ هزار کلاهک در حالت انتظار برای انهدام و پایان عمر قرار داشتند.
آمارهایی که سازمان های علمی آمریکا منتشر کرده، نشان می دهد خطرناکترین این سلاح ها سه هزار و ۸۰۰ کلاهک است که اکنون در حالت نظامی قرار دارد.
روسیه و آمریکا بیشترین تعداد کلاهک ها را دارند و سهم هر کشور ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ کلاهک و بمب اتمی است. انگلیس، چین و فرانسه نیز مسلح به چنین جنگ افزارهایی هستند.
رژیم صهیونیستی نیز بیش از ۲۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد که تهدید بزرگی برای امنیت منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=254021

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر