1

سناریوی جدید آمریکا برای ضربه زدن به سوریه

  • کد خبر : 254066
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳

سناریوی جدیدی که آمریکایی ها برای ضربه زدن به دولت دمشق مد نظر قرار داده اند، سناریوی ایجاد «خودمختاری برای تروریستها» در محور جنوبی سوریه است.

سناریوی جدیدی که آمریکایی ها برای ضربه زدن به دولت دمشق مد نظر قرار داده اند، سناریوی ایجاد «خودمختاری برای تروریستها» در محور جنوبی سوریه است.

به گزارش افق نیوز/ ایالات متحده آمریکا اخیرا در حمایت از تروریست های مستقر در جنوب سوریه به دمشق هشدار داده که دست به عملیات نظامی در مناطق جنوبی یا جنوب غربی سوریه که سال گذشته به منطقه کاهش تنش تبدیل شده، نزند.

آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن هنوز نسبت به گزارش های مربوط به عملیات پیش روی دولت سوریه در جنوب غرب این کشور نگران است و معتقد است که این عملیات در محدوده منطقه کاهش تنش که سال گذشته روسیه و آمریکا بر ایجاد آن توافق کرده بودند اجرا خواهد شد. این در حالی است که آمریکایی ها پیشتر نیز در مناسبت های گوناگون نسبت به عملیات ارتش سوریه در محور جنوبی ابراز نگرانی کرده بودند.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن مجددا تأکید ی کند که هرگونه حمله نظامی به مناطق کاهش تنش در جنوب غرب سوریه ممکن است به تشدید درگیری ها منجر شود و در مقابل آن ایالات متحده واکنش قاطعانه و مناسبی در این زمینه خواهد داشت.

آمریکا ادعا می کند که توافق آتش بس و ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه با هدف کاهش درگیری ها و نجات جان مردم سوریه ایجاد شده است. واشنگتن همچنین تأکید کرده که مهم است سه کشور تضمین کننده آتش بس در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) از مناطق کاهش تنش در جنوب غرب سوریه هم حمایت کنند و تمام تلاش خود را انجام دهند تا توافقی که سال گذشته در خصوص این منطقه ایجاد شده، حفظ شود.

آمریکا از روسیه هم خواسته به عنوان عضو دائم شورای امنیت مسئولیت خود را برعهده بگیرد و از نفوذ دیپلماتیک و نظای خود بر دولت سوریه برای توقف حملات دمشق به این منطقه استفاده کند. این در حالی است که رئیس جمهور سوریه پیشتر گفته بود که سناریوی آزادی جنوب سوریه هنوز کاملا مشخص نیست و معلوم نیست که این منطقه با جنگ آزاد خواهد شد یا با مذاکره. مناطق جنوبی و جنوب غربی سوریه مناطقی مانند درعا، قنیطره و سویداء را شامل می شود که در مرز اردن و اراضی اشغالی قرار دارد.

دستاوردهای ارتش سوریه در نبرد با تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره در بخش های مختلف نبرد به ویژه در حومه جنوبی و غربی دمشق در حالی یکی پس از دیگری محقق می شود که به نظر می رسد توطئه چینی های ایالات متحده آمریکا برای دمشق پایانی ندارد و هر روز نیز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. هدف اصلی ایالات متحده آمریکا از این توطئه‌چینی ها مقابله و مواجهه با دولت دمشق و به زیر کشیدن آن است.

در همین ارتباط، شرفان درویش سخنگوی شورای نظامی منبج وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک از تاسیس پایگاه جدید آمریکا و فرانسه در منبج  سوریه خبر داد. وی افزود: ما جبهه و آمادگی خود را تقویت کرده ایم و هماهنگی با ائتلاف بین المللی که پایگاه جدیدی در منبج با هدف تضمین حمایتش احداث کرده اند را افزایش دادیم.

این درحالی است که رسانه ها اوایل ماه گذشته میلادی از شروع احداث پایگاه نظامی جدید در منطقه العون واقع در شمال شهر منبج سوریه از سوی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تا جای پای جدید ائتلاف در حومه شرقی حلب باشد، خبر داده بودند. پر واضح است که تلاش آمریکایی ها و متحدان فرانسوی آنها برای تأسیس پایگاه های نظامی جدید در خاک سوریه و همچنین مرزهای این کشور با هدف مقابله با دستاوردهای ارزشمند میدانی نیروهای مقاومت در جبهه های نبرد علیه تکفیریها، صورت می گیرد. آمریکایی ها و فرانسوی ها و همچنین هم‌پیاله های محور عربی آنها به دنبال به چالش کشیدن این دستاوردها و پیروزی ها هستند.

البته این اولین توطئه ای نیست که آمریکایی ها به دنبال دستاوردهای گسترده نیروهای سوریه در این کشور ترتیب داده اند. پیشتر نیز طی ماه های گذشته ایالات متحده آمریکا طرح های زیادی را علیه دولت دمشق در خاک سوریه مد نظر خود قرار داده است که ازجمله آن می توان به طرح تشکیل ارتش ۳۰ هزار نفری در شمال سوریه اشاره کرد.

آمریکایی‌ها چند ماه پیش در امتداد تحرکات خصمانه و مشکوک در سوریه، در صدد تشکیل «نیروهای امنیت مرزی» در شمال این کشور برآمدند. هرچند که مقامات عالیرتبه این کشور ازجمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق ایالات متحده این مسئله را تکذیب کردند، اما شواهد و قرائن و واکنش‌های رسمی متعدد به اقدام مشکوک آمریکایی‌ها حکایت از درست بودن ماجرا داشته است.

سناریوی جدیدی که آمریکایی ها برای ضربه زدن به دولت دمشق مد نظر قرار داده اند، سناریوی ایجاد «خودمختاری برای تروریستها» در محور جنوبی سوریه است. پر واضح است که اصلی و اساسی ترین هدف ایالات متحده آمریکا از این سناریوی جدید فراهم کردن زمینه های تجزیه  خاک سوریه است؛ هدفی که واشنگتن هیچگاه حاضر نشد و حاضر هم نخواهد شد که از آن دست بکشد.  آمریکایی ها برای تحقق این هدف روی سه استان جنوبی و مهم سوریه حساب ویژه ای باز کرده اند. استان های «درعا»، «قنیطره» و «سویداء» در جنوب سوریه سه استانی هستند که در طرح جدید آمریکا جایگاه ویژه ای دارند.

آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا تجربه نیروهای دموکراتیک کُرد سوری موسوم به «قسد» در شمال سوریه را در محور جنوبی این کشور نیز پیاده سازی کنند. واشنگتن معتقد است همانطور که کُردها در شمال سوریه مناطق شبه خودمختار برای خود تشکیل داده اند، می توان از این الگو برای تشکیل خودمختاری برای تروریست های تکفیری در جنوب سوریه بهره برداری کرد. به همین دلیل است که آمریکایی ها برای فاز اول پیاده سازی طرح خود در محور جنوبی سوریه درحال سازماندهی حدود ۱۲ هزار نفر از اعضای جبهه النصره و ارتش آزاد هستند.

مهمترین استان های واقع در محور جنوبی سوریه استان های «سویداء»، «درعا» و «قنیطره» هستند که البته طبق توافقات قبلی مشمول مناطق کاهش تنش (آتش بس) نیز هستند. با این حال، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت سوری تاکنون هیچ تضمینی به طرف های شرکت کننده در مذاکرات و رایزنی های سیاسی گوناگون مبنی بر عدم انجام عملیات های نظامی علیه تروریستها در این مناطق، ارائه نکرده اند.

لذا اگر امروز ارتش سوریه بر لزوم انجام عملیات های ضد تروریستی خود علیه تکفیریها در محور جنوبی سوریه یعنی استان های درعا، قنیطره و سویداء تأکید می کند به این دلیل است که گروه های تروریستی مستقر در این محور همچون جبهه النصره مشمول توافق آتش بس نیستند  ارتش سوریه طبق قانون این حق را دارد که در راستای تأمین امنیت ملی خود مواضع تکفیریها را در هر زمان و مکانی مورد هدف قرار دهد.

همانطور که گفته شد استان قنیطره یکی از مهمترین استان های واقع در جنوب سوریه است. این استان به دلیل نزدیکی به اراضی اشغالی، مورد توجه ویژه مقامات صهیونیست قرار دارد. مداخلات نظامی رژیم صهیونیستی در قنیطره در طول بحران سوریه و نجات دادن تروریست هایِ آسیب دیده در این استان ازجمله اقداماتی است که تل آویو در قنیطره صورت داده و می دهد.

پر واضح است که اصلی و اساسی ترین هدف ایالات متحده آمریکا از این سناریوی جدید فراهم کردن زمینه های تجزیه  خاک سوریه است؛ هدفی که واشنگتن هیچگاه حاضر نشد و حاضر هم نخواهد شد که از آن دست بکشد. واقعیت این است که آمریکایی ها برای تحقق این هدف روی سه استان جنوبی و مهم سوریه حساب ویژه ای باز کرده اند. استان های «درعا»، «قنیطره» و «سویداء» در جنوب سوریه سه استانی هستند که در طرح جدید آمریکا جایگاه ویژه ای دارند.

آخرین اخبار و گزارش ها حاکی از آن است که آمریکایی ها ارتشی متشکل از تروریست های جبهه النصره و ارتش آزاد را برای یورش به مواضع ارتش سوریه در استان های سه گانه فوق الذکر آماده کرده اند تا بدین سان، کنترل کامل هر سه استان جنوبی مهم سوریه به دست تروریستهای تحت الحمایه واشنگتن درآید.

منبع: مهر
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=254066

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر