1

روش‌های اعتیاد فعلی پیچیده شده است و باید خانواده‌ها آموزش‌دیده شوند

  • کد خبر : 254573
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

وزیر کشور، تولید ۱۰ هزار تن تریاک در افغانستان را از جمله منابع خطر برای کشور عنوان کرد و گفت: گردش مالی مربوط به مواد مخدر در دنیا بالغ‌ بر ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار است.

خبرگزاری فارس: تولید 10 هزار تن تریاک در افغانستان خطر جدی برای کشور است/ اشتغال 7400 معتاد بهبودیافته در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر امروز در شورای فرهنگی اجتماعی خراسان شمالی به نیاز این استان برای انجام اقدام انقلابی در جهت مبارزه با مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: استاندار خراسان شمالی با همراهی سایر مدیران و مسؤولان استانی آمادگی خود در جهت اقدام انقلابی برای این موضوع برای رسیدن خراسان شمالی به استان پاک در کشور طی دو سال آینده با تهیه طرحی جامع اعلام کند.

وی با تشریح بخشی از الزامات این طرح گفت: بسیج نیروها در جهات مختلف از جمله نیروهای نظامی، انتظامی و امنیت به جهت اشراف و مقابله با ورود و فروش مواد مخدر و مجموعه‌های علوم پزشکی به‌ عنوان نیروهای درمانی اقدامات لازم را طی این دو سال انجام داده و خراسان شمالی را از این مشکل خلاص کنند.

وزیر کشور همچنین با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تشکیل جلسات منظم در محضر مقام معظم رهبری افزود: بنا بر کارشناسی‌های صورت گرفته کشور در این زمینه ۲۰ سال عقب‌مانده است و براساس بیان رهبری باید کاری فوق‌العاده برای جبران این گذشته انجام شود.

رحمانی فضلی، استفاده از توان و ظرفیت مردم و اجتماعی کردن اقدامات را از جمله روش‌های لازم برای مقابله وسیع با مواد مخدر در کشور دانست و ادامه داد: ماهیت مواد مخدر در دنیا عوض‌ شده است و از نظر معتادین مواد مخدر خوشبختانه مکان قابل قبولی را دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تولید ۱۰ هزار تن تریاک در افغانستان را از جمله منابع خطر برای کشور توصیف کرد و افزود: گردش مالی مربوط به مواد مخدر در دنیا بالغ‌ بر ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار است و متأسفانه طی چند ماه اخیر گروه‌های قاچاقچی مواد مخدر با پیوند خوردن با گروه‌های تروریستی برای جابجایی اقلام خود از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند.

وی، تنها راه مبارزه با مواد مخدر را استفاده از کمک مردم دانست و گفت: پیشرفت تکنولوژی و بروز آسیب‌های مختلف در جامعه مشکلات دیگری همچون متزلزل کردن خانواده‌ها را در پی داشته است که با تضعیف اعتقادات دینی و عدم آموزش‌های تعامل مناسب برای زوجین مشکلی همچون طلاق نیز در جامعه اتفاق افتاده است.

رحمانی فضلی، وضعیت فعلی کشور در آخرین پایش های انجام‌ شده نسبت به گذشته در حوزه اعتیاد را رو به بهبود عنوان کرد و ادامه داد: حساسیت‌های به وجود آمده در جامعه باعث شده است تا از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار معتاد طی دولت نهم و دهم به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد در کشور برسیم که نشان‌دهنده اقدامت مؤثر در این حوزه است.

وی همچنین اولویت مصرف مواد مخدر کم‌خطر به نسبت مواد مخدر پرخطر همچون شیشه را مهم توصیف کرد و گفت: مصرف ماده مخدره شیشه به سومین یا چهارمین ماده پرمصرف نزول کرده است و سهم استفاده از تریاک افزایش‌ یافته است.

وزیر کشور، شکستن قبح برخی اقدامات همچون طلاق را عاملی در جهت اشاعه و گسترش آنها دانست و افزود: در خصوص اعتیاد نیز تنها پنج درصد جامعه مبتلا به این موضوع هستند که باید با نگاه آسیب‌شناسانهو استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد و توانمندسازی آنها به تحکیم روابط خانواده‌ها پرداخته از بروز آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق جلوگیری شود.

وی در ادامه با اشاره به‌سختی پاک ماندن افراد ترک داده‌شده در کشور گفت: بنا بر آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد پاک‌شده از مواد مخدر می‌توانند شرایط خود را حفظ کنند و به‌ سوی آلودگی مجدد مواد مخدر اقدام نکنند و این نشان می‌دهد که از ابتدا باید مانع معتاد شدن افراد به مواد مخدر شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در پایان به ایجاد اشتغال برای ۷ هزار و ۴۰۰ نفر پاک‌ شده از اعتیاد طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: روش‌های اعتیاد فعلی پیچیده شده است و باید خانواده‌ها آموزش‌دیده شوند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در راستای مقابله با اعتیاد و حمایت پاک‌شدگان اقدامات لازم و تجربیات خود را در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=254573

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر