اسامی گلزنان برتر جام جهانی 2018 تا پایان روز سیزدهم/ بالاخره موتور مسی روشن شد

به گزارش افق نیوز کورس تصاحب کفش طلای جام جهانی ۲۰۱۸ با شروع هیجان انگیز کریستیانو رونالدو دنبال شد و او مسی، نیمار و خامس رودریگز را که در سال ۲۰۱۴ این عنوان را کسب کرده بود به رقابت فراخواند. به دنبال هت تریک رونالدو ۱۱ روز از مسابقات جام جهانی گذشت تا هری کین با هت تریک برابر پاناما به جدول رده پیدا کند و تا پایان روز سیزدهم مرحله گروهی در صدر جدول گلزنان بایستد.

اسامی گلزنان برتر جام جهانی ۲۰۱۸ تا پایان روز سیزدهم:

۱٫ هری کین (انگلستان) – ۵ گل

۲٫ کریستیانو رونالدو (پرتغال) – ۴ گل

– روملو لوکاکو (بلژیک)

۳٫ – دنیس چریشف (روسیه) – ۳ گل

– دیگو کاستا (اسپانیا)

۴٫ لوکا مودریچ (کرواسی) – ۲ گل

– آرتم ژیوبا (روسیه)

– کوتینیو (برزیل)

– احمد موسی (نیجریه)

– جدیانک (استرالیا)

– جان استونز (انگلستان)

– لوئیس سوارز (اروگوئه)

 

۵٫ یوری گازینسکی (روسیه) – ۱ گل

– الکساندر گلوین (روسیه)

– خوزه گیمنز (اروگوئه)

– ناچو (اسپانیا)

– گریزمان (فرانسه)

– آگوئرو (آرژانتین)

– فینبوکسون (ایسلند)

– پولسن (دانمارک)

– کولاروف (صربستان)

– لوزانو (مکزیک)

– زوبر (سوئیس)

– گراندکوئیست (سوئد)

– دریس مرتنس (بلژیک)

– فرجانی ساسی (تونس)

– شینجی کاگاوا (ژاپن)

– خوان کوینتورو (کلمبیا)

– یویا اواساکو (ژاپن)

– امبایه نیانگ (سنگال)

– گژگوژ کریهوویاک (لهستان)

– نیمیار جونیور (برزیل)

– میتروویچ (صربستان)

– ژاکا (سوئیس)

– شقیری (سوئیس)

– آنته ربیچ (کرواسی)

– ایوان راکیتیچ (کرواسی)

– کیلیان امباپه (فرانسه)

– کریستیان اریکسن (دانمارک)

– خاویر هرناندز (مکزیک)

– کارلوس ولا (مکزیک)

– سون هونگ مین (کره جنوبی)

– اولا تویوونن (سوئد)

– مارکو رویس (آلمان)

– تونی کروس (آلمان)

– جسی لینگارد (انگلستان)

– فیلیپه بالوی (پاناما)

– سادیو مانه (سنگال)

– تاکاشی اینوی (ژاپن)

– موسی واگوئه (سنگال)

– کیوسکه هوندا (ژاپن)

– یری مینا (کلمبیا)

– رادامل فالکائو (کلمبیا)

– خوان کوادرادو (کلمبیا)

– ادینسون کاوانی (اروگوئه)

– خالد بوتیب (مراکش)

– ریکاردو کوارشما (پرتغال)

– ایسکو (اسپانیا)

– کریم انصاری فرد (ایران)

– آندره کاریلو (پرو)

– پائولو گوئررو (پرو)

– لیونل مسی (آرژانتین)

– ویکتور موزس (نیجریه)

– مارکوس روخو (آرژانتین)

– ایوان پریشیچ (کرواسی)

– گیلفی سیگوردسون (ایسلند)

– میلان بادلی (کرواسی)

 

بالاخره موتور مسی روشن شد

در نبرد حساس آرژانتین برابر نیجریه در گروه D برای تعیین تکلیف آلبی سلسته، لیونل مسی آرژانتین را پیش انداخت؛ در نیمه دوم موزس با ضربه پنالتی تساوی رقم زد و روخو در دقیقه ۸۱ برتری یاران مسی را ثبت کرد.

در دیگر بازی این گروه هم کرواسی با نتیجه مشابه آرژانتین، ایسلند را از پیش رو برداشت. پریشیچ و بادلی برای کرواسی و سیگوردسون از ایسلند گلزنان این دیدار بودند.

خشکسالی طولانی پرو پایان یافت

برتری پرو در آخرین بازی مرحله گروهی خود مقابل استرالیا نکته عجیبی داشت. آندره کاریلو ۲۷ ساله موفق شد اولین گل در این دیدار را در حالی به ثمر برساند که از آخرین گلزنی آنها در جام جهانی ۱۳,۱۵۲ روز می‌گذشت. آخرین باری که آنها موفق به گشودن دروازه حریف در این تورنمنت شدند مربوط به شکست ۵ بر یک برابر لهستان در ژوئن سال ۱۹۸۲ بود. دیگر گل پرو را هم گوئررو، کاپیتان پرو در نیمه دوم به ثمر رسانده بود.

شانس بزرگ رونالدو توسط بیرانوند از بین رفت

کریستیانو رونالدو در دقیقه ۵۲ دیدار برابر ایران که با نتیجه یک بر یک به پایان رسید یک ضربه پنالتی برای رسیدن به هری کین و صدر جدول گلزنان تورنمنت فاصله داشت که علیرضا بیرانوند او را ناکام گذاشت. تک گل پرتغال در این دیدار با ضربه دیدنی کوارشما وارد دروازه ایران شد و شاگردان کی روش هم در نیمه دوم از روی ضربه پنالتی توسط کریم انصاری فرد نتیجه بازی را به تساوی کشاندند.

در دیگر بازی گروه B اسپانیا مقابل مراکش قرار گرفت. خالد بوتیب ابتدا مراکش را با اشتباه خط دفاعی اسپانیا پیش انداخت. پنج دقیقه پس از این گل آندرس اینیستا روی حرکتی دیدنی درون محوطه جریمه به ایسکو پاس داد و او بازی را به تساوی کشاند. دقیقه ۸۱ النصیری با ضربه سری دقیق دروازه اسپانیا را گشود تا مراکشی‌ها که در دقیقه ۴۷ با برخورد توپ به دست پیکه به پنالتی نرسیده بودند اینگونه به برتری نزدیک باشند اما آسپاس در دقیقه ۱+۹۰ حساب کار را به تساوی کشاند تا این بازی جنجالی برنده نداشته باشد.

مدعی شدن کین ۱۱ روز زمان برد

فیلیپه فلوی تنها گل پاناما در دیدار یکطرفه از سوی انگلیس را به ثمر رساند و تبدیل به اولین و مسن‌ترین بازیکن گلزن کشورش در جام جهانی شد. هت تریک هری کین در این دیدار او را به صدر جدول گلزنان جام ۲۰۱۸ سوق داد تا روملو لوکاکو و کریستیانو رونالدو پشت سر او بایستند. به غیر از کین، جان استونز و جسی لینگارد گلزنان سه شیرها بودند.

در گروه H هم دو دیدار برگزار شد و سادیو مانه اولین گل خودش در این رقابت‌ها را وارد دروازه ژاپن کرد. در بازی سنگال برابر ژاپنکه به تساوی دو بر دو انجامید برای نماینده آفریقا موسی واگوئه و برای چشم بادامی‌ها هم تاکاشی اینوی و کیوسکه هوندا به نام گلزن معرفی شدند.

در بازی دیگر این گروه رادمائل فالکائو، خوان کوادرادو و یری مینا هم گلزنی کردند تا کلمبیا به برتری ۳ بر صفر مقابل لهستان دست پیدا کند.

ولا و چیچاریتو برای مکزیک گلزنی کردند؛ کروس آلمان را نجات داد

کارلوس ولا و خاویر چیچاریتو دلایل اصلی برتری مکزیک مقابل کره جنوبی بودند اگرچه در دقایقی پایانی بازی سون هیونگ-مین برای چشم بادامی‌ها گلزنی کرد. مکزیک با این پیروزی ۶ امتیازی شد و یک قدم با صعود به دور بعدی فاصله دارد.

بعد از این دیدار نوبت رویارویی آلمان و سوئد بود. اولا تویوونن در نیمه اول سوئد را با یک گل زیبا به نویر پیش انداخت و مارکو رویس در اوایل نیمه دوم حساب کار را به تساوی رساند تا اینکه ضربه ایستگاهی بی نظیر تونس کروس در دقیقه ۹۵ ژرمن‌ها را با توجه به شکست در بازی قبلی برابر مکزیک از ناکامی در مرحله گروهی نجات داد.

دبل لوکاکو و هازارد، امضای پای جواز صعود بلژیک

مردان روبرتو مارتینز با برتری در بازی شنبه شب مقابل تونس با نتیجه ۵ بر دو که دومین برتری آنها در مرحله گروهی بود، جواز صعود از گروه G را کسب کردند. ادن هازارد و روملو لوکاکو پیش از گلزنی دایلان برون برای تونس، برای بلژیک گل زدند. دوباره این لوکاکو بود که اختلاف را زیاد کرد و به دنبال آن هازارد هم دومین گل خود در این بازی را وارد دروازه تونس کرد. میشی باتشوایی حساب کار را پنج بر یک کرده بود پیش از این وهبی خزری در دقایق اضافه دومین گل تونس را وارد دروازه بلژیک کند. این درخشش لوکاکو او

میتروویچ صرب‌ها را امیدوار کرد اما شقیری و ژاکا ناامید نشدند

میتروویچ با ضربه سر دقیقه چهار بازی صربستان مقابل سوئیس تیمش را پیش انداخت و نیمه اول هم با این نتیجه به پایان رسید اما الکساندر ژاکا، هافبک آرسنال دقیقه ۵۱ با شوتی که رسانه‌های اروپایی آن را “موشک مهارنشدنی” نامیدند بازی را به تساوی کشاند؛ امید بازیکنان سوئیس به سرعت شقیری زنده مانده بود که این بازیکن در دقایق پایان با یک فرار و ضربه دقیق سه امتیاز ارزشمند را فراهم کرد.

موسی، پرِ پرواز عقاب‌ها مقابل ایسلند

پس از یک نیمه خسته کننده، نیجریه بازی دیدنی برابر ایسلند آغاز کرد. تنها سه دقیقه از نیمه دوم گذشته بود که احمد موسی کنترل بی نقصی روی سانتر موسس داشت و با یک ضربه اولین گل خودش و نیجریه را در بازی برابر وایکینگ‌ها ثبت کرد. ۱۵ دقیقه زمان به پایان بازی باقی مانده بود که دوباره موسی با اعتماد به نفس بالا مدافع پیش روی خود و دروازه بان را کنار زد تا با یک ضربه دومین بار در جام بیست  یکم گلزنی کند.

درخشش نیمار و کوتینیو در وقت‌های اضافه

پسران سامبا انتظار سختی کشیدند تا کیلور ناواس را تسلیم کنند. در اولین لحظات وقت‌های اضافه بازی برزیل مقابل کاستاریکا کوتینیو وارد محوطه جریمه شد و با یک ضربه توپ را از بین پاهای سنگربان رئال مادرید عبور داد تا قفل دروازه کاستاریکا شکسته شود. چند دقیقه بعد این نیمار بود که با وجود مصدومیت روی پاس داگلاس کاستا دومین گل برزیل را وارد دروازه حریف کرد.

دیگو کاستا هم به صف رقبای کفش طلایی اضافه شد

تنها چهار دقیقه برای رونالدو کافی بود که دروازه مراکش را باز کند و با همین گل شیرهای اطلس را از رقابت‌ها حذف کند. در دیگر دیدار گروه B دیگو کاستا سومین گلش در جام جهانی را در ورزشگاه کازان در بازی برابر ایران به ثمر رساند. در این بین اروگوئه هم با تک گل لوئیز سوارز در صدمین بازی ملی ستاره بارسلونا پس از روسیه از گروه A به دور بعدی راه پیدا کرد.

رقیب رونالدو پیدا شد

پس از پایان رقابت‌های دور گروهی جام جهانی در هفته اول کریستیانو رونالدو به واسطه هت تریک برابر اسپانیا در صدر جدول گلزنان جای گرفته بود. با این حال با آغاز هفته دوم مسابقات در بازی که با نتیجه سه بر یک به سود روسیه مقابل مصر به پایان رسید، دنیس چریشف گلزنی کرد تا به علاوه دو گل در مسابقه افتتاحیه مقابل عربستان با سه گل در کنار رونالدو تا پایان روز ششم در صدر جای داشته باشد.

نیانگ برتری سنگال را رقم زد

امبایه نیانگ بازیکن فرصت طلبی است که از ناهماهنگی بین دروازه بان و مدافعان لهستان استفاده کرد و نتیجه بازی مقابل یاران لواندوفسکی را در گروه H به دو بر صفر تغییر داد. تیاگو سیونک در نیمه اول سنگال را برنده به رختکن فرستاده بود. تک گل لهستان را هم درقیقه ۸۶ گژگوژ کریهوویاک به ثمر رساند.

هِد اوساکو ژاپن را نجات داد

سه بازیکن از دیدار ژاپن مقابل کلمبیا که اولین دیدار در گروه G بود به جدول گلزنان راه پیدا کردند. شینجی در دقایق ابتدایی بازی روی ضربه پنالتی که با اخراج سانچز به دست آمده بود ژاپن را پیش انداخت اما نیمه اول با ضربه زیرکانه کوینترو با تساوی به پایان رسید. در نیمه دوم اوساکا روی خروج ناموفق اوسپینا از فرصت استفاده کرد و با ضربه سر سامورایی‌ها را به برتری رساند.

پیروزی انگلیس با درخشش کاپیتان هری کین انگلیس

کین در روز برتری سه شیرها با نتیجه دو بر یک برابر تونس در ورزشگاه ولگوگراد قهرمان تیمش بود وقتی که هر دو گل را به ثمر رساند. مهاجم تاتنهام در نیمه اول روی ریباند ضربه استونز گلزنی کرد و پس از پنالتی که واکر به تونس داد و موجب شد ساسی گلزنی کند، در دقایق پایانی بازی با ضربه سر تیمش را نجات داد.

لوکاکو پاناما را هدف قرار داد

روملو لوکاکو، مرد اصلی خط حمله بلژیک در دیدار آغزین گروه G دو مرتبه دروازه پاناما را باز کرد و از ارکان اصلی برتری تیمش بود. مهاجم منچستریونایتد پس از گل زیبای مرتنس روی سانتر کوین دی بروین دروازه پاناما را گشود و در دقیقه ۷۵ هم حساب کار را سه بر صفر کرد.

گلزنی گراندکوئیست به کمک VAR

کاپیتان تیم ملی سوئد در دقیقه ۶۴ دیدار مقابل کره جنوبی در محوطه جریمه حریف سرنگون شد که ابتدا داور مسابقه دستور به ادامه بازی داد اما با استفاده از کمک داور ویدئویی او از روی ضربه پنالتی به جدول گلزنان راه پیدا کرد.

زوبر شب رویایی کوتینیو را خراب کرد

تنها ۱۹ دقیقه پس از دیدار برزیل مقابل سوئیس مهاجم بارسلونا، کوتینیو، دروازه سرخپوشان را گشود. مهاجم جوان نیمه اول را با ضربه بی نظیر پای راستش به پایان برد اما دقیقه ۵۰ این زوبر بود که با ضربه سر دروازه آلیسون را گشود و با تساوی یک بر یک شب رویایی کوتینیو و سلسائو را خراب کرد.

کولاروف تفاوت را برای صربستان رقم زد

صربستان در ورزشگاه سامارا با گل زیبای الکساندر کولاروف از روی ضربه ایستگاهی در نخستین دیدار گروه E از سد کاستاریکا گذشت و با سه امتیاز شیرین این ورزشگاه را ترک کرد. در همین حال تیم مکزیک موفق شد با نتیجه باورنکردنی یک بر صفر روی گل زیبای لوزانو، مهاجم آیندهوون هلند، یاران نویر را از پیش رو بردارد.

خبر بد برای پوگبا

گل دوم فرانسه به استرالیا که بر اثر شوت پوگبا به ثمر رسیده بود با نظر کارشناسان فیفا طی برخوردی که با بازیکن حریف در مسیر رسیدن به دروازه داشته، به نام عزیز بهیچ ثبت شد. او بدین ترتیب از جدول گلزنان کنار رفت.

فرصت مسی برای ورود به جدول گلزنان از بین رفت

لیونل مسی از ضربه پنالتی در دیدار مقابل ایسلند استفاده نکرد و تک گل آلبی سلسته را کون آگوئرو به ثمر رساند. تنها چهار دقیقه پس از به گل رسیدن آرژانتین توسط مهاجم منچسترسیتی، این بازیکن سابق رئال سوسیه داد، آلفرد فینبوکسون بود که برای ایسلند گلزنی کرد.

همچنین در بازی پرو مقابل دانمارک یوسف پولسن اولین گل خود در جام جهانی را، در پیروزی ۱-۰ برابر دانمارک به دست آورد. در دیدار کرواسی مقابل نیجریه هم این لوکا مودریچ بود که روی ضربه پنالتی پس از برخورد مدافع نیجریه با ماریو مانزوکیچ به گل دست یافت. دیگر گل آنها توسط مدافع حریف به ثمر رسیده بود.

گلزنی گریزمان و پوگبا برای فرانسه

آنتوان گریزمان و پل پوگبا در بازی افتتاحیه گروه C نتیجه بازی فرانسه مقابل استرالیا دو بر یک کردند و گل گریزمان روی اولین استفاده از کمک داور ویدئویی به ثمر رسید؛ این بازیکن با بررسی فیلم خطا درون محوطه جریمه صاحب یک ضربه پنالتی شد. گلزنی پوگبا هم به VAR مربوط شد؛ هافبک منچستریونایتد با استفاده از این فناوری موفق شد یک ضربه پنالتی کسب کند. تک گل استرالیا توسط مایل جدیناک ۳۳ ساله وارد دروازه خروس‌ها شد.

استارت رونالدو با هت تریک

کریستیانو رونالدو در دیدار برابر اسپانیا سه بار گلزنی کرد. مهاجم رئال مادرید دقیقه چهار با یک پنالتی دروازه اسپانیا را گشود و پیش از این که نیمه اول تمام شود حساب کار را با اشتباه داوید دخیا دو بر یک به سود پرتغال کرد. تلاش‌های او پایان نداشت تا چند دقیقه مانده به پایان بازی از روی ضربه ایستگاهی نتیجه کار را سه بر سه تمام کند.

دیگو کاستا هم نمایش خوبی داشت. او دو بار حساب کار را به تساوی رساند و یک مرتبه هم ناچو برای اسپانیا گلزنی کرد.

خیمنز، اولین گلزن اروگوئه در روسیه

خوزه خیمنز که به تازگی قراردادی با اتلتیکو مادرید امضا کرده با ضربه سر دروازه مصر را باز کرد و با نتیجه یک بر صفر مصر را شکست داد. البته ادینسون کاوانی بسیار ناراحت خواهد بود چرا که ضربه پرقدرت او به تیرک دروازه مصر برخورد کرد و توپ سرگردان با ضربه سر به تور دروازه حریف چسبید.

ناگفته نماند تیم ایران هم با یک گل تیم مراکش را از پیش رو برداشت اما تغییری در جدول گلزنان ایجاد نشد زیرا عزیز بوهدوز با یک گل به خودی مردان کارلوس کی روش را برنده به رختکن فرستاد.

چریشف به افتتاحیه جلوه داد

یوری گازینسکی به اولین گلزن جام جهانی روسیه تبدیل شد؛ پس از اینکه تنها ۱۲ دقیقه از دیدار بین روسیه و عربستان در افتتاحیه گذشته بود. اما این دنیس چریشف بود که عنوان ستاره زمین را یدک کشید. او گل دوم روسیه را با یک حرکت زیبا به ثمر رساند و دقیقه ۹۰ هم زیباترین صحنه بازی افتتاحیه را رقم زد. پیش از او در دقیقه ۷۱ آرتم دزوبا گلزنی کرد بود و در پایان هم گولوین با یک ضربه بی نظیر پنجمین گل میزبان برابر عربستان سعودی را به ثمر رساند.