2

سفیر سوئیس در سازمان ملل: علاقمند به حفظ برجام هستیم

  • کد خبر : 255766
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹

سفیر سوئیس در سازمان ملل متحد، سفر رئیس جمهوری ایران به کشورش را گام مهم در ارتقای روابط دو جانبه دانست و گفت: به حفظ برجام علاقمندیم و تلاش می کنیم که بماند.

جورج لاوبر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اهمیت سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به سوئیس به خصوص پس از خروج آمریکا از برجام این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: برن و تهران روابط خوب و سازنده دیرینه ای را داشته اند و دارند و همواره با یکدیگر تعامل داشته اند. این مساله هم در موضوعات سیاسی و هم روابط اقتصادی وجود داشته است.
نماینده دائم سوئیس در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا این سفر پیامی به جامعه بین الملل برای حفظ برجام داشته است، گفت: البته اینگونه است، همه باید برای حفظ و بقای برجام بکوشند.
لاوبر با بیان اینکه از جزئیات مذاکرات اطلاعی ندارد و نمی داند چه موضوعاتی مطرح شده است، از پاسخ بیشتر در این زمینه و راه هایی که سوئیس برای تقویت تعامل با ایران در مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا در پیش خواهد گرفت، امتناع کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در شرایطی که آمریکا به شدت به دنبال منزوی کردن ایران است، به دو کشور اروپایی از جمله سوئیس سفر کرد.
اگرچه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا هم پیش از خروج آمریکا از برجام و هم پس از هشتم ماه مه(۱۸ اردیبهشت) که ترامپ رسما تصمیم خود را در نادیده گرفتن یک توافق بین المللی اعلام کرد، همواره بر حفظ و بقای توافق هسته ای تاکید داشته اند اما این سفر در آستانه بازگشت تحریم های ثانویه آمریکا، پیام دیگری از مخالفت جامعه بین الملل با یکجانبه گرایی واشنگتن بود.
در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و آلن برسه روسای جمهوری ایران و سوئیس در نشست مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور با اشاره به تاریخ طولانی روابط دوستانه تهران-برن تاکید کردند که با احترام به توافقات بین المللی و در نفی یکجانبه گرایی، به تلاش ها برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری های چند جانبه با یکدیگر ادامه خواهند داد.
حسن روحانی در این نشست که ظهر سه شنبه و در برن سوئیس انجام شد؛ با اشاره به این که سفر رئیس جمهوری قبلی سوئیس به تهران بسیار موفق بود، گفت: تاریخی طولانی از روابط دوستانه میان دو کشور وجود دارد که منجر به تامین منافع دوجانبه و توسعه صلح و همکاری های بین المللی بوده است.
وی با بیان این که تصمیمات و مذاکرات امروز دو کشور در شرایط ویژه فعلی، اهمیت زیادی برای تاریخ و آینده روابط دو جانبه دارد، افزود: توافق برجام گشایش بسیار خوبی در توسعه بیشتر روابط ایران با کشورهای دوست بود. این توافق برای افزایش اعتماد و امنیت و توسعه منطقه ای و جهانی بسیار مهم است و ایران از آغاز تاکنون به تعهدات خود در این توافقنامه به طور کامل عمل کرده است.
الن برسه رییس کنفدراسیون سوئیس هم با اشاره به این که با امضای نقشه راه توسعه روابط دو کشور پس از آغاز اجرای توافق برجام، شاهد توسعه مطلوب روابط ایران و سوئیس بوده ایم، گفت: از دیدگاه سوئیس توافقاتی که امروز در زمینه های علمی، بهداشتی و حمل و نقل به امضای دو کشور می رسند، تاییدی بر اراده دو کشور برای توسعه روابط است.
وی تصریح کرد: سوئیس از آغاز حامی برجام بوده و همچنان آن را پیروزی بی سابقه برای دیپلماسی در عرصه جهانی می داند. سوئیس به حقوق بین الملل و چندجانبه گرایی و رفتار با ثبات در عرصه جهانی معتقد و پایبند است و لذا از تبعات خروج یکجانبه آمریکا از برجام عمیقا نگران بوده و آن را اعلام کرده است.
رئیس کنفدراسیون سوئیس خاطرنشان کرد: دولت سوئیس تعهد خود را به ادامه برجام اعلام و تاکید می کند که دیدگاه این کشور در حمایت از برجام تغییری نکرده است.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سه سال پیش بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و آمریکا موسوم به گروه ۱+۵ به توافق رسید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=255766

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر