1

پاریس و ریاض پیمان اطلاعاتی – امنیتی امضا کردند

  • کد خبر : 256406
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱

با وجود درخواست سازمان های حقوق بشری و برخی از نمایندگان مجلس فرانسه از ‘امانوئل مکرون’ رئیس جمهوری این کشور برای کاهش فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی، وزیر دفاع فرانسه پیمان اطلاعاتی – امنیتی با ریاض امضا کرد.

به گزارش خبرگزارس رسمی عربستان (واس)، این قرارداد اطلاعاتی – امنیتی امروز (دوشنبه) پس از دیدار «فلورانس بارلی» وزیر دفاع فرانسه با ‘محمد بن سلمان’ همتای عربستانی اش در جده منعقد شده است.
رسانه سعودی بدون ذکر جزئیات و بندهای این قرارداد، گزارش داد: این پیمان در زمینه ‘حفاظت اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده’ میان دو طرف منعقد شده است.
واس در ادامه گزارش داد: در این دیدار در مورد همکاری های دوجانبه به ویژه موضوع دفاعی و توسعه آن بحث و تبادل نظر شده است.
بارلی روز شنبه نیز با ‘سلمان بن عبدالعزیز’ پادشاه عربستان در کاخ ‘السلام’ در جده در خصوص فروش تسلیحات فرانسوی به ریاض دیدار و گفت و گو کرده بود.
امضای قرارداد امنیتی – اطلاعاتی پاریس و ریاض چند روز پس از آن صورت می گیرد که وزیر دفاع فرانسه چهارشنبه هفته گذشته (۱۳تیرماه) در گزارشی که در خصوص فروش اسلحه این کشور در سال ۲۰۱۷ به مجلس ارائه داد، اعلام کرد، فرانسه در سال گذشته میلادی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون یورو سلاح به عربستان فروخته است.
امضای این قراداد در حالی صورت می گیرد که سازمان های حقوق بشری و برخی از نمایندگان پارلمان فرانسه از مکرون خواسته بودند، فروش تسلیحات به کشورهای عضو ائتلاف سعودی را کاهش دهد.
همچنین گروه های مدافع حقوق بشری فرانسوی اردیبهشت ۹۷ نیز خواستار توقف فروش سلاح فرانسوی به عربستان و امارات متحده عربی شدند و اعلام کردند، موضوع فروش سلاح را به عالی ترین مرجع قضائی در فرانسه ارجاع می دهند.
عربستان و امارات با تشکیل یک ائتلاف خودخوانده و با چراغ سبز آمریکا و حمایت انگلیس و فرانسه از ششم فروردین ماه ۹۶ به بهانه بازگرداندن ‘عبدربه منصور هادی’ رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت، حملات همه جانبه خود به این کشور فقیر عربی را آغاز کردند.
براساس تازه ترین گزارش وزارت بهداشت یمن، تلفات انسانی حملات ائتلاف سعودی از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۹۴) تا ۲۳خرداد ماه گذشته به ۳۵ هزار و ۲۹۷رسید که از این میان ۱۱ هزار تن کشته و بیش از ۲۲ هزار تن دیگر زخمی شدند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=256406

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر