2

۱۰۶ متهم کودتای ترکیه به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم شدند

  • کد خبر : 256723
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که پس از ۱٫۵ سال بررسی قضایی و رسیدگی به پرونده، ۱۰۶ نفر از متهمان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه در شهر ازمیر به حبس ابد با اعمال شاقه و چهار متهم دیگر نیز به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش افق نیوز / به گزارش این رسانه، روند محاکمه ۲۸۰ متهم پرونده کودتای نافرجام ترکیه در شهر ازمیر از ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷(۱۰ بهمن ۱۳۹۵) آغاز شد و پس از ۱٫۵ سال، دادگاه کیفری ۲ ازمیر حکم نهایی ۱۶۲ نفر را صادر کرد.
بنا به اعلام آناتولی، از این تعداد ۱۰۶ نفر به حبس ابد با اعمال شاقه، چهار نفر به حبس ابد، ۲۱ نفر به اتهام مشارکت در ترور رئیس جمهوری به ۲۰ سال حبس و ۳۱ نفر دیگر نیز به اتهام عضویت در گروه تروریستی مسلح به هفت سال و ۶ ماه تا ۱۰ سال و ۶ ماه محکوم شدند.
به گزارش این رسانه، پرونده مابقی متهمان نیز در دست بررسی است و حکم آنها ۱۶ جولای(۲۸ تیرماه ۱۳۹۷) اعلام خواهد شد.
دادگاه رسیدگی به پرونده پل ‘شهدای ۱۵ جولای’ استانبول نیز امروز ۷۲ نفر از متهمان را به جرم ‘تلاش برای براندازی نظم قانون اساسی’ به حبس ابد محکوم کرد.
همچنین ۲۲ نفر از متهمان این پرونده نیز به ۱۷ سال زندان و پنج نفر هم به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به ‘فتو’ و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵ اعلام شده و اعاده او که بیش از ۱۷ سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های ترکیه از آمریکا بوده که تاکنون با پاسخ منفی مقامات واشنگتن موجه و موجب تیره شدن روابط دو کشور شده است.
در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه همچنان در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت در کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شده و نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از مراجع دولتی اخراج شده اند.
همچنین بیش از ۵۰ هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای دو سال پیش ترکیه زندانی شده اند.
ترکیه بعد از کودتا با برقراری هشت دوره متوالی وضعیت فوق العاده سه ماهه که تا ۲۸ تیرماه امسال ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور ‘بخشنامه های در حکم قانون’، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=256723

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر