2

“نگاه به شرق” یک استراتژی عاقلانه و هوشمندانه است

  • کد خبر : 256725
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

یک کارشناس مسائل بین‌الملل نگاه به شرق را یک استراتژی عاقلانه و هوشمندانه دانست.

هادی محمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که استراتژی نگاه به شرق در شرایط فعلی این چه میزان می‌تواند موثر باشد؟ گفت: مدت‌ها، مناسبات خارجی کشور ما عمدتا تحت تأثیر کشور‌های استعماری غربی بوده و در این مدت ما شاهد بیشترین بلایا، خسارت‌ها و چپاول ثروت ملی کشورمان از سوی کشور‌های غربی استعمارگر بوده‌ایم.

 وی افزود: حداقل در یک دهه اخیر مناسبات ما با کشور‌های غربی به بهانه مسائل هسته‌ای وارد یک فاز جدیدی شده است. در واقع غربی‌ها که نتوانسته‌اند در ۴۰ سال اخیر، انقلاب اسلامی را مهار  و از قدرتمند شدن آن، جلوگیری کنند به شدت عصبانی هستند، لذا به تعبیر خودشان، سخت‌ترین و فلج کننده‌ترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین راستا ادامه داد: این مسئله در دوره ترامپ به نقطه‌ای رسیده است که در واقع آقای ترامپ خودش را مصمم به این می‌داند که خشکاندن منابع مالی، پولی و مراودات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر، بتواند هدف و آرزوی غرب را برای براندازی در ایران محقق کند و این را هم آشکارا اعلام می‌کنند که ما به دنبال براندازی هستیم.

محمدی با بیان اینکه در چنین شرایطی مقام معظم رهبری برای مواجهه و مقابله با چنین سیاست غیرانسانی، ظالمانه و غیرقانونی، رهنمود‌های خوبی برای سیاست خارجی کشور را بیان کرده‌اند، تصریح کرد: این مسئله مورد تأکید قرار می‌گیرد که از طریق یک دیپلماسی فعال با سایر کشور‌های جهان، به‌ویژه در نگاه به شرق ما می‌توانیم فرصت‌های مناسبی را برای خودمان کسب کرده و هم به جهت اینکه در مقابل آمریکا بایستیم و هم به جهت اینکه نیازمندی‌های کشوری و ملی‌مان را بتوانیم تأمین کنیم و همین که از فرصت چالش‌های روزافزون آمریکا با کشور‌های شرقی یعنی روسیه و چین بتوانیم بهره بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه این هوشمندانه‌ترین و عاقلانه‌ترین رویکرد است، گفت: ما می‌توانیم از شرایط موجود اولا برای ایجاد موازنه مؤثر در مقابل کشور آمریکا و وقت تلف کردن کشور‌های اروپایی استفاده کنیم و دوما ضمن تأمین نیازمندی‌های خودمان از طریق این کشور‌ها از ظرفیت آنها در عرصه‌های مختلف بهره بگیریم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه فضای مناسبات بین روسیه و چین با آمریکا روز به روز در عرصه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی دچار تنش‌های روز افزونی است تأکید کرد: کسانی که نگران توسعه روابط با شرق هستند و این‌گونه تبلیع می‌کنند که ما در رویکرد مناسبات با شرق آسیب ببینیم، باید بگویم که نه تنها جای نگرانی برای آسیب دیدن نیست ولی زمانی که نگاه هوشمندانه به روابط باشد و تنش روسیه و چین با آمریکا رو به فزونی رود، قطعا این سطح از مناسبات هم در کارکرد‌های تاکتیکی و هم در کارکرد‌های استراتژیک منافع ایران را بیش از بیش تأمین خواهد کرد.

محمدی تصریح کرد: رویکرد مناسبات و سیاست خارجی با شرق می‌تواند به عنوان اولویت، در مقابل فشار‌های ظالمانه آمریکا بر علیه کشورمان موازنه سازی کند از طرف دیگر به عنوان ظرفیت‌های جدید در دیپلماسی و تأمین نیازمند‌ی‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جدید قابل استفاده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از جریان‌های غربگرا عنوان می‌کنند که روسیه همان شوروی است و شوروی هم استعمارگر بوده‌ است، گفت: جریان‌های غربگرا که همه آمال و آرزو‌های خودشان را نه تنها در تعامل با غرب بلکه در تسلیم در مقابل غرب می‌دانند، آنها باید پاسخ بدهند که آیا در یکصد سال اخیر ما از مناسبات با غرب بیشتر آسیب، خسارت و خیانت دیده‌ایم یا از حکومت‌های وابسته به شرق؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آنچه که امروز، جریان‌های غربگرا باید پاسخ دهند این است که تمام نظریات پوسیده خود را ترویج کنند، مناسبات و توافق با غرب به اینجایی رسیده که شاهد هستیم، فرجام برجام یک مصیبت برای کشور ما تلقی می‌شود و آنها باید پاسخگوی توصیه خودشان باشند.

محمدی با بیان اینکه روابط با روسیه و چین در تجربه ۴۰ سال اخیر برای ما تصویری توأم با تأمین منافع ملی بوده است، اظهار داشت: به شکل طبیعی هر کشوری به دنبال تأمین منافع ملی خود است، لذا ما باید از فرصت‌های موجود در عرصه مناسبات جهانی که تنش بین غرب و شرق است، استفاده کنیم و منافع ملی ما با هزینه بسیار کمتر و با ضریب موفقیت بیشتری در مناسبات با شرق امکان‌پذیر است.

وی در پایان  خاطرنشان کرد: ضمن اینکه روسیه امروز هیچگونه شباهتی با شوروی که نظام ایدئولوژیک بوده و به دنبال رفتار‌های استعماری بود، ندارد، یعنی روسیه امروز هم براساس اسنادی که منتشر کرده و هم براساس تجربه مناسباتش، طی ۴۰ سال اخیر با ما، چنین ویژگی که همواره از غرب دیده‌ایم را از روسیه ندیده‌ایم، لذا این یک فرض غلط، فریب بزرگ و تأثیرپذیری از تبلیغات انگلیسی و آمریکایی است که همواره تلاش می‌کند مسیر مناسبات با شرق را تخریب کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=256725

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر