1

تحریم‌های بانکی و «ارز» نگرانی سؤال‌کنندگان از رئیس جمهور/۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم

  • کد خبر : 257883
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌از موارد مهم اشاره شده در تقاضای درخواست‌کنندگان سؤال از رئیس جمهور استمرار تحریم‌های بانکی، رکود اقتصادی و افزایش نرخ ارز است.

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش که با محوریت بررسی سؤال از رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه متقاضیان سؤال از رئیس جمهور، نمایندگان دولت از جمله محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، آوایی وزیر دادگستری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر کار و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند.

وی افزود: یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه موضوع عدم کنترل کافی بر موضوع قاچاق، علت استمرار تحریم‌های بانکی، افزایش رکود اقتصادی و همچنین افزایش نرخ ارز مباحثی مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:‌ در ادامه نشست سؤالات نمایندگان متقاضی برای سؤال از رئیس جمهور مطرح شد و ضمن آن نمایندگان دولت هم به ارائه توضیحاتی پرداختند.

وی برهمین اساس اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از چالش‌های موجود در بخش قاچاق با اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برطرف می‌شود مقرر شد این مسئله به زودی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

سعیدی افزود: یکی از محورهای سؤال‌کنندگان برای سؤال از رئیس جمهور واردات ارز و موضوع FATF بود که سؤال‌کنندگان گلایه‌مند بودند که هرچند دولت تلاش‌هایی در این رابطه داشته است  اما آن اتفاقی که می‌بایست هنوز رخ نداده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیگر جزئیات مطرح شده در این نشست عنوان کرد که البته به مواردی از جمله قول‌های پسابرجامی هم اشاره شد که دولت قول داده بود که در قبل و بعد از برجام اقداماتی انجام شود هرچند پیگیری‌هایی از سوی دولت صورت گرفته است اما آن خروجی لازم را نداشته است.

وی چرایی عدم فراهم کردن ابزارهای جدید برای مراودات بانکی بین ایران و سایر کشورها را از جمله محورهای دیگر سؤال از رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: در این جلسه اعضا به موضوع مهم بیکاری و آمار آن هم اشاره کردند.

سعیدی با اشاره به بیکاری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه ضمن ارائه گزارش خود اعلام کرد که ما ۵۰ درصد از قول دولت مبنی بر ای تشغالزایی را محقق کرده‌ایم در واقع دولت قول داده بود ۲۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند. البته این نکته باید یادآوری شود که در شرایط کنونی نیاز به تلاش بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه در واقع موضوع بیکاری یکی از موارد مهم مطرح شده در جلسه امروز بود، گفت: بنابر جمع‌بندی‌های جلسه اگر تعداد امضا‌کنندگان سؤال از رئیس جمهور به بالای ۷۳ نفر برسد براساس ماده ۲۱۲ آیین‌نامه داخلی مجلس این سؤال اعلام وصول خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: ما گزارش سؤال از رئیس جمهور و جمع‌بندی‌هایمان را فردا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌کنم و هیأت رئیسه نهایتاً یک هفته فرصت دارد تا این مسئله را رسیدگی و نتیجه قانع شدن یا نشدن سؤال‌کنندگان را اعلام کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=257883

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر