5

اظهارنظر کارشناسان از تغییر رئیس بانک مرکزی

  • کد خبر : 258109
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

پس از مدت‌ها بحث و جدل در مورد ماندن و یا رفتن سیف از بانک مرکزی، سرانجام همتی که به تازگی به سمت سفیر ایران در چین منصوب شده بود، بر مسند ریاست کل جدید بانک مرکزی نشست.

بانک مرکزی

پس از مدت‌ها بحث و جدل در مورد ماندن و یا رفتن سیف از بانک مرکزی، سرانجام همتی که به تازگی به سمت سفیر ایران در چین منصوب شده بود، بر مسند ریاست کل جدید بانک مرکزی نشست.

به گزارش افق نیوز، ولی اله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی که مدت‌ها بود گفته می‌شد به دلیل ناتوانی در کنترل بازار ارز باید تغییر کند، سرانجام اولین تعویضی تغییرات کابینه دولت دوازدهم نام گرفت و با این تغییر به نظر می‌رسد تغییرات در دولت که از مدتی پیش زمزمه آن شنیده می‌شد، آغاز شده است.

از همان روز که نام همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی مطرح و سپس به واقعیت تبدیل شد، کارشناسان بر این موضوع تأکید کردند که تا زمانی که نگرش اصلاح نشود، تغییر رئیس کل نمی‌تواند اثرگذار باشد.

همان کارشناسانی که این تغییر را بی فایده می‌دانستند، معتقد بودند در شرایط کنونی جنگ اقتصادی، امکان آزمون و خطا نداریم و باید به سمت بازار متشکل پولی و ارزی حرکت کنیم.

موافقان این تغییر نیز تاکید دارند که اصلی‌ترین وظیفه رئیس کل جدید بانک مرکزی ایجاد اعتماد به سیستم بانکی کشور است. چرا که با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده است، اعتماد مردم نسبت به سیستم بانکی کاهش پیدا کرده است. پس ایجاد اعتماد به سیستم بانکی کشور اولین وظیفه همتی رئیس کل بانک مرکزی خواهد بود.

*عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:قوانین به طور دقیق و صحیح اجرایی شود

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به تغییر رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: هر چند دوره مسئولیت آقای سیف تمام شده بود، اما با این حال این تغییر را به فال نیک می‌گیریم و با توجه به تجربیاتی که رئیس کل جدید دارد، امیدواریم قوانین به طور دقیق و صحیح اجرا شود.

*در شرایط کنونی جنگ اقتصادی امکان آزمون و خطا نداریم

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست‌های پولی باید ریل‌گذاری درستی داشته باشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی جنگ اقتصادی امکان آزمون و خطا نداریم و باید تمامی سیاست‌ها به صورت کارشناسی بررسی و موشکافانه اجرا شود و راهکار برای پیامدهای منفی آن تدوین شده باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیاست‌های ارزی دولت از همان روز اول غلط و ناکارآمدی آن روشن بود، گفت: باید به سمت بازار متشکل پولی و ارزی برویم، نه آن که مردم را پشت درهای وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی معطل نگه داریم. این رویکرد منجر به افزایش قیمت ارز و تشدید انتظارات تورمی و پیامدهای منفی بازار می‌شود.

*استاد اقتصاد دانشگاه تهران:اگر نگرش اصلاح نشود، تغییر رئیس کل بانک مرکزی اثر ندارد

محمد خوش چهره استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تغییر رئیس کل بانک مرکزی به تنهایی کافی نیست، گفت: سیاست‌ها و تصمیمات دولت نشان از عدم درک صحیح از مسائل کشور دارد، اگر نگرش اصلاح نشود، تغییر رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: غفلت از محیط داخل و تولید ملی، ساده‌انگاری و خوش‌بینی نسبت به نظام سلطه و در راس آن آمریکا باعث ضربه خوردن کشور شده است. در واقع سیاست درهای باز و روش اداره گل و بلبلی برای مدیریت بازار سکه و ارز نشان داد عدم درک صحیح مفهومی نسبت به مسائل در رده‌های بالای نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری وجود دارد؛ بنابراین با تغییر یک رئیس کل بانک مرکزی چیزی عوض نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دولت باید اذعان به تجدید نظر در سیاست‌های اقتصادی خود کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بنابراین معتقدید تغییر رویه بانک مرکزی نیازمند تجدید نظر در رویکردهای دولت است، گفت: دقیقا، بانک مرکزی که بیشتر نقش یک خزانه‌دار را دارد و منابع کشور به طور عمده از نفت به دست می‌آید؛ فشار سیاست‌های پولی و مالی مانند نرخ سود و مالیات‌های سنگین روی دوش تولید است و تعرفه‌های غیرمتعارف و واردات کالاهای مشابه تولید داخل بیانگر عدم درک صحیح از مسائل است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: مواردی از این دست نشان می‌دهد، اگر یک مربی، تاکتیک، استراتژی و  برنامه خود را اصلاح نکند، نمی‌تواند با آوردن یک بازیکن جدید، تیمی که دچار بحران است را نجات داده و احیا کند.

*عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس: مدیریت نقدینگی به درستی انجام شود

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس گفت: به‌هم‌ریختگی بازار سکه و ارز، بخشی ناشی از مؤلفه‌های داخلی و بخشی ناشی از فشار خارجی است که رئیس کل جدید بانک مرکزی باید تمام موارد را مدنظر قرار دهد.

وی اظهار داشت: علاوه بر تغییر فرد باید در روش‌ها و نقاطی که در آنها ناکارآمدی ‌هایی وجود دارد که منتج به وضعیت موجود سکه و ارز شده نیز باید تغییر کند.

وی اتخاد سیاست‌گذاری‌های جدید برای نظارت بر بازار سکه و ارز را از جمله مهمترین ضرورت‌های پیش روی بانک مرکزی دانست و افزود: در عین حال باید مدیریت نقدینگی که اکنون در اختیار جامعه قرار دارد، به درستی انجام شود، تا این نقدینگی وارد سرمایه‌گذاری‌های کشور شود، تا شاهد نتیجه‌گیری مثبتی باشیم، وگرنه وضع چندان تغییر نخواهد کرد.

عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس همچنین اصلاح نظام ساختار بانکی و منطقی کردن سود بانکی را یکی دیگر از اولویت‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی برشمرد و افزود: البته نباید فراموش کرد مسائلی نرخ ارز و سکه بخشی مربوط به مولفه‌های مدیریت داخلی در بانک مرکزی است و بخش دیگر ناشی از شرایط اقتصادی بازار و فشارهای خارجی از جمله خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی است.

*کارشناس بانکی:عقب ماندن بانک مرکزی نسبت به اتفاق‌های بازار

محمد پویان فر کارشناس بانکی، با اشاره به انتخاب رییس جدید بانک مرکزی و انتظارها برای تغییر در شیوه نظارتی و مجریان این نهاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: در مورد اینکه در بانک مرکزی چه اتفاقی باید رخ دهد، به چگونگی سیاست‌گذاری‌ کلان در ساختار و کارکرد بانک مرکزی باز می‌گردد که در اختیار رئیس کل جدید نیست.

وی پیرامون انتظار برای جابه جایی و تغییر مجریان بانک مرکزی یادآور شد: این موضوع  به حوزه داخلی بانک مرکزی باز می‌گردد. در این باره کمبودهایی از جانب بانک مرکزی همواره وجود داشته بوده که از آن جمله می‌توان به عقب ماندن بانک مرکزی نسبت به اتفاق‌های بازار و حتی دانش علمی تولید شده در حوزه نظارت بر بانک‌ها و در واقع هدایت بانک‌ها اشاره کرد.

مدیر عامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، عدم راه‌اندازی بازار ثانویه ارز در بورس را نمونه دیگری از ضعف عملیاتی در بانک مرکزی به عنوان مشکل اساسی کشور عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل چنین اقدام‌هایی صرفاً می‌تواند عدم اشراف بانک مرکزی بر جریان اجرایی نظام بانکی در کشور باشد.

*بانک مرکزی تا این لحظه همواره منفعلانه مدیریت شده

وی گفت: بانک مرکزی تا این لحظه همواره منفعلانه مدیریت شده و انتظار می‌رود، رییس کل جدید بانک مرکزی با توجه به دانش تخصصی و توانمندی اجرایی بتواند کارهای موثری انجام دهد.

وی در برابر این پرسش فارس که تغییر و تحول اساسی در حوزه‌های ستادی و صف بانک مرکزی تا چه حد نیاز امروز این نهاد نظارتی است، پاسخ داد: بانک مرکزی دانش تخصصی مورد نیاز صنعت بانکداری را نتوانسته تأمین نماید و این یعنی افرادی که در حوزه‌های میانی و صف این نهاد نظارتی حضور دارند، چندان مسلط به توانمندی‌ نبودند.

به هر حال بانک مرکزی درپنج سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. در حوزه ساماندهی موسسات مالی اعتباری خوب عمل شد و مسیری که بانک مرکزی در آن حرکت کرد، باید ادامه پیدا کند تا به سرانجام برسد. در زمینه ساماندهی معوقات بانکی چیزی که مردم به شدت با آن درگیر بودند، کمک‌هایی به بعضی بانک‌های خصوصی و موسسات مالی اعتباری صورت گرفت که می‌توان گفت این‌ها تا اندازه‌ای در جهت رفاه مردم کارهای خوبی بوده است.

اما در حوزه ارز و سکه متاسفانه خوب عمل نشده است. بنابراین به نظر می رسد یکی از برنامه های مهمی که باید همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی بر روی آن تاکید و برنامه داشته باشد همین ثبات قیمت در بازار ارز و سکه است. البته شاید بخشی از نوسانات قیمتی مربوط به فشارهای خارجی باشد، اما به نظر می‌رسد بخش عمده‌ این مشکلات به ضعف مدیریتی در کشور بازمی‌گردد که این تغییرات جدید در کاهش همین ضعف بنا نهاده شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=258109

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر