1

بیان مشکلات روز مردم توسط خطیب جمعه به معنای دولت‌ستیزی نیست

  • کد خبر : 258117
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه وظیفه خطیب جمعه بازگو‌کردن مشکلات و وضعیت اجتماعی سیاسی روز مردم است، گفت: این به معنای جناح‌گرایی و دولت‌ستیزی نیست.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه وظیفه خطیب جمعه بازگو‌کردن مشکلات و وضعیت اجتماعی سیاسی روز مردم است، گفت: این به معنای جناح‌گرایی و دولت‌ستیزی نیست.

به گزارش افق نیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه مشهد که در حرم‌ مطهر رضوی برگزار شد، در تکمیل مبحث شیطان‌شناسی اظهار کرد: آخرین مبحث شیطان شناسی در قرآن که طی هفته‌های گذشته مطرح شد، کیفیت دفاع و نجات از شر شیطان است.

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: خداوند در قرآن برای دفاع در برابر تسهیلات شیطاتی و نجات از شر شیطان دو راهکار مطرح کرده است؛ نخست، تذکر و  یادآوری و دوم استعاذه و پناه بردن به خدا است.

وی با بیان اینکه بحث اول ما، در مقام دفاع و نجات از شیطان مسئله تذکر است به آیه ۲۰۱ سوره اعراف اشاره و بیان کرد: شیطان از سه طریق با انسان ارتباط برقرار می‌کند. نخستین راه، وسوسه و دوم هم‌نشینی است.
راه سوم که در این آیه از نظر کیفیت ارتباط شیطان با انسان مطرح شده طواف و چرخش شیطان دور انسان است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه شیطان مرتب در حال طواف و چرخش در اطراف قلب انسان است، افزود: این طواف براساس تعبیر علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان دو نوع است. اول اینکه، دور دل انسان می‌چرخد که وسوسه خود را داخل دل انسان کند. تعبیر دوم می‌گوید این طواف، طواف خود شیطان نیست بلکه چرخش وسوسه شیطان دور قلب انسان است.

وی در ادامه اظهار کرد: دروازه دل انسان به روی وسوسه شیطان بسته است اما او منتظر است ببیند کی دروازه دل باز می‌شود تا از طریق وسوسه وارد قلب شود. تذکر دروازه دل را به شوی شیطان می‌بندد و باز شدن آن بواسطه خواسته‌ها و دلخواه‌های نفسانی و شهوانی انسان انسان است.

امام‌جمعه مشهد تأکید کرد: به مجرد اینکه شیطان وارد قلب شد، انسان وارد گناه می‌شود.

وی در خطبه سیاسی نمازجمعه این هفته ضمن تقدیر از برگزاری جشن‌های دهه کرامت به‌ویژه جشن‌های زیر سایه خورشید آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز سالروز آغاز برگزاری نماز جمعه در کشور است، البته مشهد قبل از پیروزی انقلاب هم سابقه اقامه نمازجمعه توسط آیت‌الله شیخ غلامحسین تبریزی داشته است.

آیت‌الله علم‌الهدی نمازجمعه را یکی از موفقیت‌های بسیار مؤثر در انقلاب و نظام اسلامی برشمرد که با تدبیر امام راحل به عنوان فریضه الهی در کشور مورد اجرا و ترویج قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه نمازجمعه مردم را به نظام متصل کرد، افزود: نمازجمعه نظام را با صبغه دینی بین مردم جای داد و این بزرگترین اثر دینی نمازجمعه به شمار می‌رود و نتیجه این شد که مردم ‌چون نظام را برخاسته از دین می‌دانند،  پای این نظام ایستادگی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: خطیبی که در نمازجمعه خطبه می‌خواند وظیفه دارد در خطبه دوم هم مسائل و‌ نیازهای روز مردم را آگاهی دهد و پای درددل مردم بنشیند و هم‌ موقعیت اجتماعی سیاسی روز مردم را بیان کند. این به معنای دولت‌ستیزی و‌ جناح‌گرایی نیست.

وی سیاست‌زدگی را یکی از مشکلات جامعه برشمرد و ‌اضافه کرد: وقتی مردم وظایف شرعی خود را انجام می‌دهند ما نیز باید به وظایف خود عمل کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: خطیب جمعه باید پای درددل مردم بنشیند، درد مردم و موقعیت اجتماعی سیاسی روز مردم را بازگو کند؛ این خطبه‌ای که به جای یک رکعت نماز محسوب می‌شود، اگر سمت و سوی جناح‌گرایی و نفسانیت داشته باشد آن عبادت و‌ نماز مشتمل بر فسوق می‌شود.

وی با افزودن اینکه این خطیبی که از سوی رهبری، حجت امام زمان(عج)  انتخاب شده است درصورت جناح‌گرایی، نمازش مشتمل بر فسوق و باطل می‌شود، اظهار کرد: این تخریب‌ها ناجوانمردانه است. اگر این خطیب سخنی گفت که با مطامع برخی منطبق نبود، ناسزا می‌گویند، تهمت میزنند، اهانت و حتی سخنان را تقطیع می‌کنند.

امام‌جمعه مشهد خطاب به این افراد گفت: مگر شما معتقد به معاد نیستید؟ اگر هستید اینها حرام و حق‌الناس است. این مشکلی است که ما امروز در جامعه سیاست‌زده‌مان داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز مشکل عمده مردم ما اقتصادی است، متذکر شد: این نه تخریب است، نه اهانت و نه دولت‌ستیزی بلکه واقعیت است زیرا مردم از لحاظ اقتصادی در فشارند.

آیت‌الله علم‌الهدی توضیح داد: پولی که مردم به عنوان حقوق می‌گیرند، نماینده سبد کالا است و مردم ‌می‌خواهند زندگی‌شان را برمبنای آن تنظیم کند، حال اگر محور این سبد کالا طلا و ارز شد، این مسلمان چگونه حقوقش را تنظیم کند؟ اگر در جامعه‌ای محور سبد کالا، طلا و ارز آن هم در نوسان باشد، این جامعه ساقط‌شده، بلازده و قحطی‌زده است.
وی تصریح کرد: متأسفانه ما به این مشکل دچار شدیم و‌ مسئولان باید برای این مسأله چاره‌جویی کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علت دشمنی دنیای کفر با ما دینداری مردم است، تصریح کرد: دنیای استکباری می‌خواهد نظام را براندازی کند ‌اما همواره در این زمینه شکست‌ خورده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از تفاوت‌های ما با دشمن این است که ما خدا داریم و‌ دشمنان ما خدا ندارند. بنابراین در هر قدمی شکست می‌خورند و در برابر هر حرکتی بینیشان به خاک مالیده می‌شود.

وی در همین زمینه افزود: رئیس‌جمهور گفت اگر صادرات نفت ما قطع شود اجازه نمی‌دهیم یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند، رهبر انقلاب نیز در ادامه این سخن را تأیید کرده و سیاست کلی نظام دانستند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به تهدیدات آمریکا در واکنش به این موضع بیان کرد: آمریکایی‌ها  تصور می‌کردند نفت عربستان را از باب‌المندب صادر می‌کنند اما با قهرمانی عزیزان فداکار ما در یمن و انهدام نفتکش‌های سعودی در باب‌المندب دیگر نفتش را از دریای سرخ عبور نمی‌دهد.

وی در خاتمه گفت: این نتیجه ایستادگی شما مردم در مقابل دشمن است که ۴۰ سال است هر قدم دشمن با یک شکست و‌ خذلان وسیع روبرو می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=258117

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر