سفیر جدید ایران در بیروت +سوابق

به گزارش افق نیوز/ سید محمدجلال فیروزنیا» که چندی پیش به عنوان سفیر جدید ایران در لبنان منصوب شد، امروز (چهارشنبه) وارد بیروت شد و پس از تسلیم استوارنامه خود رسما در این سمت مشغول به فعالیت خواهد شد.

وی که سابقه سفارت در مالزی، بحرین و یمن را داشته به عنوان مشاور وزیر خارجه، مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه و همچنین رئیس اداره اول خلیج‌فارس و رئیس اداره دوم خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه کشورمان نیز فعالیت کرده است.

فیروزنیا خرداد ۱۳۸۹ نیز در حکمی از سوی منوچهر متکی وزیر خارجه وقت به عنوان سفیر ایران در کویت و جایگزین علی جنتیسفیر قبلی منصوب شد، ولی این قضیه منتفی و پس از مدتی روح‌الله قهرمانی چابک استاندار گیلان به این سمت منصوب شد و از اسفند سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۲ در این سمت به فعالیت پرداخت. برخی در آن زمان اختلافات موجود بین احمدی‌نژاد و متکی را عامل اصلی تغییر سفیر منصوب شده ایران در کویت عنوان کردند.

فیروزنیا پس از آن در مهر ماه ۱۳۹۱ به جای «محمدمهدی زاهدی» به کوالالامپور رفت.

به گزارش فارس، «سید محمدجلال فیروزنیا» سفیر جدید ایران در لبنان امروز (چهارشنبه) در بدو ورود به بیروت گفت: باعث افتخار من است که سفیر کشورم در کشور برادر و عزیز لبنان باشم.

وی روابط تهران و بیروت را روابطی ویژه و دیرینه خواند.

سفیر ایران همچنین گفت که در دورانی که عهده‌دار این سمت خواهد بود تلاش می‌کند تا این روابط را به بالاترین سطح در همه زمینه‌های سیاسی،‌اقتصادی، فرهنگی و … ارتقا دهد.

سفیر جدید ایران با اشاره به همراهی ایران در کنار مردم لبنان، عنوان کرد: از مقاومت لبنان و فلسطین یا هر نقطه دیگری از منطقه حمایت می‌کنیم.

فیروزنیا همچنین تأکید کرد که مثلث «ارتش، ملت و مقاومت» ضمانتی حقیقی برای امنیت، آرامش و ثبات در کشور برادر لبنان است و شکی نیست که ما همیشه از این مثلث حمایت خواهیم کرد.

فیروزنیا یازدهم تیر ماه ۱۳۹۷ با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد و لاریجانی در این دیدار بر ضرورت گسترش و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با کشور و دولت لبنان تأکید کرد.

«محمد فتحعلی» پیش از فیروزنیا و از اردیبهشت ۱۳۹۳ عهده‌دار سفارت ایران در بیروت بود.

شهید غضنفر رکن‌آبادی که در حادثه منا به شهادت رسید نیز پیش از فتحعلی به عنوان سفیر ایران در لبنان فعالیت کرد.

محمدرضا رئوف شیبانی هم از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ و مسعود ادریسی نیز از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ عهده‌دار سفارت ایران در بیروت بوده‌اند.