1

یک‌ ازدواج ساده چقدر پای جوانان خوزستانی آب می‌خورد؟

  • کد خبر : 258620
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

سالانه بیش از ۱۹ واقعه ازدواج در خوزستان ثبت می‌شود و گرانی‌های اخیر صدای بسیاری از آنان را درآورده چرا که معتقدند تأمین هزینه‌های یک ازدواج ساده از عهده جوانان خارج است.

خبرگزاری فارس: یک‌ ازدواج ساده چقدر پای جوانان خوزستانی آب می‌خورد؟

به گزارش افق نیوز/ براساس آمار رسمی منتشر شده خوزستان یکی از جوان‌ترین استان‌های کشور است و به خاطر همین جمعیت جوان همیشه آمارهای ازدواج در این استان بالا است.

یکی از تاریخ مورد علاقه خوزستانی‌ها برای برگزاری جشن ازدواج روز عید میلاد امام رضا(ع) تا عید غدیر است، فاصله زمانی این اعیاد و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر سبب شده که تب ازدواج در خوزستان داغ‌تر از گذشته باشد.

حمید می‌گوید: بعد از عقد، روز میلاد امام رضا(ع) را برای برگزاری جشن ازدواج انتخاب کرده بودیم اما نوسانات ارز در ۵ ماه گذشته که منجر به افزایش سرسام آور قیمت کالاهای خانه شد و کمی شرایط ازدواج را برای ما سخت‌تر کرده است‌.

وی می‌افزاید: فعلا که اوضاع اقتصادی ملتهب است و نه خانه گرفتیم و نه کالای خانه خریدیم برای همین نمی‌دانیم کی زندگی جدیدمان را شروع می‌کنیم.

کالای خانگی چقدر گران شد؟

یک فروشنده لوازم خانگی به خبرنگار فارس می‌گوید: مردم علاقه دارند کالاهای خانه‌شان از برندهای خارجی باشد اما در ۵ ماه گذشته قیمت این کالاها به شدت افزایش یافته است.

حسین براجعه می‌افزاید: کولر، یخچال، تلویزیون و ماشین لباسشویی جزو اقلام ضروری برای هر خانه هستند و این روزها قیمت خرید آنها به ترتیب ۲ میلیون تومان، ۳ میلیون تومان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته‌اند.

این فروشنده لوازم خانگی بیان می‌کند: این گرانی‌ها متعلق به کالاهای خانه برندهای شناخته شده و پرفروش بازار هستند و سایز و اندازه آنها برای شروع زندگی مناسب است.

وی عنوان می‌کند: شاید این گرانی نرخ ارز فرصتی است که مردم به کالاهای تولید داخل اعتماد کنند، کالاهایی که در گذشته به دلایل مختلف نتوانسته بودند آن‌طور که باید، به چشم بیایند.

رهن، اجاره و خرید منزل مسکونی، رویایی سخت

یک مشاور و کارشناس املاک می‌گوید: وقتی که فضای بازار ملتهب شود قاعدتا خرید و فروش کم می‌شود چرا که ریسک پذیری در این بازار بالا می‌رود.

سعید عبیات می‌افزاید: این روزها فقط انبوه سازان مایل به فروش واحدهای مسکونی خود هستند که البته بسیاری از آنها هم قیمت‌های عجیبی برای منازل خود در نظر گرفته‌اند.

این کارشناس املاک بیان می‌کند: در فصل تابستان نسبت به بهار پیش بینی ما کاهش قیمت رهن و اجاره به دلیل افزایش منازل و مستاجران بود اما نوسانات نرخ ارز معادلات را تغییر داد.

وی عنوان می‌کند: این نوسانات سبب شد که خیلی از مستاجران قید جابه‌جایی در فصل تابستان را بزنند و قراداد خود با مالک را تجدید کنند؛ این موضوع سبب کاهش عرضه و افزایش تقاضا شد.

عبیات عنوان می‌کند: در دو ماه گذشته شاهد افزایش ۵ تا ۲۰ میلیونی قیمت رهن در مناطق مختلف مانند کیانشهر، گلستان، صددستگاه، پردیس و خشایار هستیم و قیمت رهن یک خانه ۷۵ تا ۸۵ متری نوساز در این مناطق به ۳۵ تا ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

طلا و سکه هدیه رایج به تازه عروس‌ها

یک نوعروس می‌گوید: شاید تا پیش از گرانی طلا و سکه با ۱۰ میلیون تومان می‌شد یک سرویس طلای مناسب و یک سکه هدیه داد اما حالا وضعیت متفاوت شده است‌.

وی می‌افزاید: سرویس طلایی که ابتدای سال با قیمت ۸ میلیون تومان قابل خرید بود حالا به ۱۲ و ۱۳ میلیون تومان رسیده و قیمت سکه هم به ۴ میلیون تومان رسیده که این ارقام برای یک زوج جوان واقعا سنگین است.

این نوعروس بیان می‌کند: خودم قید خرید طلا و سکه را زده‌ام تا بتوانیم کمی زودتر سر خانه و زندگی‌مان برویم گرچه به نظرم کار سختی است.

عروسی یا ماه عسل، مسئله این است

محسن می‌گوید: شاید کسانی که جشن عروسی برگزار کرده‌اند به دیگران رفتن ماه عسل و برگزاری یک جشن ساده را توصیه می‌کنند اما همه جوانان دوست دارند زندگی مشترکشان را با یک جشن متوسط و با حضور همه اقوام و دوستان آغاز کنند.

وی می‌افزاید: من و همسرم برای اتخاذ بهترین تصمیم درباره نحوه برگزاری جشن تحقیق کردیم و از قیمت‌ها مطلع شدیم و به این نتیجه رسیدیم که برای ماه عسل ساده به ۵ میلیون تومان و برای برگزاری یک جشن عروسی به حداقل ۲۰ میلیون تومان نیاز داریم.

او بیان می‌کند: شاید این هزینه‌ها به خودی خود زیاد نباشد اما وقتی با سایر هزینه‌ها جمع ببندیم کمی اوضاع سخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، گرچه پیچیدن یک نسخه برای یک شهر با جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری اشتباه است اما بر اساس یک معادله تقریبی این روزها زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترکشان به ۹۰ میلیون تومان پول جهت رهن خانه، خرید طلا و سکه، خرید کالای خانه و برگزاری یک جشن ساده و ماه عسل نیاز دارند.

گرچه می‌توان خواسته‌ها را تعدیل کرد و کمی از بار سنگین هزینه‌ها کاست اما باز هم رقم به دست آمده حداقل دو برابر وام ازدواجی است که بانک‌ها با مشقت به جوانان پرداخت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=258620

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر