1

ترویج ایثار و فداکاری نیازمند امکان‌سنجی و آسیب‌شناسی است

  • کد خبر : 258817
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۲۰

یک کارشناس مشاوره حوزه علمیه در جامعه مدرسین با اشاره به این مطلب که در جامعه امروز ما بیش از گذشته نیازمند ایثار و فداکاری در جبهه فرهنگی و اقتصادی هستیم، گفت:ایثار و فداکاری فقط در جان و مال خلاصه نمی‌شود بلکه فردی با توانایی فکری و یا هنرمندی با هنرش می‌تواند از توانایی‌ها و پتانسیل‌هایش استفاده کرده و در عرصه ایثار و فداکاری گام بردارد.

حق‌جو

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در رابطه با بحث ایثار و فداکاری ما نباید فکر کنیم که ایثار فقط در جان و مال خلاصه می‌شود، اظهار کرد: ایثار و فداکاری در هر چیزی حتی در مقام قدرت نیز می‌تواند مطرح شود. فردی که توانایی فکری و یا قدرت علمی و یا حتی هنری دارد می‌تواند برای رفع نیازهای دیگران از آن توان و پتانسیل استفاده کرده و در این عرصه ایثار و فداکاری داشته باشد.

وی در ادامه با توضیح این مطلب که هنرمند می‌تواند از هنرش و ثروتمند با ثروت‌اش ایثار و فداکاری داشته باشد،ادامه داد: خداوند در آیات قرآنی به این موضوع اشاره می‌کند که حضرت علی (ع) و اهل بیت بزرگوار ایشان زمانی که روزه‌دار بودند سه بار طعام خود را بخشیدند و این معنی واقعی ایثار است یعنی چیزی که خود نیاز داشتند را به سایرین بخشیدند.

این کارشناس مشاوره حوزه علمیه در جامعه مدرسین با اشاره به ضرب‌المثلی که در جامعه وجود دارد و برخی می‌گویند چراغی به خانه رواست به مسجد حرام است،خاطر نشان کرد: این یک ضرب‌المثل نادرست است که در بین افراد جامعه بعضا گفته می‌شود. ایثار در این گونه جملات جای نمی‌گیرد بلکه فرد ایثارگر از چیزی که مورد نیازش است می‌بخشد،حتی در مواردی فرد آرامش خود را برای خدمت به خلق فدا می‌کند و مالی که خود نیاز به آن دارد را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

حق‌جو در ادامه با اشاره به ایثار و فداکاری‌هایی که در زمان جنگ رخ داده است،یادآور شد:برخی از افراد جامعه با حضور در جبهه‌ها دچار نقص عضو می‌شدند و تا آخر عمر باید با این نقص عضو زندگی می‌کردند اما آن‌ها از آن چیزی که خودشان نیاز داشتند گذشتند تا سعادت و خوشبختی برای مردم پایدار باشد. بحث ایثار فقط در جان و مال مطرح نمی‌شود حتی فردی که می‌تواند با تولید فکر و یا قلم‌اش دردل مردم را از بین برده و مطرح کند می‌تواند به نوعی در عرصه ایثارگری جای بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه مسجد باید قرارگاه فرهنگی در جامعه باشد، اضافه کرد: امام جماعت مسجدی می‌تواند با فعالیت‌های فرهنگی در مسجد و جذب اقشار مختلف جامعه به نوعی حرکت کند که از امکانات و سرمایه‌های آن‌ها بهره ببرد و به نوعی ایثار و فداکاری را در جامعه ترویج بدهد. مثلا پزشکی که در نماز جماعت شرکت می‌کند با همکاری امام جمعه می‌تواند هفته‌ای دو روز ویزیت رایگان داشته باشد و با همین کارش ایثار را ترویج بدهد. فردی که هنر دارد با آموزش این هنرش به سایرین می‌تواند در جبهه فرهنگی حرکت کند و ایثار و فداکاری داشته باشد.

این کارشناس مشاوره حوزه علمیه در جامعه مدرسین  در ادامه با توضیح این مطلب که در جامعه امروز ما به افراد ایثارگر در جبهه فرهنگی و اقتصادی بیش از گذشته نیاز داریم، ادامه داد: حتی ما می‌توانیم در خانه خود به سادگی ایثار داشته باشیم. مثلا اگر به اندازه تعداد افراد خانواده غذا تهیه کرده‌ایم می‌توانیم دو تای آن را به فردی که مستحق است بدهیم و خودمان کمتر غذا بخوریم. فردی که وقت خود را صرف این می‌کند که بچه‌های یک محله را گرد هم جمع کند و آن‌ها در زمین خاکی فوتبال و یا در مسائل هنری شرکت کنند از وقت خود ایثار می‌کند.

حق‌جو تصریح کرد: با رفت و آمد جوانان و نوجوانان در مکان‌های فرهنگی باعث می‌شویم که آن‌ها با مسائل دینی واخلاقی آشنا شوند و این خود یک ایثار بزرگ است. برای ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری که در دین اسلام به آن اشاره زیادی شده است باید امکان‌سنجی داشته باشیم. افراد می‌توانند با حضور در محله‌ها و مکان‌های مختلف ظرفیت‌ها را شناسایی کنند و پس از شناسایی آن فضای فرهنگ فداکاری و ایثار را ترویج بدهند. آسیب‌شناسی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در عرصه ایثار و فداکاری باید به آن پرداخت.

وی در ادامه با توضیح این مطلب که ایثار و فداکاری نباید باعث شود که برخی از افراد جامعه تنبل به بار آیند، ادامه داد: با ترویج ایثار و فداکاری باید بحران‌های اخلاقی و فکری در جامعه از بین برود. حتی ایثار و فداکاری در جامعه امروز ما در رابطه با مسائلی همچون حجاب که یک بحث بسیار مهم است نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. ما باید بتوانیم در هر مقطع سنی به افرادی با هر علم و دانشی را در جامعه با روحیه ایثار و فداکاری آشنا کنیم.

این کارشناس مسائل دینی یا تأکید بر اینکه خداوند در آیات قرآنی می‌فرماید رحم کنید تا مورد رحم واقع شوید و یا نیکی کنید تا نیکی ببینید، یادآور شد: در بحث ایثار نیز ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ما هر چقدر بیشتر نسبت به افراد جامعه ایثار و فداکاری داشته باشیم در زندگی خودمان بیشتر به آرامش می‌رسیم و با ترویج آیات قرآنی در جامعه می‌توانیم بیشتر به موضوع ایثار و فداکاری در جامعه بپردازیم. چیزی که در جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=258817

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر