6

راهکار اساتید جوان دانشگاه برای حل مشکلات اقتصادی و عبور از تحریم‌ها

  • کد خبر : 259299
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

همه مشکلات ما از تحریم‌ها هست ولی نه تحریم‌های خارجی، تحریم‌های خارجی تنها ۲۰ درصد مشکل را ایجاد کرده و ۸۰ درصد مشکلات در اثر تحریم‌های داخلی است و اگر تحریم‌های داخلی حل شود خود به خود تحریم‌های خارجی هم برطرف خواهد شد.

خبرگزاری فارس: راهکار اساتید جوان دانشگاه برای حل مشکلات اقتصادی و عبور از تحریم‌ها

به گزارش افق نیوز، برنامه تلویزیونی « ثریا» که با موضوع «عبور از تحریم با نسخه داخلی» و با حضور حجت عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)  و افشین پروین‌پور استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر مسائل اقتصادی  روی آنتن شبکه یک سیما رفت و این اساتید دانگشاه راهکارهای خود را برای حل مشکلات اقتصادی و عبور از تحریم‌ها ارئه کردند.

*  ایجاد « پویش حمایت از کالای ایرانی» در برنامه ثریا

در قسمت ابتدای برنامه ثریا « پویش حمایت از کالای ایرانی» راه‌اندازی شد که طی آن برنامه‌سازان ثریا با هماهنگی به منازل مدیران سر خواهند زد تا ببینند چه تعداد از کالاهای مورد استفاده مدیران تولید داخل است، مردم هم می‌توانند از کالاهای ایرانی داخل منازل خود فیلمبرداری کرده و برای برنامه ثریا ارسال کنند.

در این پویش تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای مختلف هم مورد توجه قرار گرفته اند.

* اعتراض مردم نسبت به افزایش قیمت مسکن و اجاره

در بخش دیگری از برنامه گزارشی از مشکلات مسکن پخش شد و طی گفت وگویی که با مردم و مشاوران املاک شده بود، مردم به شدت نسبت به افزایش قیمت مسکن و اجاره مسکن معترض بودند.

* تنها ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌های خارجی است/ اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم‌های داخلی

حجت عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه برنامه تلویزیونی « ثریا»گفت: متاسفانه داستان تحریم‌ها به درستی برای مردم ما گفته نشده است و اگر واقعیت گفته شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

عبدالملکی ادامه داد: همه مشکلات ما از تحریم‌ها هست ولی نه تحریم‌های خارجی، تحریم‌های خارجی تنها ۲۰ درصد مشکل را ایجاد کرده و ۸۰ درصد مشکلات در اثر تحریم‌های داخلی است و اگر تحریم‌های داخلی حل شود خود به خود تحریم‌های خارجی هم برطرف خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: قصد اقتصادمقاومتی این است که تحریم‌های داخلی را از بین ببرد و اگر تحریم‌های داخلی بروند خارجی‌ها خودشان تحریم‌هایشان را برخواهند داشت زیرا در غیر اینصورت خسارت خواهند دید.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به خسارت‌هایی که آمریکا از تحریم ایران دیده است،  تصریح کرد: اروپا برای اینکه جلوی خسارت دیدنش را بگیرد به سمت برداشتن تحریم‌ها علیه ایران گام برداشت و قطعا اگر ما چند وقت دیگر تحمل کرده بودیم می‌توانستیم بهتر پیش برویم.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های فلج کننده آمریکا و غرب علیه ایران  تاکید کرد: آنها برای اینکه انقلاب را از بین ببرند چنین تحریم‌هایی را اعمال کردند و گفتند با این تحریم‌ها مردم را در تگنا قرار می‌دهیم. آنها می‌دانستند موتور محرکه انقلاب مردم هستند  و سعی داشتند به مردم فشار بیاورند.

عبدالملکی یادآور شد: اقتصاددانان غربی معتقدند تحریم‌های خارجی قدرت فلج کردن ایران را ندارد زیرا می‌دانند اقتصاد ایران بسیار قدرتمند و بزرگ است به همین دلیل به سمت تحریم های داخلی آمدند تا به مردم فشار وارد کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سیاسیون غربی گفتند اقتصاد ایران بسیار بزرگ و قوی است ولی مریض است و قدرت دفاع از خودش را ندارد، لذی بر همین اساس هم برنامه‌ریزی کردند و به مبارزه با نفت و بانک ایران برآمدند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: ما امروز از دو راه می‌توانیم اقتصاد ایران را درمان و سرپا کنیم، البته جریانی در کشور وجود دارد که می‌گوید نمی‌توانیم، یک را دیگر هم این است که دست به دامن دشمن شویم و اینجاست که دشمن از ما امتیاز می‌گیرد و هر چقدر هم ما کوتاه بیاییم و امتیاز بدهیم آنها کوتاه نمی آیند و امتیاز بیشتری را طلب می‌کنند!

وی تاکید کرد: دشمن ما درباره شدت تحریم‌های داخلی دچار اشتباه محاسباتی شد. تحریم‌های داخلی ما آنقدری نیست که بتواند انقلاب را با مشکل جدی روبرو کند ، البته مردم را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که آن هم قابل حل است.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به تحریم‌های داخلی گفت: بخشی از این تحریم‌ها از طرف بخشی از تولیدکنندگان به مردم تحمیل می‌شود، تولیدکنندگانی که احتکار می‌کنند، یا افزایش قیمت ناعادلانه دارند و یا اجناس بی‌کیفیت تولید می‌کنند در حالی که می‌توانند با کیفیت بالاتری آن را تولید کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بخشی از تحریم‌های داخلی هم توسط برخی از مردم تحمیل می‌شود، آن مردمی که کالای با کیفیت ایرانی نمی‌خرند، آنهایی که به دنبال برند هستند و کیفیت کالای داخلی را نادیده می‌گیرند یا آنهایی که دچار غفلت هستند و از روی غفلت خرید کالای ایرانی را نادیده می‌گیرند!

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بخشی از تحریم‌های داخلی هم توسط دولت به مردم تحمیل می‌شود، هر دولتی که با واردات بی‌رویه باعث آسیب به تولید داخلی می‌شود یا با هر اقدامی به تولیدات ایرانی ضربه می‌زند.

وی تاکید کرد: بخش دیگری از تحریم‌‌های داخلی هم توسط برخی از مدیران به مردم تحمیل می‌شود، از  سوی مدیران فاسدی که ۵ تا ۷ درصد مدیران را تشکیل می‌دهند، یا مدیرانی که فرزندان خود را تربیت اقتصادی نمی‌کنند!

عبدالملکی تحریم‌های سیاسی را هم بخش دیگری از تحریم‌های داخلی دانست و ادامه داد: بخشی از تحریم‌های داخلی هم به دلیل مسائل سیاسی به مردم تحمیل می‌شود،  برخی احزاب و گروه‌های سیاسی برای تخریب هم اقداماتی را در حوزه اقتصاد انجام می‌دهند که در نتیجه آسیب آن را مردم می‌بینند. جریان فتنه هم یکی از بزرگترین تحریم‌های داخلی را ایجاد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصاد در خاتمه در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم‌های داخلی، که اگر تحریم‌های داخلی نباشند تحریم‌های خارجی هم برداشته خواهند شد.

*  مدیریت جهادی و انقلابی می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد

افشین پروین‌پور استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر مسائل اقتصادی هم در ادامه این برنامه در رابطه با این سوال که آیا به بن‌بست رسیده‌ایم ، گفت: واقعیت این است که باید ببینم چگونه مسائل را مدریت می‌کنیم،  ما یک زندگی مدریتی داریم که مسائل و مشکلات کشور خیلی برایش دغدغه نیست، صبح‌ها ساعت ده سر کار می‌رود و چهار برمی‌گردد و زمانی که مردم مشکلات زیادی دارند به تفریح می‌رود، این تفکر احساس می‌کند راهی برای رفع مشکلات کشور وجود ندارد و باید به سراغ مذاکره رفت.

پروین‌پور ادامه داد: یک سبک زندگی مدیریتی هم ، سبک مدیریت جهادی و انقلابی است که اگر این نگاه وجود داشته باشد می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد و مشکلات را حل کند.

این استاد دانشگاه افزود: ما برای اینکه مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم باید به سراغ پیش‌ران‌های اقتصاد برویم که صنعت مسکن به عنوان یکی از لکومتیو‌های اقتصادی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به بخش مسکن خیلی ظلم شده است، مسکن مهر دستاوردهای زیادی برای کشور داشت مانند تامین نیازهای خانواده با اولویت نیازهای اساسی، کنترل تورم عمومی،  اشتغالزایی در سراسر کشور ( تنها ایجاد ۱ میلیون و ۶۲۷ شغل طی سال ۸۹ تا ۹۰) ، که متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی رها شد.

وی با بیان اینکه ما تا افق سال ۱۴۰۵ باید ۲۱ میلیون واحد مسکونی بسازیم، تاکید کرد: برای هر ۱۰۰ متر مربع واحد مسکونی ۱/۴۴ شغل مستقیم و ۱۰/۰۰۸ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود که در ده سال بیش از ۲۲ میلیون شغل و هر سال حدود ۲ میلیون ۲۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کند که می‌تواند با اقتصاد کشور کمک بسیاری کند.

پروین‌پور در ادامه با اشاره به افزایش خانه‌های خالی در سال‌های اخیر یادآور شد: متاسفانه بروز پدیده سودگری در مسکن باعث شده چنین مشکلاتی بیشتر شود، هر زمان تعداد بیشتری از مردم به مسکن احتیاح پیدا می‌کنند این جریان سودگری بیشتر جولان می‌دهد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید یک سامانه اقتصادی تشکیل شود تا در بحث اقتصاد شفاف‌سازی شود و به این حوزه اشراف وجود داشته باشد تا مسئولان بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل کنند

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: باید ابزار مالیاتی کاری کنیم که خرید و فروش مسکن صرفه اقتصادی نکند و سرمایه مردم به سمت تولید بروند.

وی در خاتمه گفت: در سطح تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که می‌توان با ابزار مالیات باعث عرضه آنها به بازار شد و همین امر قیمت مسکن را هم کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=259299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر