1

روسیه جای خالی آمریکا در خاورمیانه را پر کرده است

  • کد خبر : 260037
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

یک نشریه آمریکایی می‌نویسد: آمریکا جایگاه خود بعنوان اصلی‌ترین نقش آفرین در خاورمیانه را از دست داده و سیاست ماهرانه، فروش تسلیحات نظامی و عملیات نظامی در سوریه، باعث شد تا روسیه نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد.

نشنال اینترست: روسیه جای خالی آمریکا در خاورمیانه را پر کرده است

به گزارش افق نیوز/ نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مقاله‌ای نوشته است: روسیه ممکن است در آینده نزدیک به جای آمریکا جایگاه اصلی‌ترین نقش آفرین در منطقه خاورمیانه را از آن خود کند.

به نوشته این نشریه، با گذشت چهل سال پس از آنکه آمریکا موفق شده بود نقش اصلی در منطقه خاورمیانه را بازی کرده و اتحاد جماهیر شوروی را از منطقه بیرون براند، اکنون روسیه موضع متقابلی اتخاذ کرده است. البته کاهش نفوذ آمریکا در حیات سیاسی این منطقه از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد ولی در دولت دونالد ترامپ شدت یافت. اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، دقیقا این روسیه است که به اصلی‌ترین نقش آفرین در منطقه تبدیل خواهد شد.

متحدان آمریکا در خاورمیانه دیگر به این کشور اعتماد ندارند

در این مقاله آمده است: نفوذ روسیه در سراسر منطقه از مراکش گرفته تا ایران در حال افزایش است. این تغییر نتیجه ترکیبی از اجرای یک دیپلماسی ماهرانه، فروش تسلیحات و فناوری هسته‌ای است. بر اساس برآوردهای کارشناسی، روسیه از سال ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۴ تنها به کشورهای منطقه خلیج فارس یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سلاح فروخته است.

در عین حال متحدان آمریکا در منطقه بیش از پیش درباره واگذاری امنیت کشورهایشان به دست آمریکا تردید پیدا کرده‌اند. این مسئله یکی از میراث باقی مانده از دولت باراک اوباماست. به عنوان مثال عدم حمایت آمریکا از رژیم حسنی مبارک در مصر منجر به آن شد که قاهره اختلافاتی با واشنگتن پیدا کرده و به سمت همکاری بیشتر با روسیه روی آورد.

تغییراتی نیز در روابط عربستان سعودی و آمریکا به وجود آمده است. فرمولی که قبلا غیرقابل انکار بود یعنی «امنیت در برابر نفت»، اکنون دیگر نقش قبلی خود در روابط ریاض و واشنگتن را تعیین نمی کند. سفر پادشاه عربستان سعودی به روسیه در سال ۲۰۱۷به انعقاد قرارداد مربوط به فروش سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ به عربستان و همچنین همکاری‌های دوجانبه در عرصه انرژی اتمی منجر گردید.

عملیات نظامی روسیه در سوریه، آخرین ضربه به موقعیت آمریکا در منطقه بود

این نشریه می افزاید، اوضاع پیرامون سوریه نیز به نفع موقعیت روسیه در خاورمیانه تمام شده است. عملیات نیروی هوایی روسیه بسیار موفق و جالب توجه بود و دورنمای همکاری‌های درازمدت مسکو و دمشق را تضمین کرده است. این عملیات همچنین این امکان را برای روسیه به وجود آورد تا در حل و فصل بسیاری از مشکلات منطقه، از جمله اختلاف بین شیعه و سنی، مبارزه با داعش و مناقشه بین اسرائیل و ایران نفوذ کند.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران نیز باعث شد تا روابط مسکو و تهران بسیار نزدیک و متحدان شود. علاوه بر این اختلافات آمریکا و ترکیه باعث گردید با وجود عضویت ترکیه در ناتو، روابط این کشور روسیه در عرصه نظامی توسعه زیادی یابد. همه اینها در حالی است که روابط روسیه با اسرائیل نیز در حال گسترش است.

نویسنده این مقاله نتیجه می‌گیرد که جهان دیپلماتیک مانند جهان طبیعت است و خلاء  را قبول نمی‌کند. و اکنون روسیه جایگاه خالی شده آمریکا در منطقه خاورمیانه را پر کرده است. این در حالیست که این روش غیرقابل بازگشت هم نیست. برای چنین روندی لازم است تا دولت آمریکا راهکار دقیقی در رابطه با سوریه تهیه کند، سیاست معقولانه‌تری در برخورد با ایران به اجرا گذاشته و اتحاد نزدیک خود با اسرائیل را نیز حفظ کند و در عین حال تا جای ممکن در حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل کمک کند. تنها در این صورت ممکن است بتواند موقعیت از دست رفته خود در منطقه را بار دیگر به دست آورد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=260037

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر