2

شورای عالی شهرسازی تکلیف طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) را مشخص کند

  • کد خبر : 260463
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

‌استاندار فارس بر لزوم تعیین تکلیف طرح توسعه‌ی حرم در شیراز تاکید و تاکید کرد که حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) کانون فرهنگی و مذهبی محسوب می‌شود و باید توجه ویژه‌ای به رفع نیازها و ایجاد دسترسی‌های مناسب به آن شد.

استاندار فارس

‌استاندار فارس بر لزوم تعیین تکلیف طرح توسعه‌ی حرم در شیراز تاکید و تاکید کرد که حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) کانون فرهنگی و مذهبی محسوب می‌شود و باید توجه ویژه‌ای به رفع نیازها و ایجاد دسترسی‌های مناسب به آن شد.

‌به گزارش افق نیوز/ اسماعیل تبادار شامگاه شنبه ۲۷ مرداد در جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی فارس که به میزبانی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) برگزار شد، گفت:  تسهیل در دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را اقدامی دراز مدت دانست و در عین‌حال لزوم داشتن نگاه ویژه به این موضوع تاکید کرد.

او خاطرنشان کرد که موضوع دسترسی باید به گونه‌ای انجام شود که در آینده‌ هم هر مسئولی منطبق بر سیاست‌های تعریف شده عمل کند، مگر بنا بر اقتضائات روز اصلاحاتی نیاز باشد.

استاندار فارس گفت:‌ موضوع این بحث و جای سئوال آن در شورای فرهنگ عمومی است اما پرداختن به عملیات فنی باید در کارگروه‌های تخصصی و دیگری صورت گیرد و مطرح کردن این مسئله به صورت سئوال در شورای فرهنگ عمومی در حقیقت تأکیدی است که متولیان توجهی بیش از قبل به این موضوع داشته باشند‌.

وی بیان کرد: بعد از دیداری که با آیت‌الله دستغیب، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) داشتم، کارگروهی با متولی‌گری معاونت عمرانی استانداری را برای حرم شاهچراغ(ع) تشکیل دادم که تمام مسائل را در این رابطه جمع‌آوری کرده و پراکندگی مطالعات را متمرکز کند و یک راهکار به عنوان سند اصلی با پرداختن به ضرورت‌های لازمه کار ارائه دهند که البته چندین جلسه هم در این راستا تشکیل شده و گزارش آن هم به تولیت آستان مقدس ارائه شده است‌.

تبادار با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در استان فارس موجود است که هزار و ۸۰۰ هکتار آن در شیراز قرار دارد گفت: مهم‌تر از همه ۳۶۰ هزار بافت تاریخی است که مقدم بر بافت فرسوده محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: قطعاً همه متولیان از تولیت شاهچراغ(ع) گرفته تا همه مدیران اجرایی هم می‌خواهند برای سهولت دسترسی به این حرم مطهر اقدام کنند و هم نگاه به بافت تاریخی داشته باشند و هیچکس بنا ندارد بافت تاریخی بدون برنامه و و در نظر گرفتن نقشه جامع تخریب کند اما برخی موانع، بلاتکلیفی ناموزون و نامناسب خلق می‌کند و عملاً همه را بلاتکلیف نگه می‌دارد‌.

استاندار فارس با بیان اینکه انتظار حضور مدیر راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در این جلسه داشته است، ‌گفت: اکنون بحث اصلی ما برای پرداختن به این موضوع بحث حریم‌گذاری و طرح توسعه حرم است و ما باید این موضوع را عملیاتی کنیم و تعیین وقت کرده و از مشاوره مربوطه بخواهیم که چه زمانی تکلیف ما را مشخص کند و مجدانه از وزارت راه و شهرسازی بخواهیم که تکلیف ما را مشخص کند‌.

وی گفت: می‌توانیم یک حریمی را برای حرم تعریف کنیم و پارکینگ‌هایی را اطراف آن احداث کنیم و خیابان‌های مرتبط با حرم تبدیل به پیاده راه‌ها شوند یا حتی ماشین‌های برقی بیاوریم. درست است نگین اصلی شیراز حرم شاهچراغ(ع) است، ولی کانون گردشگری شیراز هم اطراف همین حرم مطهر است‌.

تبادار با بیان اینکه باید برای ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی اطراف حرم نگاه گردشگری داشته باشیم، گفت: اگر پارکینگ‌های مناسبی را در این راستا برای این بافت طراحی کنیم، در حقیقت بهترین دسترسی را به حرم مطهر تعریف کرده‌ایم‌.

استاندار فارس باز هم این نکته را یادآور شد که اگرچه طرح این سئوال در شورای فرهنگ عمومی درست است اما تأکید می‌کنم که کارکردهای این موضوع را در کارگروه‌های تخصصی و مرتبط دنبال کنیم و امیدواریم که این کارگروه‌ها تشکیل شده و با هماهنگی تمام دستگاه‌ها اقدامات مناسب را انجام دهند‌.

وی با تأکید بر لزوم تبیین سیاستی جامع برای این شورا گفت: البته این دلالت بر آن نیست که در گذشته کاهلی یا سستی اتفاق افتاده است، اما پیشنهاد می‌کنم که وقتی در همه امور آسیب‌شناسی می‌کنیم، در کارکرد شورای فرهنگ عمومی هم یک آسیب‌شناسی کنیم‌‌.

تبادار افزود: این یکصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس است و این شورا قریب به یک هزار مصوبه داشته است اما سوال اینجاست که به چند درصد از این مصوبه‌ها جامعه عمل پوشیده است و اثربخشی آ‌ن‌ها در عرصه ضرورت فرهنگ عمومی چه بوده است‌.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=260463

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر