1

توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی که سلامتی شما را تضمین می‌کند

  • کد خبر : 262121
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۶:۱۹

متخصص طب سنتی گفت: رعایت آداب صحیح غذا خوردن علاوه بر درمان بیماری‌ها در پیشگیری از ابتلا به آن‌ها هم موثر است.

 توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی که سلامتی شما را تضمین می‌کند
متخصص طب سنتی گفت: رعایت آداب صحیح غذا خوردن علاوه بر درمان بیماری‌ها در پیشگیری از ابتلا به آن‌ها هم موثر است.

به گزارش افق نیوز/سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی درباره تاثیر تغذیه در سلامتی یا بیماری افراد اظهار کرد: غذا و کیفیت هضم آن در بدن نقشی کلیدی در سلامتی یا بیماری افراد دارد؛ امروزه بسیاری از بیماری‌ها با غذا و هضم نامناسب آن در بدن مرتبط هستند بنابراین رعایت چند نکته ساده درباره آداب غذا خوردن افراد را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، فشارخون، کبد چرب، گرفتگی عروق و سکته در امان نگه می‌دارد و به درمان بیماری‌هایی همچون درد‌های مفصلی، سینوزیت و سردرد کمک می‌کند.

وی بیان کرد: امروزه ثابت شده است که هضم صحیح غذا نیاز به فضای خالی در معده دارد بنابراین افرادی که معده خود را از غذا پر می‌کنند علاوه بر اینکه بیش از نیاز بدن خود غذا می‌خورند؛ معده آنها هم غذا را به درستی هضم نمی‌کند.
هر لقمه غذا باید ۱۵ تا ۳۰ بار جویده شود

این متخصص طب سنتی افزود: غذا باید با آرامش مصرف و بسیار خوب جویده شود؛ هر لقمه غذا به ۱۵ تا ۳۰ بار جویدن نیاز دارد و هر وعده غذا خوردن صحیح ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد؛ افرادی که غذا را می‌بلعند معمولاً دچار مشکلات گوارشی فراوان و چاقی می‌شوند.
«درهم خوری» و «برهم خوری» ممنوع

رمضانی گیوی تاکید کرد: افراد باید از «درهم خوری» و «برهم خوری» پرهیز کنند؛ «درهم خوری» به این معنی است که چند نوع غذای مختلف با هم در یک وعده غذایی استفاده شوند؛ درهم خوردن مواد غذایی هضم ناقص معده را به همراه دارد؛ «برهم خوری» هم یعنی اینکه فاصله زمانی مناسب بین مصرف غذا‌های مختلف رعایت نشود به عبارتی تا زمانی که غذای قبلی از معده عبور نکرده است نباید غذای بعدی مصرف شود.

وی درباره مدت زمان باقی ماندن هر خوراکی در معده تصریح کرد: این مدت به نوع ماده غذایی و قدرت هضم معده بستگی دارد که از ۳۰ دقیقه برای مایعات تا ۶ ساعت برای وعده‌های غذایی سنگین متفاوت است؛ توصیه می‌شود افراد از یک ساعت قبل از غذا تا ۲ ساعت پس از آن خوراکی دیگری را مانند دوغ، چای، دسر، ماست و  غیره را مصرف نکنند.
چه مواد غذایی را می‌توان همراه غذا مصرف کرد؟

این متخصص طب سنتی درباره اینکه چه مواد غذایی را می‌توان همراه غذا مصرف کرد، گفت: مصرف مقداری سبزی خوردن و چهار تا پنج عدد زیتون کم نمک همراه غذا به بهبود هضم غذا کمک شایانی می‌کند؛ افراد باید استفاده از سالاد، دسر و تنقلات را به ۲ تا سه ساعت پس از غذا موکول کنند؛ اشخاصی که غذا را خوب نمی‌جوند برای فرو دادن آن مجبور هستند همزمان سالاد، ماست و نوشابه یا آب را همراه با غذا میل کنند که این موضوع مشکلات گوارشی شدید مانند سوء هاضمه و کبد چرب را به همراه دارد.
انجام چه کارهایی پس از غذا خوردن ممنوع است؟

رمضانی گیوی اظهار کرد: برای هضم بهتر غذا افراد باید حداقل یک تا ۲ ساعت پس از مصرف آن از خوابیدن، استحمام و ورزش کردن یا انجام فعالیت بدنی شدید پرهیز کنند؛ اشخاص بهتر است پس از غذا خوردن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحتی کوتاه داشته باشند تا غذا به خوبی هضم شود.

وی یادآوری کرد: اگر افراد آداب غذا خوردن را رعایت نکنند در این صورت هضم غذا ناقص می‌ماند یا غذا در معده فاسد می‌شود؛ این موضوع علاوه بر بیمار کردن دستگاه گوارش، مواد زائدی را در بدن تولید می‌کند که این مواد در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها نقش دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=262121

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر