2

ماجرای مَتَلَک ۳ کشور به ایران به خاطر همکاری با روسیه در شلیک موشک‌

  • کد خبر : 262147
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

معاون پیشین وزیر امور خارجه گفت: زمانی که موشک‌هایی از روسیه به سوریه شلیک شد سه کشور با متلک بارها به ما می‌گفتند که روسیه و ایران در آن طرف و این طرف مرز خزر با همدیگر ساخت و پاخت می‌کنند.

«ابراهیم رحیم پور» امروز دوشنبه در نشست تخصصی کنوانسیون رژیم حقوقی خزر، گسترش همکاری های خزر که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: این که مخالفین این کنوانسیون در ایران می توانند صحبت کنند امتیازی است که ما در چهار کشور دیگر نداریم و آن را به فال نیک می گیریم و نباید در مورد این موضوع عزا بگیریم.

وی با بیان این که افکار عمومی در ایران نسبت به این کنوانسیون حساسیت خاصی پیدا کرده است، تصریح کرد: ممکن است برخی از دوستان روس ستیز نباشند ولی مارگزیده تاریخی هستند از این رو ما باید مسائل را به صورت تخصصی برای آن ها روشن کنیم.

معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث ما این نیست که با روسیه بسازیم یا خیر؛ امروز بحث دریای خزر مطرح است، همه می دانیم در خزر آمریکا نمی تواند حضور داشته باشد زیرا روسیه رقیب این کشور است و جمهوری اسلامی ایران نیز هیچ گاه با آمریکا علیه روس ها هم پیمان نمی‌شود ولی در این رابطه ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان مشکلاتی داشته اند.

رحیم پور یادآور شد: شاهد بودیم بعد از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، در چهار پایتخت کشورهای دیگر جشن گرفتند ولی در تهران عزا گرفته شد، حتی من معتقد هستم که در ریاض هم عزا گرفته شد.

وی اضافه کرد: این نوع رفتار و عزا گرفتن در مورد این موضوع مناسب نبود؛ ما شاهد بودیم در اوج مذاکرات موشک هایی از روسیه به سوریه شلیک شد که سه کشور دیگر با متلک بارها به ما می گفتند که روسیه و ایران در آن طرف و این طرف مرز خزر با همدیگر ساخت و پاخت می کنند ولی چرا از مسیر خزر موشک های خود را به سوریه می زنند و در این زمینه در روابط ایران و روسیه مشکل داشتند.

معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: امروز موضوع روس ستیزی از سوی آن سه کشور هم مطرح است، نه تنها روس ستیز بلکه شاهد ایران ستیزی نیز هستیم.

رحیم پور به نشست روز جمعه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در نخستین جلسه که در باکو میان سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، در موضوع ترانزیت میان سه کشور بحث هایی انجام شد. ایران موقعیت ترانزیتی بی نظیری دارد ولی ساختارهای ما با مشکل روبرو است که باید اصلاح شود.

بخشی از امنیت و اقتصاد ما با خزر مرتبط است

رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه نیز با تاکید بر این که بخشی از امنیت ملی و اقتصاد ما با خزر مرتبط است، گفت: نباید در مورد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با هیجان و احساسات برخورد کرد.

«محمد کاظم سجاد پور» این کنوانسیون را بسیار مهم و در خور اعتنا دانست و تاکید کرد: باید مطالعات زیادی درباره آن انجام شود.

وی افزود: ما باید روس ستیزی یا روس پرستی و گرایشات هیجانی را کنار بگذاریم و عاقلانه در مورد این کنوانسیون صحبت کنیم.

رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه یادآور شد: دریای خزر مطالب بسیار زیادی دارد و فقط نباید در مورد بحث روسیه آن مانور داد، ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و موضوعات مختلف دیگر در این کنوانسیون مطرح است.

سجادپور با بیان این که باید آگاهی ها درباره خزر و موضوعات مرتبط به آن بالا رود، گفت: خزر منحصر به روسیه نیست همه باید این را بدانیم و آگاه باشیم بخشی از امنیت ملی و اقتصاد ما هم با آن مرتبط است.

وی اضافه کرد: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مسائل تخصصی خاصی وجود دارد که ترکیبی از واقعیات تکنیکی و مسائل ژئوپلتیک است.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: هیچ کشوری نمی تواند در مذاکره چند جانبه به خواست حداکثری برسد، این گونه دیکته کردن است در حالی که مذاکره احتیاج به داد وستد دارد و نمی توان گفت ما یک طرفه خواسته های خود را به دست می آوریم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=262147

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر