1

میرزایی نیکو: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل منصوبان رهبری از جمله روسای صدا‌و‌سیما، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان نمی‌شود‎

  • کد خبر : 262550
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

افق نیوز/ یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‎گوید قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان، شامل منصوبان رهبری نمی‌شود.

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درباره قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان می‎گوید که این قانون شامل رئیس سازمان‎ صدا‌و‌سیما، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و هرکسی‎که منصوب رهبری است نمی‎شود.
میرزایی نیکو همچنین ادامه می‎دهد که منظور از اجازات خاصه از مقام معظم رهبری در این قانون جدید، همان منصوبان رهبری است.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه تأکید می‌کند که رهبری نیز با انتصاب‎های اخیر خود، مانند انتصاب رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‎ها، جوان‌گرایی کردند و نشان دادند که به این قوانین توجه دارند.
در پایان مرداد ماه پس از آن که نمایندگان، اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و به شورای نگهبان فرستادند، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نامه‎ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشت: «مصوبه از این جهت که مشخص نیست آیا اختیارات فرماندهی معظم کل قوا را محدود به دستگاه متبوع می‎کند یا خیر و نیز از این جهت که رابطه آن با اجازات خاصه از مقام معظم رهبری مدظله‌العالی روشن نیست، ابهام دارد.»
** ابهام شورای نگهبان درباره نظامیان بازنشسته است
سخنگوی شورای نگهبان همان زمان در پاسخ به‎ اینکه آیا ایراد این شورا، متوجه به‌کارگیری مجدد فرماندهان نظامی بازنشسته است یا نه، به خبرنگار ایرناپلاس گفته بود که ما به مصادیق ورود نکردیم، مقصود ما اختیارات فرماندهی کل قواست. با عنایت به دو بندی که در متن است، این احتمال وجود دارد که اختیارات محدود شود. به همین دلیل، تصمیم بر این شد در این باره از مجلس سؤال کنیم تا روشن شود و در آینده درباره آن اعلام نظر کنیم. از آنجایی که این بند خاص نیرو‌های مسلح است، این سؤال مطرح می‎شود که آیا مصوبه جدید اختیارات رهبری را محدود کرده است یا نه؟ به همین دلیل، از مجلس خواستیم یا درباره آن توضیح دهند و یا آن را اصلاح کنند.
** قانون جدید؛ استثنایی برای بازنشستگان
بهارستانی‎ها در ابتدای مرداد ماه سال جاری، تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مصوب سال ۹۵ را این‌گونه اصلاح کردند: «به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‎های مذکور بند‌های الف، ب. و ج. ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ و همچنین به‌کارگیری بازنشستگان نیرو‌های مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در دستگاه متبوع خود مجاز است. به‎کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیرو‌های شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است. دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.»
پیش از اصلاح این تبصره در مجلس، مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، هم‌ترازان آن‌ها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از این قانون مستثنی می‎شوند.
بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، سمت‎های الف- روسای سه قوه ب- معاون اول رئیس‌جمهوری، نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان ج- وزرا، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس‌جمهور، مدیریت سیاسی محسوب و به‌عنوان قائم‌مقام شناخته می‎شوند.
با این حال در هیچ‌یک از این متون سخنی از منصوبان رهبری به میان نیامده و منصوبان رهبری جزو استثنا‌های این قانون برشمرده نشده اند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=262550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر