3

چهار راه تغییر وزرا به کجا ختم می‌شود؟ / گزینه‌های احتمالی ۴ وزارتخانه

  • کد خبر : 265890
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷

موضوع استعفای وزرای صمت و راه در دو هفته اخیر به سرخط خبر‌ها تبدیل شد. حواشی این مسئله به قدری قوت گرفت که بسیاری از رسانه‌ها استعفای وزرایی چون راه و صمت را برکناری این دو وزیر از این دو وزارتخانه قلمداد کردند.

موضوع استعفای وزرای صمت و راه در دو هفته اخیر به سرخط خبر‌ها تبدیل شد. حواشی این مسئله به قدری قوت گرفت که بسیاری از رسانه‌ها استعفای وزرایی چون راه و صمت را برکناری این دو وزیر از این دو وزارتخانه قلمداد کردند.

چهارراه تغییر وزرا به کجا ختم می‌شود؟ / گزینه‌های احتمالی چه کسانی هستند؟به گزارش افق نیوز/ وزرای پیشنهادی کابینه برای وزارتخانه‌های «امور اقتصادی و دارایی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در حالی امروز از سوی دولت به مجلس معرفی نشدند که برخی از نمایندگان تغییرات در کابینه دولت را برای بیش از دو وزارتخانه می‌دانند.
در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار میزان گفت: طبق اخباری که ما از دولت کسب کرده‌ایم قرار است به جز دو وزیر اقتصاد و کار، دولت برای دو وزارتخانه دیگر وزرای جدید معرفی کند که با این حساب، ۴ وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شوند.
وی بیان داشت: طبق اطلاعات واصله، در دو وزارتخانه «راه وشهرسازی» و «صنعت و معدن و تجارت» هم شاهد تغییر وزیر خواهیم بود.
مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه در یک جلسه غیرعلنی به بررسی مشکلات بازار و نحوه ارائه بسته‌های حمایتی دولت به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت.
این در حالی بود که پیش از آن و به اذعان برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس، قرار بود تا دولت اسامی وزرای اقتصاد و تعاون را امروز به مجلس معرفی کند، اما مجلس امروز جلسه علنی برگزار نکرد تا تمام وقت خود را به مشکلات اقتصادی کشور اختصاص دهد.
زمان معرفی وزرای پیشنهادی برای چهار وزارتخانه
با این حال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه غیر علنی امروز سه شنبه ۱۷ مهرماه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزرا چه زمانی به مجلس معرفی خواهند شد؟ گفت: با توجه به مذاکره‌ای که با آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، داشتم مقرر شد، چون هفته آینده هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است دولت وزرای مدنظر را هفته آینده معرفی نکند و این معرفی به دو هفته بعد موکول شود. این وزرا شامل وزرای اقتصاد، صمت و تعاون است.
استعفای پرحاشیه
اما موضوع استعفای وزرای صمت و راه در دو هفته اخیر به سرخط خبر‌ها تبدیل شد. حواشی این مسئله به قدری قوت گرفت که بسیاری از رسانه‌ها استعفای وزرایی چون راه و صمت را برکناری این دو وزیر از این دو وزارتخانه قلمداد کردند تا جایی که حتی وزیر راه وشهرسازی اخیرا در پاسخ به سوالی خبرنگاری درباره صحت و سقم استعفایش، سوال خبرنگار را بی پاسخ گذاشت تا حرف و حدیث‌ها کماکان بیشتر و بیشتر شود.
سخنگوی هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا شریعتمداری و آخوندی استعفا داده اند گفت: هنوز این دو وزیر استعفا نکرده‌اند.
اول استیضاح؛ بعد استعفا
البته پیش از هر گونه ارائه استعفایی باید گفت که تقاضای استیضاح وزیر صمت و راه هم اکنون در مجلس و کمیسیون‌ها در جریان است و ممکن است این وزرا پیش از آنکه استعفا دهند حتی مورد استیضاح مجلس قرار بگیرند.
این در حالی است که محمد رضا کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس اخیرا از تایید استعفای آخوندی وزیر راه وشهرسازی خبر داده بود.
وی گفته بود، وزیر راه استعفای خود را تقدیم رئیس جمهورکرده، اما نمی‌دانیم این استعفا پذیرفته شده است یا خیر؟ بر این اساس طرح استیضاح آخوندی فعلا از دستور کار کمیسیون عمران خارج شده است.
با این وجود وضعیت سردرگمی پیرامون استیضاح وزیر صمت هم کم از وزیر راه وشهرسازی نداشته و استیضاح شریعتمداری هم بر اساس تصمیم امروز صبح کمیسیون صنایع و معادن مجلس به هیئت رئیسه ارائه شده است.
درگوشی‌های بهارستان
راهرو‌های مجلس شورای اسلامی امروز همچون روز‌های گذشته پر از حرف و حدیث‌ها مبنی بر جابه جایی‌های کابینه بود.
برخی از نمایندگان معتقد بودند که تا چند روز آینده استعفای وزرای صمت و راه  اعلام خواهد شد و دولت وزرای پیشنهادی خود برای این دو وزارتخانه را معرفی خواهد کرد.
گمانه‌زنی‌های نمایندگان برای وزرای جدید راه و صمت
در این میان هم برخی از نمایندگان تأکید داشتند که «پیروز حناچی» قرار است جای عباس آخوندی را در وزارت راه و شهرسازی بگیرد و «حاجی محمدی» یکی از نیرو‌های جوان قرار است بر صندلی شریعتمداری تکیه زند.
البته برخی از نمایندگان هم از گزینه‌هایی همچون «رضا ویسه» و «رضا رحمانی» برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت صحبت به میان می‌آ‌ورند و برخی هم می‌گویند که دولت هنوز برای اینکه حناچی را برای وزارتخانه راه وشهرسازی انتخاب کند، مردد است و ممکن است «حاجی محمدی» و «حناچی» به عنوان دو گزینه نهایی برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شوند تا ازمیان آنها، یک نفر به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود.
فتاح، تصدی وزارت کار را نپذیرفت
البته در این میان برخی از نمایندگان همچون علیرضا محجوب نماینده مردم تهران هم عنوان کرده اند که قرار بود تا «پرویز فتاح» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار به مجلس معرفی شود که این موضوع مورد تایید فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی قرار نگرفت و او وزارت را نپذیرفت.
با این حال و به گفته بهروز نعمتی دولت می‌کوشد تا آقایان «فرهاد دژپسند» و «محمد شریعتمداری» را برای دو وزارتخانه اقتصاد و تعاون معرفی کند که البته درباره گزینه وزارت اقتصاد هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.
با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید دولت تا هفته آینده چند وزیر و چه افرادی را برای تکیه زدن بر صندلی وزارتخانه‌های بدون وزیر معرفی می‌کند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=265890

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر