1

دو اتفاق به نفع مستاجران در بازار اجاره بها

  • کد خبر : 266460
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲

با حاکم شدن آرامش پاییزی در بازار اجاره‌بها، تعداد فایل‌های «رهن کامل» و نیز فایل‌هایی که با قید «قابل تبدیل» دست مستاجر را برای تبدیل بخشی از ودیعه به اجاره ماهانه یا بالعکس باز می‌گذارد، در بازار مسکن افزایش یافته است.

با حاکم شدن آرامش پاییزی در بازار اجاره‌بها، تعداد فایل‌های «رهن کامل» و نیز فایل‌هایی که با قید «قابل تبدیل» دست مستاجر را برای تبدیل بخشی از ودیعه به اجاره ماهانه یا بالعکس باز می‌گذارد، در بازار مسکن افزایش یافته است.
به گزارش افق نیوز، مشاوران املاک عنوان می‌کنند با افزایش ناگهانی نرخ اجاره‌بها در اوایل امسال، تقاضا برای اجاره آپارتمان‌های کوچک و میان‌متراژ در بازار املاک اجاری افزایش یافته و در مقابل به تدریج از تقاضای اجاره آپارتمان‌های ۸۰ تا ۱۲۰ مترمربع قدری کاسته شده است.
خانواده‌های مستاجری که پیش از این خانه‌های دو و سه خوابه با متراژ بیش از ۸۰ مترمربع را برای سکونت انتخاب می‌کردند، اکنون با جهش اجاره‌بها ناگزیر شده‌اند به خانه‌های زیر ۸۰ مترمربع روی بیاورند. در این میان خانه‌های ۶۰ تا ۸۰ مترمربعی که دو خوابه هستند در اولویت اجاره اغلب مستاجران قرار دارند. این در حالی است که خانه‌های میان‌متراژ با یک اتاق خواب با توجه به ناهمخوانی با نیاز‌های یک خانواده دارای فرزند، صرفا برای زوج‌های جوان جذابیت دارد.
برخی واسطه‌های ملکی فعال در بازار اجاره عنوان می‌کنند در هفته‌های اخیر به دلیل تقارن با ایام محرم و در واقع توقف برگزاری مراسم ازدواج تا پایان ماه صفر، خانه‌های میان‌متراژ یک خوابه بعضا در بازار اجاره‌بها رسوب شده است، چراکه زوجین جوان و در آستانه ازدواج که متقاضی اصلی آن‌ها به شمار می‌آیند، در این ایام برنامه برگزاری مراسم ازدواج ندارند و در نتیجه جست‌وجو برای خانه نیز از سوی این گروه تقریبا متوقف شده است.
مجموعه این شرایط سبب شده انعطاف در بازار اجاره‌بها قدری افزایش یابد و علاوه بر ازدیاد فایل‌های «رهن کامل»، فایل‌هایی نیز با قید شرایط «قابل تبدیل» عرضه شوند. در این موارد موجران البته حد مشخصی از انعطاف را لحاظ کرده‌اند، طوری که به‌عنوان مثال تاکید می‌کنند حداقل اجاره‌بهای دریافتی چه رقمی خواهد بود و حاضر هستند تا چه اندازه از بهای کل ارزش اجاری ملک را به شکل ودیعه دریافت کنند. واسطه‌های ملکی بر این باورند که زمزمه‌ها درباره افزایش دوباره نرخ سود بانکی و نیز ارائه مجوز بانک مرکزی برای تمدید سود سپرده‌های سالانه‌ای که در شهریور پارسال، قبل از کاهش سود به ۱۵ درصد منعقد شده بود، در افزایش میل به عرضه آپارتمان‌ها در قالب «رهن کامل» موثر است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=266460

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر