0

خط کشی های پرهزینه

  • کد خبر : 266577
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۸:۳۷

رویدادهایی در کشور رخ می نماید که ناگاه بخش وسیعی از فضای رسانه ای و سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و به تبع خط کشی های پر رنگ، دو قطبی هایی را بوجود می آورد.

رویدادهایی در کشور رخ می نماید که ناگاه بخش وسیعی از فضای رسانه ای و سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و به تبع خط کشی های پر رنگ، دو قطبی هایی را بوجود می آورد.

خط کشی های پرهزینه

به گزارش افق نیوز، مهدی فضائلی در یادداشتی با عنوان  خط کشی‌های پرهزینه با اشاره به تصویب  دستورالعمل مقابله با تأمین مالی تروریسم ( CFT )  از دستورالعمل‌های ۴۰ گانه گروه اقدام مالی  پولشویی (FATF)  هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی و موافقت ها و مخالفت‌ها با آن نکاتی را به شرح زیر متذکر شده است.

  رویدادهایی در کشور رخ می نماید که ناگاه بخش وسیعی از فضای رسانه ای و سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و به تبع خط کشی های پر رنگ، دو قطبی هایی را بوجود می آورد.

مردمی که نظاره گر این صحنه ها هستند هاج و واج از یک طرف جماعتی را می بینند که به هنگام تصویب CFT فریاد عزا عزاست امروز سر می دهند و جماعت دیگری که سراز پا نشناخته، آنچنان دفاعی از آن می کنند و یا کشور را چنان ناگزیر از پذیرش آن توصیف می کنند که گویا آفتاب تابان دیگری است و نباید آنرا از دست داد!

از منظری، این صحنه ها و این شور و حرارت را باید گرامی داشت چرا که نشانه زنده بودن جامعه و حساسیت نسبت به رویدادها و حوادث پیرامونمان است اما از سوی دیگر نگران کننده است چون دچار افراط و تفریط است و در چنین فضای شلوغ و پرهیاهو، چیستی واقعی موضوع مغفول می ماند و روشنگری های مبرا از هیجان و زیاده روی کمتر مجال مطرح شدن پیدا می کنند.

عقلانیت درآمیخته با انقلابی بودن حکم می کند در چنین مواردی، چند مساله توامان مورد توجه باشد.
نخست، فهم درست صورت مساله و ماهیت موضوع است.

موافقین و مخالفین موضوع باید درست بدانند با چه چیزی موافق یا مخالفند.
ممکن است عده ای بدلیل بداهت این مساله توجه دادن به آنرا اگر توهین آمیز ندانند حداقل غیر ضروری تلقی کنند لیکن واقعیت این است که کم نبوده مواردی که برخی موافقین یا مخالفین صورت مساله را دقیق نفهمیده و بر اساس شنیده ها و یا فضای غالب شده بر آن موضوع، موافق یا مخالف شده اند!

دومین نکته، شجاعت در مواجهه با موضوعاتی بخصوص از جنس برجام یا FATF است.
افراد واداده و مرعوبی که در چنین مواقعی از سر ترس و متاثر از تهدیدات با موضوع موافقت می کنند، دستاورد مهم استقلال سیاسی کشور را نادیده می گیرند.
در طرف دیگر هم افرادی که احیانا” از ترس متهم نشدن به واداده گی و یا برای گرفتن ژست انقلابی با موضوع مخالفت می کنند، ممکن است مصالح کشور را مورد غفلت قرار دهند.
سومین نکته ای که باید مورد توجه باشد و از آن پرهیز شود و اتفاقا” زیاد هم تکرار می شود، مواجهه صرفا” سیاسی و یا خطی با موضوعات ملی است.
اکثر قریب به اتفاق موضوعات به محض مطرح شدن، قابل پیش بینی است که چه کسانی با آن موافق هستند و چه کسانی مخالف و دلایل هر کدام نیز چه خواهد بود!
اسلام و کفر نکردن همه مسائل و عدم افراط و تفریط و داشتن نگاه جامع، چهارمین ویژگی مواجهه خردمندانه با موضوعات است.
پنجمین نکته، کمتر خرج کردن از سرمایه گرانبهای نظام یعنی رهبری است.
خوب است موافق و مخالف بجای تکرار “مقام معظم رهبری فرمودند” یا نظائر آن، منطق رهبری را در موافقت یا مخالفت بفهمند و آن منطق را پشتوانه موافقت یا مخالفت خود قرار دهند.
امید آنکه روز به روز شاهد رشد عقلانیت انقلابی در مواجهه با مسائل باشیم.

**انتشار همزمان در روزنامه صبح نو

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=266577

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر