2

آیا واکسن آنفلوآنزا بیماری‌زاست؟

  • کد خبر : 266786
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

مطالعات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد نیمی از والدین به اشتباه بر این باورند که تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

به گزارش افق نیوز/ مرکز کنترل امراض ایالات متحده آمریکا تزریق واکسن آنفلوآنزا را که حاوی ویروس غیرفعال است به همه آمریکایی‌ها به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر به منظور کاهش خطر ابتلا یا کاهش شدت بیماری در صورت ابتلا توصیه می‌کنند.
با این حال میزان واکسیناسیون در بین آمریکایی‌ها رو به کاهش بوده و این روند نزولی از عوامل موثر در افزایش مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا است که سال گذشته به ۸۰ هزار نفر در ایالات متحده رسید. ۸۰ درصد از کودکانی که سال گذشته قربانی آنفلوآنزا شدند، واکسن آن را دریافت نکرده بودند.
طبق نظرسنجی های اخیر ۴۷ درصد از والدین آمریکایی از خطرناک بودن این واکسن واهمه داشته و ۶۶ درصد نیز معتقدند این واکسن برای فرزندانشان بی فایده است.
یک پزشک متخصص اطفال در ارتباط با واکسن آنفلوآنزا می گوید: ویروس آنفلوآنزای موجود در این واکسن زنده نیست و به هیچ وجه نمی تواند باعث ابتلا به بیماری شود. اگرچه به هنگام تزریق این واکسن در محل تزریق احساس درد ایجاد می شود اما تحمل این درد مطمئنا بهتر از ابتلا به آنفلوآنزا است.
یک پزشک متخصص اطفال دیگر و پزشک برنامه علوم و بهداشت جمعیت نیز در این ارتباط می‌گوید: نکته قابل توجه این است که عوارض جانبی واکسن ها از آنجایی که برای استفاده میلیون‌ها نفر تجویز می‌شوند، بسیار دقیق تر از سایر انواع داروها بررسی می شود. بنابراین هیچ جایی برای خطا در مورد واکسن ها وجود ندارد.
بسیاری از مردم به این موضوع بدگمانند که هنگامی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت می‌کنند، علائمی همچون گرفتگی بینی دارند. اما این پزشک متخصص در این ارتباط این گونه توضیح می دهد که فصل دریافت واکسن آنفلوآنزا با فصل شیوع ویروس های تنفسی همزمان است. زمانی که مردم به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائم خود را به واکسن آنفلوآنزا ارتباط می‌دهند.
همچنین این احتمال وجود دارد که افراد با دریافت واکسن آنفلوآنزا احساس کنند بدنشان ضعیف شده است. چرا که بدنشان در حال شکل دهی پاسخی برای ساخت پادتن هایی علیه ویروس این بیماری است. به همین دلیل فرد احساس ضعف می‌کند که البته این احساس تنها برای چند روز باقی می‌ماند. تنها در صورتی که فرد بیش از دو روز احساس درد داشته باشد، باید با پزشک خود در این ارتباط مشورت کند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، اگرچه نوزادان زیر شش ماه آسیب پذیرترین گروه در برابر آنفلوآنزا به شمار می روند اما به دلیل سن پایین نمی توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند و والدین این نوزادان در فصل شیوع بیماری باید از آنها به خوبی مراقبت کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=266786

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر