1

اردوغان فرودگاه جدید ۱۱ میلیارد دلاری استانبول را افتتاح کرد

  • کد خبر : 267950
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فرودگاه جدید “استانبول” با هزینه ۱۱.۷ میلیارد دلار در خارج از استانبول را افتتاح کرد.

به گزارش افق نیوز/ خبرگزاری رویترز نوشت، مقامات ترکیه بر این باورند که این فرودگاه بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود. البته در ماه ژانویه به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

این فرودگاه سالانه ۹۰ میلیون مسافر جابجا خواهد کرد. در ۳۱ اکتبر جاری پروازهای داخلی به آنکارا، ازمیر و آنتالیا و در اول و هشتم نوامبر  پروازهایی از ترکیه به سمت قبرس ترک‌نشین و جمهوری آذربایجان انجام خواهند شد.

بعد از راه‌اندازی فرودگاه پیش‌بینی می‌شود شرکت فعال در فرودگاه ۱.۱ میلیارد یورو در سال به مدت ۲۵ سال به دولت پرداخت خواهد کرد.

اردوغان در مراسم افتتاحیه اعلام کرد: با افتتاح این فرودگاه استانبول نقش ترکیه در اقتصاد جهان افزایش خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود، فرودگاه جدید استانبول خدمت بزرگی از جانب کشورش به منطقه و جهان خواهد بود و تمامی بخش‌های فرودگاه همزمان با سال ۲۰۲۳ آماده بهره‌برداری خواهند بود.

وی نام این فرودگاه را “فرودگاه استانبول” اعلام کرد که در صورت تکمیل تمام مراحلش بزرگترین فرودگاه در جهان خواهد بود.

اردوغان تاکید کرد: فرودگاه استانبول با معماری، بنا، نوع بهره‌برداری و هزینه‌ صرف شده مایه افتخار ترکیه است و طرحی نمونه در سطح جهان محسوب می‌شود و هر بخش براساس معیارهایی فرای معیارهای بین‌المللی و آخرین تکنولوژی روز دنیا خواهد بود.

وی ادامه داد: من به تمام دوستان‌مان در منطقه و جهان می‌گویم بیایید آینده‌ای مطمئن و امن برای ملت‌های‌مان بسازیم. رویکرد ما برای رشد طی ۱۰ ساله آینده ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: با توجه به اینکه فرودگاه استانبول از امروز مهمترین نقطه عبوری است باید حریم هوایی و فضایی اروپا بازسازی شده و مسیرهای پروازها بین قاره‌ها تا حد زیادی تغییر کنند.

اردوغان افزود: گنجایش فرودگاه برای مرحله اول ۹۰ میلیون مسافر در سال است در حالی با تکمیل تمامی مراحل پروژه به ۱۵۰ تن می‌رسد و می‌تواند در صورت نیاز پاسخگوی ۲۰۰ میلیون مسافر هم باشد.

اردوغان تاکید کرد: ۱۲۰ هزار تن به منظور خدمت رسانی در فرودگاه مشغول به کار خواهند شد و این فرودگاه یک پروژه دوستدار محیط زیست است. راه‌های مواصلاتی از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس به طور زمینی، دریایی و از طریق ریل راه آهن میسر خواهد بود.

اردوغان تصریح کرد: فرودگاه با ۶۰ کشور مرتبط می‌شود.

این فرودگاه در حالی آماده شده است که شرایط کار در آن براساس استانداردهای ایمن نبوده و در ماه فوریه گذشته وزارت کار ترکیه اعلام کرد ۲۷ کارگر از زمان آغاز تاسیس آن در سال ۲۰۱۵ کشته شدند و ماه گذشته میلادی پلیس اعلام کرد که صدها نفر را در اعتراضات کارگران بازداشت کرده است.

تا پایان امسال فرودگاه آتاتورک استانبول فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد.

قرار است بعد از پایان عملیاتی شدن فرودگاه استانبول، فرودگاه آتاتورک به یک پارک تبدیل شود.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=267950

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر