1

کمبود زینک چه آسیبی به سیستم بدن می زند؟+علائم

  • کد خبر : 268135
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۶:۰۵

علائم کمبود زینک در بدن برای همه افراد یکسان نیست، به همین خاطر عده کمی این علائم را خوب می شناسند. برای شناخت بیش تر علائم کمبود زینک این خبر را از دست ندهید.

کمبود زینک چه آسیبی به سیستم  بدن می زند؟+علائم

به گزارش افق نیوز/زینک یا روی از مهم ترین عناصر معدنی و ضروری برای سلامتی انسان است. این ماده معدنی اغلب در مایعات، بافت ها و ارگان پیدا می شود.

اهمیت زینک جهت رشد طبیعی بدن، سلامتی استخوان ها، تنظیم خلق و خو، سلامتی پوست ،تثبیت غشای سلولی، تسریع التیام زخم ،تکثیر سلول ها ، تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد و تکامل دستگاه  تولید مثل و تنظیم اشتها و حس چشایی و بویایی به چشم می خورد. اما چیزی که در این مسئله پیدا کرده این است که بدن انسان توانایی دخیره سازی زینک را ندارد و به همین علت کمبود زینک شایع است.

کمبود زینک در بدن می تواند موجب بروز مشکلات متعددی شود. از جمله این که این کمبود باعث ایجاد زخم های پوستی می شود و دردرمان آکنه و اگزما از بیماری های شایع پوستی است تاثیر می گذارد.

روی توانایی التیام سریع زخم را دارد، بنابراین کمبود روی عوارض بدی برای بدن در پی خواهد داشت. در جامعه امروزی افرادی بسیاری از کمبود زینک رنج می برند ولی به دلیل عدم آگاهی از ” علائم کمبود زینک” از آن مطلع نیستند. ما در این مقاله باشگاه خبرنگاران جوان نگاهی به علائم کمبود روی در بدن کرده ایم، با ما همراه شوید.

رایج ترین علائم کمبود زینک در بدن انسان

احساس کسالت مزمن در خود

افرادی که در بیش تر روزهای سال بیمار می شوند و یا سرماخورده و حالت کسلی دارند با کمبود زینک روبه رو هستند. بدن نیز به علت این کمبود این گونه واکنش نشان می دهد.

معده درد از علائم کمبود زینک

زینک همراه با پروتئین در اعضای بدن فعالیت  و به صد آنزیم مختلف با فرایندهای گوناگون کمک می کند. از جمله این فعالیت ها هضم غذا است. بنابراین در صورت عدم دریافت زینک به مقدار کافی دچار مشکلات هضم و سپس معده درد خواهید شد.

مشکل ناباروری

وجود زینک در بدن برای دستگاه تولید مثل مهم و ضروری است. به همین دلیل ناباروری می تواند از علائم کمبود زینک باشد.

سیستم ایمنی ضعیف بدن

اگر بدن دچار کمبود زینک باشد،  احتمال ابتلا به بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی به مراتب بیش تر از سایر افراد است.  هم چنین روی، آزاد شدن هیستامین در خون را نیز بلاک می کند. چنان چه دچار کمبود این ماده معدنی شوید ،حساسیت هایی مثل راش ، عطسه، آبریزش بینی و … برایتان رخ می دهد.

اختلالات خواب از علائم کمبود زینک

این ماده معدنی نقش مهمی در تولید و تنظیم کردن ملاتونین ( هورمون خواب) دارد. اگر دچار کاهش روی در بدن شوید، احتمالا نتوانید به خوبی بخوابید.

خطر ریزش مو و نازک شدن مو

عدم جذب کافی زینک مشکلی مانند پایین سطح تیروئید را برای افراد ایجاد می کند و این مورد موجب ریزش مو می شود.

مشکلات پوستی و جوش و آکنه

در حدود شش درصد از زینک بدن در پوست جا می گیرد. به همین خاطر کسانی که زینک پایینی داشته باشند ، به آکنه مبتلا می شوند.

کاهش رشد

از علائم کمبود زینک که  در کودکان بسیار رایج است، می توان به رشد کند بدن اشاره کرد. تمامی استخوان ها برای رشد سالم خود به زینک نیاز دارند.

ابتلا به آلزایمر

از خطرات کم بودن زینک در بدن احتمال مبتلا شدن به آلزایمر وجود دارد. استفاده از روی در پیش گیری از کاهش توانایی بازشناختی مخصوصا در دوران میان سالی نقش دارد.

احساس ضعف در بویایی

از تاثیرات مهم زینک می توان به بهبود دستگاه چشایی و بویایی در بدن اشاره داشت که در صورت دریافت ناکافی حس بویایی یا چشایی دچار مشکل می شود.

بروز اختلال در کارکرد دستگاه عصبی

برای رشد و عملکرد صحیح دستگاه عصبی به زینک نیاز است. عدم کافی بودن این ماده معدنی موجب بروز اختلال حرکتی و توجه در در کودکان می شود که می تواند تا بزرگ سالی ادامه پیدا کند. جالب است بدانید که مکمل های زینک تنها پنجاه درصد میزان مجاز مصرف آن را تامین و موجب بهبود توجه فرد می شوند. به همین خاطر توصیه می شود مصرف زینک به صورت توازنی مناسب با سایر مواد مغذی مانند غذاهای کامل باشد تا به خوبی جذب بدن شود. برای این کار از پزشک متخصص کمک بگیرید.

علائم زینک در افراد گیاه خوار یا وگان ها و هم چنین افرادی که همیشه در حال رژیم گرفتن هستند ، خانم های باردار یا شیرده نوجوانان در حال بلوغ، افراد الکلی، میان سال ها، دیابت  ،بیماری سلیاک و اسهال مکرر و دیابتی ها بیش تر به چشم می خورد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=268135

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر