1

قانون اساسی کشور ما ظرفیت بالایی داشته و می‌تواند هر بن‌بستی را از پیش رو بردارد

  • کد خبر : 268670
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

برای شورای نگهبان استانی شدن یا نشدن انتخابات مجلس تفاوتی ندارد و صرفا نباید این موضوع سبب کاهش حضور مردم در انتخابات شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT یازده ایراد اصلی گرفته گفت:‌ ۱۱ ایراد دیگر مبنیّاً به ۱۱ ایراد اول گرفته شده و به این ۱۱ مورد استناد شده است و اگر مجلس ۱۱ مورد ایراد اول را رفع کند، ایرادات خود به خود رفع می‌شود.

 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه، ۱۹ آبان)، در نشست خبری خود با اشاره به روند بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت : شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT یازده ایراد اصلی گرفته و ۱۱ ایراد دیگر مبنیّاً به ۱۱ ایراد اول گرفته شده و به این ۱۱ مورد استناد شده است، اگر مجلس ۱۱ مورد ایراد اول را رفع کند، ایرادات خود به خود رفع می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اعلام نظر شورای نگهبان درباره لایحه الحاق به cft گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتش درباره لایحه را در روز ۱۳ آبان برای ما ارسال کرد و منتظر بودیم که نظرات را کامل برای مجلس ارسال کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به دلیل اینکه ۶ آبان مهلت ۲۰ روزه شورای نگهبان برای بررسی این لایحه تمام می‌شد، بنابراین مجمع تشخیص در روز ۱۳ آبان نظراتش را برای ما ارسال کرد و ما وقتی نظرات مجمع را دریافت کردیم، آنها را به صورت عمومی نیز اعلام کردیم.

وی ادامه داد: آیا اگر دیگران درباره ایشان ادعایی بکنند و نسبت ناروایی به ایشان بدون استنادات بدهند آیا واجد اهمیت است و یا اساسا درست است؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بزرگتر از این ادعاها در سال ۸۸ درباره صحت انتخابات مطرح شد اما هیچ استناداتی هم درباره انها ارائه نشد و زشت است که دوباره چنین ادعاهایی تکرار می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اظهار نظر رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره لایحه الحاق به CFT گفت: شورای نگهبان پس از ایرادات ۲۲ گانه اعلام کرده است که الحاق به این کنوانسیون با فرض غیرقابل اصلاح بودن و خلاف منافع ملی ایرانی بودن است از این رو اگر مجلس بتواند ایرادهای ۲۲ گانه را رفع کند این ایراد هم رفع شده تلقی می‌شود.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت:‌ ماده ۶ کنوانسیون CFT هیچ گونه حق شرطی را نپذیرفته و صرفا درباره ارجاع داوری حق شرط را پذیرفته از این رو فقهای شورای نگهبان معتقدند وقتی حق شرطی از سوی کنوانیسیون پذیرفته نشده است، اصل ماده بر آن حاکم است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه به چه دلیل شورای نگهبان ایرادهای مربوط به لایحه الحاق به CFT را در روز ۱۳ آبان و پس از موعد مقرر به مجلس ارائه کرد،‌گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتش را برای ما نفرستاده بود از این رو ما منتظر بودیم تا ایرادات لایحه را به صورت کامل به مجلس ارائه کنیم.

وی افزود: روز دوشنبه ۶ آبان فرصت ما به اتمام رسید و ما ایرادات شورا را برای مجلس ارسال کردیم ولی مجمع تشخیص عصر شنبه ۱۲ آبان نظرات خود را برای ما ارسال کرد و ما هم در روز ۱۳ آبان آن را به صورت رسمی به مجلس فرستادیم.

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه شورای نگهبان پس از مهلت ۲۰ روزه نظرات خود را درباره لایحه الحاق به CFT ارسال کرده است، گفت: ما نظرات‌مان را بر اساس فرصت قانونی به مجلس ارائه کردیم و صرفا نظر مجمع پس از این تاریخ به مجلس ارسال شد.

وی اضافه کرد:‌در آئین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام نظر هیأت نظارت مقید به زمان مشخصی نشده است ولی شورای نگهبان طی دو بازه ۱۰ روزه باید نظر خود را در مورد مصوبات به مجلس ارائه دهد از این رو هر زمان نظر مجمع به ما ارسال شود ما آن را به مجلس می‌فرستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره استانی شدن انتخابات که ممکن است موجب رانت شده و یا اینکه شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم کند، اظهار داشت: قانون انتخابات در مجلس در حال بررسی است و کارشناسان ما نیز در حال کمک به این موضوع هستند.

کدخدایی گفت: بحث استانی شدن انتخابات و یا هر موضوع دیگری در قانون انتخابات در حال اصلاح است و امید داریم مجلس هر چه زودتر این قانون را اصلاح کند البته هر طرحی که از سوی مجلس جهت ارتقا شایسته گزینی ارائه شود به شرطی که در چارچوب شرع و قانون باشد مورد استقبال ماست.

وی ادامه داد: برای شورای نگهبان استانی شدن یا نشدن انتخابات مجلس تفاوتی ندارد و صرفا نباید این موضوع سبب کاهش حضور مردم در انتخابات شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در مورد نظر شخصی خود درباره لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: من اینجا در مقام سخنگوی شورای نگهبان هستم و نمی‌توانم نظر شخصی بدهم اما در خارج از نشست نظر خود را ارائه خواهم داد.

کدخدایی در جواب پرسش دیگر با موضوع ایراد شورای نگهبان درباره لایحه الحاق به CFT به متن اساسنامه گفت: یک مورد ارجاع در مورد داوری در متن کنوانسیون مورد ابهام فقهای شورای نگهبان قرار گرفت و آنها حق شرط را کافی ندانستند و خواستند که این موضوع کامل‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشور ما ظرفیت بالایی داشته و می‌تواند هر بن‌بستی را از پیش رو بردارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری با این محتوا که آیا شورای نگهبان هیأت نظارت مجمع تشخیص را موازی اقدامات خود می‌داند یا نه؟ گفت: از سال ۱۳۸۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام را بر عهده گرفته است و مقام معظم رهبری بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی وظیفه نظارتی خود را بر این سیاست‌ها به مجمع تفویض کردند؛ مجمع تشخیص نیز این وظیفه را بر عهده یک هیأت ۱۵ نفره قرار داد تا بر سیاست‌های کلی نظام نظارت کنند.

کدخدایی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات را مطابق وظایف نظارتی خود اعلام می‌کند و این هیأت جانشین مجمع تشخیص در نظارت شده است و پیش از این درباره مصوبات نظرات خود را اعلام می‌کرده است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد فضاسازی برخی اشخاص در مورد عملکرد شورای نگهبان در قبال لایحه CFT گفت: اگر منشا این مسائل را می‌دانستیم اعلام می‌کردیم؛ زمانی که کشور آزادی کامل دارد این مسائل پیش می‌آید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای شورای نگهبان در زمان بررسی مجدد لایحه الحاق به CFT در مجلس حضور خواهند یافت، گفت: بله ما طبق روال گذشته که هنگام بررسی در مجلس حضور می‌یافتیم در مورد این لایحه در مجلس حاضرخواهیم شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=268670

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر