2

سالانه ۴ درصد به پیش دیابتی های تهرانی اضافه می شود

  • کد خبر : 269169
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۹:۵۰

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افزایش پیش دیابتی ها در تهران اشاره کرد و گفت: سالانه در شهر تهران ۴ درصد به تعداد پیش دیابتی ها اضافه می شود.

به گزارش افق نیوز/ دکتر فریدون عزیزی پنجشنبه شب در مراسم ۲۰ سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقا سلامت’ مطالعه قند و لیپید تهران’ در سالن همایش پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم افزود: مداخلات لازم برای کنترل پیش دیابتی ها باید انجام گیرد.
وی ادامه داد: سالانه در شهر تهران از هر ۱۰۰ نفر یک فرد بالغ به دیابت نوع ۲ مبتلا می شد و ابتلا به این بیماری به دلیل موضوعاتی مانند چاقی، مشکلات تغذیه ای و تغییر سبک زندگی بود.
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم اظهار داشت: با مداخلات مناسب، مبتلایان به این بیماری به ۶ دهم درصد در تهران رسید که موفقیت بزرگی است.
عزیزی، مطالعه قند و لیپید تهران را در آسیا بی سابقه خواند و گفت: این مطالعه جزو معدود مطالعاتی جهانی است که برای شناخت و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر به مدت بیش از ۲۰ سال به اجرا درآمده است.
وی ادامه داد: این کار یک مطالعه گسترده در حوزه سلامت است که برای نخستین بار در کشور توسط پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم طراحی شده است.
عزیزی اظهار داشت: از سال ۱۳۷۷ برخی از شهروندان ساکن شرق تهران مورد مطالعه قرار گرفتند و اکنون این طرح مطالعاتی وارد مرحله هفتم شده است.
به گفته عزیزی این مطالعه از سال ۱۳۸۰ به بعد هم مرحله مداخلات برای تغییر در شیوه سبک زندگی را تجربه کرده است.
وی به تهیه مقالات علمی از نتایج و موفقیت های این طرح توسط محققان اشاره کرد و گفت: در طی این سال ها حدود ۸۰۰ مقاله منتشر شده که ۶۰۰ مقاله آن در پایگاه های بین المللی انتشار یافته است.
وی افزود: استمرار این طرح مطالعاتی و نتایج دراز مدت آن، گامی ارزشمند در ارتقا وضعیت سلامت جامعه است و تجارب کافی و گرانقدر آن هم، فرصتی مناسب برای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی علمی کشور در جهت پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است.

** بیماری های غیر واگیر تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۶ درصد بار بیماری ها را به خود اختصاص می دهد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم گفت: بیماری های غیر واگیر ۷۶ درصد بار بیماری ها را تا سال ۲۰۲۰ میلادی در کشور ما به خود اختصاص می دهد.
دکتر محمد آقاجانی اظهار داشت: کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بیشتر از این بیماری صدمه می بینند.
وی بیان داشت: ۸۰ درصد مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشورهای جهان سوم رخ می دهد.
آقاجانی به اجرایی شدن برنامه ملی کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و گفت: قرار است در قالب این برنامه ۲۵ درصد مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیر واگیر کنترل شود.

** روزانه ۳۰۰ ایرانی براثر بیماری های قلبی و عروقی فوت می کنند
وی بیماری قلبی و عروقی را شایع ترین بیماری های غیرواگیر از حیث مرگ و ناتوانی اعلام کرد و گفت: تقریبا روزانه ۳۰۰ نفر در کشور ما به دلیل ابتلا به بیماری قلبی و عروقی فوت می کنند که رقم بالایی است.
آقاجانی بیان داشت: بیماری قلبی و عروقی به شدت به سبک زندگی و عوامل خطر آن وابسته است.
وی تاکید کرد: با حذف عوامل خطر تا ۸۰ درصد می توان این بیماری را کنترل کرد و در مورد سرطان ها هم با اقدامات مناسب می توان ۴۰ درصد از بیماری سرطان پیشگیری کرد.
وی طرح مطالعه قند و لپیید تهران را طرحی ارزشمند اعلام کرد و گفت: این طرح از حدود ۲۰ سال پیش به منطور بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در ساکنان شرق تهران به اجرا درآمده است.
آقاجانی افزود: مرحله اول این طرح نشان داد که ۶۰ درصد مرگ و بستری در بیمارستان ها به دلیل بیماری های غیر واگیر است.
وی گفت: مرحله دوم این مطالعه بر روی اصلاح عوامل خطر تمرکز یافت و عواملی مانند بهبود رفتار غذایی، افزایش فعالیت و کاهش مصرف سیگار را در دستور کار خود قرار داد.
وی به ۳ نتیجه بزرگ این طرح مطالعاتی اشاره کرد و گفت: سطح دانش و آگاهی ما به لحاظ آمار و اطلاعات وضعیت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر افرایش یافت. مداخلات در حوزه سلامت انجام شد و در کنار این ۲ کار مهم، تولیدات علمی، گسترده حاصل شد.
وی با اشاره به اینکه ۲ کوهورت بزرگ در این دانشگاه در حال انجام است، گفت: در کنار مطالعه قند و لیپید تهران ، برنامه ایراپن در شهر دماوند در حال انجام است.
به گفته عزیزی جمعیت ۱۳۰ هزار نفری این شهرستان تحت مطالعه ارزیابی خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی و تشخیص سرطان های زودرس قرار گرفتند.

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر